پایه

وظیفه سیستم تعلیق چیست+سیستم تعلیق خودرو چیست ؟

وظیفه سیستم تعلیق چیست

وظیفه سیستم تعلیق چیست؟

سیستم تعلیق، عنصری کلیدی در هر وسیله نقلیه است و تاثیر به سزایی بر ارتقای کیفیت سواری، هندلینگ و ایمنی خودرو دارد. این سامانه ‌ی پیچیده، وظایف متعددی را بر عهده دارد که از جمله آنها می ‌توان به جذب نوسانات و ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده، حفظ تماس چرخ‌ ها با سطح، کنترل تعادل و پایداری و کاهش فشار وارده به شاسی اشاره کرد. 
در این مقاله به بررسی اجزای اصلی سیستم تعلیق، انواع مختلف آن و نقش هریک در عملکرد کلی خودرو می ‌پردازیم. همچنین برخی از فاکتورهای مهم در انتخاب سیستم تعلیق مناسب برای خودرو، با توجه به نیازها و شرایط رانندگی شما را هم بیان خواهیم کرد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

سیستم تعلیق، مجموعه ‌ای از قطعاتی است که چرخ ‌ها و محور را به شاسی خودرو متصل می ‌کنند. این سیستم مانند یک واسطه عمل کرده و وظیفه‌ ی اصلی آن جذب ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو روی سطوح مختلف است. 

به عبارت ساده ‌تر، سیستم تعلیق مانند یک ضربه‌ گیر عمل کرده و مانع از انتقال تکان‌ ها و لرزش ها به بدنه و کابین خودرو می ‌شود. این امر سواری نرم و راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می ‌آورد و از خستگی و آسیب‌ دیدگی آنها در سفرهای طولانی هم جلوگیری می‌ کند. 

علاوه بر این، سیستم تعلیق در کنترل و هندلینگ خودرو نیز نقش حیاتی دارد. این سیستم با حفظ تعادل و ثبات خودرو، به راننده کمک می‌ کند تا به راحتی و با امنیت بیشتری وسیله نقلیه را کنترل کند. 

بنابراین می توان گفت، سیستم تعلیق از مهم ‌ترین سیستم های خودرو است و نقش کلیدی در ارتقای کیفیت رانندگی و ایمنی سرنشینان دارد.

وظیفه سیستم تعلیق چیست؟

سیستم تعلیق، وظایف متعددی را بر عهده دارد که مهم ‌ترین آنها به شرح زیر می باشند.

  • جذب ناهمواری ‌های عمودی: این عمل، اصلی ‌ترین وظیفه سیستم تعلیق است. فنرها و کمک ‌فنرها با فشرده و کشیده شدن، ارتعاشات نلشی از ناهمواری‌ های عمودی مانند دست ‌اندازها، چاله‌ ها و ناهمواری‌ های جاده را جذب کرده و از انتقال آنها به کابین خودرو جلوگیری می‌ کنند.
  • جذب ناهمواری‌ های افقی: سیستم تعلیق تا حدودی می ‌تواند نوسانات ناشی از ناهمواری‌ های افقی مانند دست ‌اندازهای خوابیده و ناهمواری ‌های عرضی جاده را نیز جذب کند. این امر به ویژه در سیستم‌ های تعلیق مستقل اهمیت بیشتری دارد.
  • کنترل گشتاور: سیستم تعلیق در هنگام شتاب‌ گیری، ترمزگیری و پیچیدن، گشتاورهای وارده به چرخ ‌ها را کنترل کرده و از به وجود آمدن انحراف و ناپایداری در خودرو جلوگیری می ‌کند.
  • کاهش صدا قطعات: سیستم تعلیق با جذب ارتعاشات و نویزهای ناشی از تماس چرخ‌ ها با سطح زمین، به کاهش صدای قطعات در داخل کابین خودرو هم کمک می ‌کند.

سیستم تعلیق خودرو چیست ؟

انواع بهترین سیستم های تعلیق خودروهای جهان

انواع مختلفی از سیستم ‌های تعلیق در خودروها وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. رایج ‌ترین انواع سیستم ‌های تعلیق عبارتند از:

  • سیستم تعلیق مستقل

در این سیستم، هر چرخ به طور جداگانه به شاسی متصل شده و در پی آن ارتعاشات‌ یک چرخ به چرخ ‌های دیگر منتقل نمی شود و راننده سواری نرم تر و هندلینگ بهتری را تجربه می کند. سیستم تعلیق مک ‌فرسون، سیستم تعلیق دو جناغی و سیستم تعلیق مولتی ‌لینک از جمله سیستم‌ های تعلیق مستقل هستند.

  • سیستم تعلیق غیرمستقل یا وابسته

در این سیستم، چرخ ‌های یک محور (معمولاً چرخ ‌های عقب) با یکدیگر به یک اکسل صلب متصل می ‌شوند. بدین ترتیب نوسانات یک چرخ به طور کامل به چرخ دیگر منتقل شده و سواری، خشک ‌تر و هندلینگ، ضعیف تر خواهند بود. سیستم تعلیق صلب و سیستم تعلیق ددیون از سری سیستم ‌های تعلیق غیرمستقل هستند.

علاوه بر این، سیستم ‌های تعلیق دیگری نیز مانند سیستم تعلیق بادی، سیستم تعلیق هیدرولیکی و سیستم تعلیق فعال وجود دارند که در خودروهای خاص مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

سیستم های تعلیق مستقل

در سیستم تعلیق مستقل، حرکت هر چرخ به طور مستقل از چرخ ‌های دیگر اتفاق می ‌افتد. این امر بهبود هندلینگ، پایداری و کیفیت سواری را به دنبال دارد. 

انواع رایج سیستم تعلیق مستقل عبارتند از:

  1. سیستم تعلیق مک ‌فرسون استرات:

این نوع سیستم تعلیق، مقرون به صرفه و ساده است و به همین دلیل در بسیاری از خودروهای مدرن، به ویژه در محور جلو، استفاده می ‌شود.

سیستم مک فرسون که توسط مهندسی با همین نام ابداع شده است، از یک بازوی عمودی به نام میل تعادل، فنر لول و کمک فنر تشکیل می شود. این نوع سیستم فضای کمی اشغال کرده و وزن کمی هم دارد. این ویژگی ها، سیستم مک فرسون را برای خودروهای اسپرت و کم ارتفاع مناسب می سازند.

اجزای سیستم تعلیق خودرو

  • سیستم تعلیق دو جناغی:

این سیستم تعلیق، ثبات و هندلینگ بهتری نسبت به سیستم تعلیق مک ‌فرسون استرات ارائه می‌ دهد. سیستم های دو جناغی از دو بازوی مجزا به نام ‌های بازوی بالایی و پایینی تشکیل شده و به کمک بوش به شاسی و به وسیله سیبک به چرخ متصل می ‌شوند.

گفتنی است سیستم تعلیق دوجناغی، حرکت عمودی و جانبی چرخ ‌ها را به طور مستقل کنترل می‌ کند و پیچیده ‌تر و گران‌ تر از سیستم تعلیق مک ‌فرسون استرات است.

  • سیستم تعلیق مولتی ‌لینک:

این نوع سیستم تعلیق هم حداکثر هندلینگ و کیفیت سواری را ارائه می ‌دهد و می توان آن را پیچیده ‌ترین و گران ‌ترین نوع سیستم تعلیق مستقل دانست.

سیستم تعلیق مولتی لینک با استفاده از چندین بازوی مجزا با اتصالات پیچیده ‌تر، تنظیم دقیق ‌تر زوایای چرخ و کنترل دقیق حرکات چرخ‌ ها در تمام شرایط رانندگی را امکان پذیر می کند.

  • سیستم تعلیق بادی:

سیستم تعلیق بادی، از فنرهای هوا یا دمنده هوا استفاده کرده و سواری بسیار نرم و راحتی را ارائه می دهد. 

لازم به ذکر است در سیستم های تعلیق بادی، تغییر ارتفاع فنر کمتر بوده و دستگاه های کنترل خودکار، انحراف چرخ را کنترل می کنند.

در نظر داشته باشید که انتخاب نوع سیستم تعلیق مناسب برای یک خودرو به عوامل مختلفی مانند نوع خودرو، کاربرد آن، بودجه و ترجیحات راننده بستگی دارد.

عکس سیستم تعلیق خودرو

سیستم های تعلیق وابسته

در سیستم تعلیق وابسته، نوسانات ناشی از حرکت یک چرخ بر روی ناهمواری‌ ها به چرخ ‌های دیگر نیز منتقل می ‌شود. این امر می ‌تواند پایداری و کیفیت سواری را کاهش دهد. 

با این حال، سیستم‌ های تعلیق وابسته ساده، بادوام و مقرون به صرفه هستند و به همین دلیل در بسیاری از خودروهای سنگین و ارزان قیمت استفاده می‌ شوند.

در ادامه با انواع رایج سیستم تعلیق وابسته آشنا می شویم.

  • سیستم تعلیق اکسل صلب:

سیستم تعلیق اکسل صلب، از یک محور صلب تشکیل شده که به دو چرخ در یک سمت خودرو متصل می ‌شود. در این سیستم فنرها به صورت مستقیم به شاسی متصل شده اند. 

  • سیستم تعلیق ددیون:

این نوع سیستم تعلیق از دو محور موازی تشکیل شده و پیچیده تر از سایر سیستم ها است. سیستم تعلیق ددیون، کارایی پایینی دارد و به همین دلیل، کاربرد زیادی ندارد.

امروزه، سیستم ‌های تعلیق وابسته به طور فزاینده ‌ای با سیستم ‌های تعلیق مستقل جایگزین می ‌شوند. هرچند آنها هنوز هم در برخی از خودروها مانند کامیون ‌ها، وانت ‌ها و SUV های آفرود به کار می روند.


بهترین سیستم تعلیق خودرو جهان

سیستم تعلیق به‌عنوان عاملی که وظیفه حفظ ثبات و آرامش را در خودرو دارد، باتوجه‌به اصل هدررفت و تبدیل نیروی ضربات به انرژی نوع دیگری کار می‌کند. حتی اگر بهترین سیستم تعلیق خودرو جهان را هم داشته باشیم، فرایند عملکردی و نوع قطعات آن با مدل‌های معمولی، چندان متفاوت نخواهد بود. چنین سیستمی در خودرو با تبدیل نیرو به انرژی گرمایی، ضربات وارده به اتاق خودرو و موتور را کاهش داده و خنثی می‌کند. اصلی‌ترین قطعات آن نیز شامل فنرها، کمک‌فنرها و پایه‌ها (استرات) می‌شوند که با هدف دستیابی به پدیده میرایی و مهار نیروی ضربه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

معرفی قطعات سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه‌ خاص خود را بر عهده دارند. در این قسمت از مقاله، مهم ‌ترین اجزای این سیستم را بررسی می کنیم.

 

  • فنر: فنرها از جنس فولاد یا مواد کامپوزیتی هستند و وظیفه اصلی آنها، جذب ارتعاشات و نوسانات ناشی از ناهمواری‌ ها و حرکت چرخ ‌ها بر روی سطح زمین است. به بیان دیگر، فنرها با فشرده شدن و منبسط شدن، انرژی ناشی از ناهمواری ‌ها را ذخیره و سپس به تدریج آزاد می ‌کنند. فنرها در انواع مختلفی مانند فنر لول، فنر برگی و فنر بادی موجود هستند.
  • کمک ‌فنر: کمک فنرها در کنار فنرها کار می ‌کنند و وظیفه ‌ی آنها کنترل حرکات فنرها و جلوگیری از نوسانات شدید آنها است. کمک فنرها، انرژی جنبشی حرکت فنر را به گرما تبدیل کرده و از این طریق مانع از پرش و جهش بیش از حد خودرو می‌ شوند.
  • طبق: طبق‌ ها بازوهای فلزی هستند که سیستم تعلیق را به شاسی خودرو متصل می‌ کنند. این قطعات وظیفه انتقال وزن خودرو به چرخ‌ ها و همچنین حفظ زاویه و موقعیت چرخ ‌ها را بر عهده دارند.
  • بوش: بوش ‌ها نیز نوعی مفصل هستند از لاستیک یا پلی ‌اورتان تولید شده و در بین اجزای مختلف سیستم تعلیق مانند طبق ‌ها، میل تعادل و کمک ‌فنرها قرار می گیرند.
    وظیفه بوش ‌ها، جذب صدا و ارتعاشات و همچنین جلوگیری از تماس مستقیم قطعات فلزی با یکدیگر می باشد.

 

  • میل تعادل: میل تعادل که به آن میل موجگیر نیز گفته می ‌شود، وظیفه ‌ی حفظ تعادل خودرو در هنگام عبور از پیچ ‌ها را بر عهده دارد. این میل به کمک سیبک به طبق ‌های جلو و عقب متصل شده و در هنگام پیچیدن، با اعمال نیروی به چرخ ‌ها، مانع از کج شدن بیش از حد خودرو می ‌شود.
  • میل فرمان: میل فرمان که به آن میل رابط نیز گفته می ‌شود، وظیفه ‌ی انتقال حرکات فرمان به چرخ‌ های جلویی خودرو را بر عهده دارد. میل فرمان از اجزایی مانند سیبک فرمان و کشویی فرمان تشکیل شده است.
  • بلبرینگ چرخ: بلبرینگ چرخ‌ ها در داخل توپی چرخ قرار دارند و کار آنها تسهیل حرکت چرخ ‌ها حول محور خود می باشد. بلبرینگ ‌ها همچنین، از اصطکاک و فرسایش چرخ‌ ها هم جلوگیری می ‌کنند.
  • سیبک‌ ها: سیبک ‌ها مفصل‌ های کروی هستند که در نقاط مختلف سیستم تعلیق به کار می ‌روند و وظیفه ‌ی اتصال قطعات مختلف به یکدیگر و همچنین ایجاد حرکت روان و بدون اصطکاک را بر عهده دارند. سیبک‌ ها از جنس فلز بوده و در داخل آنها از یک بلبرینگ برای تسهیل حرکت استفاده می ‌شود.
  • چرخ‌ ها و لاستیک ‌ها: چرخ ها و لاستیک ‌ها نیز از اجزای مهم سیستم تعلیق محسوب شده و کار نهایی انتقال نیروی موتور به جاده و همچنین تماس با سطح زمین را انجام می دهند. لازم به ذکر است، انتخاب لاستیک و رینگ مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع رانندگی، می ‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد سیستم تعلیق و همچنین سواری خودرو داشته باشد.

وظیفه سیستم تعلیق چیست همراه با عکس

قیمت قطعات سیستم تعلیق

قیمت قطعات سیستم تعلیق به عواملی همچون نوع قطعه و خودرو، کیفیت محصول، تولیدکننده و فروشنده، نوسانات بازار ارزی و میزان عرضه و تقاضای قطعه وابسته است. بنابراین نمی توان یک قیمت واحد را برای قطعات تعریف کرد. بنابراین، جهت استعلام قیمت دقیق قطعات سیستم تعلیق خودرو، با کارشناسان ما تماس بگیرید. گفتنی است قیمت های محصولات جاوید امروز اسپادانا، بسیار مناسب می باشند.

خرید قطعات سیستم تعلیق

با مراجعه به صفحه محصولات فروشگاه اینترنتی جاوید امروز اسپادانا، می توانید قطعات سیستم تعلیق خودرو را خریداری نمایید. محصولات جاوید امروز اسپادانا، کیفیت بالایی دارند و با قیمتی مناسب عرضه می شوند.

علاوه بر عرضه طیف گسترده ای از قطعات سیستم تعلیق برای خودروهای داخلی و خارجی، جاوید امروز اسپادانا با ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خود، خیال شما را از بابت اصالت و کیفیت قطعات خریداری شده هم راحت می کند. همچنین، جاوید دارای کارشناسان مجرب و متخصصی در زمینه قطعات یدکی خودرو است که می توانند شما را در انتخاب قطعه مناسب برای خودرویتان راهمایی کنند.

نکات مهم در خرید قطعات سیستم تعلیق

لازم به ذکر است در هنگام خرید قطعات سیستم تعلیق، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

کیفیت قطعات: حتماً از قطعات باکیفیت و اورجینال استفاده کنید. قطعات غیراستاندارد و تقلبی می ‌توانند به سیستم تعلیق خودرو آسیب برسانند و ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازند.

نوع خودرو: قطعات سیستم تعلیق برای هر نوع خودرو به صورت خاص طراحی و ساخته می‌ شوند. بنابراین، حتماً قطعاتی را انتخاب کنید که با مدل و سال ساخت خودرو شما مطابقت داشته باشد.

قیمت: قیمت قطعات سیستم تعلیق هم متغیر بوده و به عواملی همچون کیفیت، نوع قطعه، تولید کننده و محل خرید وابسته است.

انواع سیستم تعلیق

پاسخ به چند سوال متداول درباره سیستم تعلیق خودرو

  • سیستم تعلیق چیست؟

سیستم تعلیق مجموعه ‌ای است که چرخ ‌ها و اکسل ‌را با استفاده از قطعاتی به شاسی خودرو متصل می ‌کند. 

  • وظایف سیستم تعلیق خودرو چیست؟

جذب ارتعاشات ناشی از ناهمواری ‌ها برای سواری نرم و راحت، بهبود هندلینگ خودرو جهت پایداری و فرمان‌ پذیری، کاهش استهلاک برای افزایش عمر مفید خودرو و حفظ تعادل جهت توزیع عادلانه وزن خودرو، از سری وظایف سیستم تعلیق و قطعات آن می باشند. 

  • علائم خرابی سیستم تعلیق خودرو چیست؟

از علائم خرابی سیستم تعلیق خودرو، می توان به شنیدن صداهای غیرمعمول از سیستم تعلیق مانند تق تق، جیرجیر و لرزش، نوسانات بیش از حد در سواری خودرو، ناپایداری خودرو در پیچ ‌ها، کشش خودرو به یک سمت و نشت روغن از کمک ‌فنرها اشاره کرد.

  • هر چند وقت باید سیستم تعلیق خودرو را سرویس کرد؟

سیستم تعلیق خودرو باید به طور مرتب و طبق برنامه‌ نگهداری خودرو سرویس شود. به‌طور کلی، پیشنهاد می ‌شود که سیستم تعلیق خودرو را هر 40 تا 80 هزار کیلومتر یک بار سرویس کنید.

  • آیا برای تعویض قطعات سیستم تعلیق باید به تعمیرگاه مراجعه کنم؟

تعویض بعضی از قطعات سیستم تعلیق، کار نسبتا راحتی است و با داشتن کمی دانش و مهارت فنی، می توانید خودتان این پروسه را انجام دهید. هرچند با توجه به اهمیت قطعات و لزوم اجرای صحیح فرایند تعویض آنها، بهتر است در صورت عدم داشتن مهارت فنی، به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 

  • چگونه می‌ توان عمر سیستم تعلیق خودرو را افزایش داد؟

برای افزایش عمر سیستم تعلیق خودرو می ‌توانید اقداماتی مانند رانندگی با سرعت مناسب و پرهیز از رانندگی نامتعارف، عدم حمل بار بیش از حد ظرفیت خودرو، عبور با احتیاط از ناهمواری ‌ها و سرویس دوره ‌ای و منظم سیستم تعلیق را انجام دهید.

بهترین سیستم تعلیق خودرو

خلاصه کلام

در زیر خودرو، دنیایی پنهان از قطعات و سیستم ها وجود دارد که وظایف مهمی را برعهده دارند. یکی از این سیستم ‌های پیچیده، سیستم تعلیق است که نقش ستون فقرات خودرو را ایفا می ‌کند. این سیستم از اجزای مختلفی مانند فنرها، کمک‌ فنرها، سیبک ‌ها، طبق‌ ها، میل تعادل و اکسل  تشکیل شده است. 

هر کدام از اجزای این سیستم مانند قطعات یک پازل با یکدیگر هماهنگ شده و وظایف خاصی را انجام می ‌دهند. فنرها با فشرده شدن، ارتعاشات ناشی از ناهمواری ‌های جاده را جذب کرده و مانع از انتقال ضربات به داخل کابین می ‌شوند. کمک ‌فنرها هم حرکات فنرها را کنترل می‌ کنند. سیبک ‌ها و طبق ‌ها وظیفه اتصال اجزای سیستم تعلیق به یکدیگر و به شاسی خودرو را بر عهده دارند. میل تعادل هم به حفظ تعادل خودرو در پیچ ‌ها کمک می ‌کند و اکسل نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ ها را برعهده دارد.

با توجه به اهمیت قطعات سیستم تعلیق، می توان گفت عملکرد صحیح سیستم، تاثیر مستقیمی بر کیفیت رانندگی و ایمنی سرنشینان دارد. به طوری که رانندگی با خودرویی که سیستم تعلیق معیوب دارد، بسیار ناهنجار، خسته ‌کننده و حتی خطرناک است. 

گفتنی است، لرزش، صداهای اضافی و هندلینگ نامناسب از جمله نشانه ‌های خرابی سیستم تعلیق هستند که در صورت مشاهده هر یک، باید در اسرع وقت به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *