پایه

معرفی قطعات جلوبندی خودرو به همراه عکس + کاربرد هر کدام

قطعات جلوبندی خودرو به همراه عکس

سیستم جلوبندی خودرو مجموعه ‌ای پیچیده و شامل قطعات مختلف است که وظایف حیاتی متعددی را بر عهده دارد. این سیستم نه تنها به راننده در هدایت و کنترل خودرو کمک می‌ کند، بلکه در حفظ تعادل و پایداری خودرو، ارتقای کیفیت سواری و هندلینگ و همچنین جذب ضربات ناشی از ناهمواری ‌های جاده هم نقش مهمی را ایفا می کند.

در این مقاله، به بررسی جامع سیستم جلوبندی سه خودرو محبوب ایرانی، یعنی پژو ۴۰۵، پراید و سمند می ‌پردازیم. پس جهت آشنایی با اجزای مختلف سیستم جلوبندی، وظایف هر یک از این قطعات و علائم و دلایل خرابی قطعات جلوبندی خودرو، تا انتها با جاوید امروز اسپادانا همراه باشید.

معرفی قطعات جلوبندی پژو 405، پراید و سمند به همراه عکس

سیستم جلوبندی خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که می‌ توان آنها را به دسته ‌های کلی زیر تقسیم کرد:

  • سیستم فرمان: این سیستم وظیفه هدایت و کنترل خودرو و انتقال نیروی چرخشی از فرمان به چرخ‌ ها را برعهده دارد. این پروسه با کمک جعبه فرمان، سیبک، میل فرمان و غربیلک فرمان انجام می گیرد.
  • سیستم تعلیق: طبق، فنر، کمک فنر، بوش طبق و میل تعادل از مهمترین اجزای این سیستم می باشند. جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌ های جاده، حفظ تعادل و پایداری خودرو و ارتقای کیفیت سواری هم از سری کارهایی است که سیستم تعلیق خودرو انجام می دهد.

 

  1. سیستم ترمز: کاهش سرعت و توقف خودرو در کنار حفظ ایمنی سرنشینان از وظایف سیستم ترمز است که با کمک پدال و بوستر ترمز، دیسک و لنت ترمز و لوله ‌های ترمز آن را انجام می دهد.
  2. چرخ ‌ها: چرخ ها هم به همراه رینگ، لاستیک، سگدست و شغال دست وظیفه انتقال نیروی محرکه به جاده و حفظ تماس خودرو با سطح زمین را بر عهده دارند.

وظیفه قطعات جلوبندی خودرو

1- جعبه فرمان: وظیفه ‌ی تبدیل حرکت دورانی فرمان به حرکت خطی در سیستم فرمان بر عهده جعبه می باشد.

2- سیبک فرمان: رابط بین سیستم تعلیق و چرخ‌ ها است و به چرخش چرخ‌ ها در زوایای مختلف کمک می‌ کند.

3- میل فرمان: به عنوان یک محور مرکزی جهت نصب چرخ ها کاربرد داشته و وظیفه هندلینگ خودرو در هنگام عبور از ناهمواری ها را بر عهده دارد.

4- طبق: قطعه ‌ای فلزی است که با دارا بودن بوش هایی در دو سر خود، شاسی خودرو را به سیستم تعلیق متصل می‌ کند. این قطعه در حفظ تعادل خودرو نقش دارد.

5- فنر: فنر هم با جذب ضربات ناشی از ناهمواری‌ های جاده، نوسانات خودرو را کاهش داده و از سایر اجزای خودرو هم محافظت می کند.

6- کمک فنر: ارتقای عملکرد فنر و کنترل ارتعاشات ماشین برعهده کمک فنر است.

7- میل تعادل: حفظ تعادل خودرو در پیچ ‌ها و هنگام عبور از ناهمواری ‌ها از وظایف میل تعادل است.

8- دیسک و لنت ترمز: با ایجاد اصطکاک، باعث کاهش سرعت و توقف خودرو می ‌شوند.

9- لاستیک تعادل: لاستیک تعادل جاوید یا بوش میل تعادل از لاستیک باکیفیت ساخته شده و وظیفه به حداقل رساندن لرزش و ارتعاشات ناشی از حرکت میل تعادل را بر عهده دارد. این قطعه به حفظ تعادل خودرو در هنگام عبور از دست اندازها و پیچ ها هم کمک می کند

10- لاستیک چاکدار: لاستیک چاکدار  پراید که با نام بوش میل موجگیر هم شناخته می شود، قطعه ای لاستیکی از قطعات جلوبندی  پراید است که ضمن حفظ تعادل خودرو، صدا و لرزش های ناشی از سیستم تعلیق را هم کاهش می دهد. همچنین لاستیک چاکدار جاوید امروز اسپادانا، با ایجاد اصطکاک بین میل موجگیر و شاسی، در افزایش پایداری و هندلینگ خودرو هم نقش دارد.

11- لاستیک فنر جلو لبه دار و ساده: لاستیک فنر جلو لبه دار و ساده جاوید، از سری قطعات جلوبندی خودرو است که با تحمل وزن خودرو، به افزایش کارایی سیستم جلوبندی کمک می کند.

 

لاستیک زیر فنر لول جلو لبه دار پراید

برای خرید و استعلام قیمت لاستیک زیر فنر لول جلو لبه دار پراید فرم زیر را پر کنید:

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

12- بوش جناقی: بوش جناقی نقشی مهم در سیستم جلوبندی خودرو ایفا می کند. بوش های جناقی جاوید از فلز و لاستیک ساخته شده اند و لرزش و ارتعاشات ناشی از حرکت چرخ ها بر روی ناهمواری ها را به حداقل می رسانند.

13- بوش طبق جناقی: این قطعه از لاستیک یا پلی اورتان ساخته شده و در بین طبق و شاسی قرار گرفته است. بوش طبق جناقی 405 تولیدی جاوید امروز اسپادانا، با مهار و کنترل لرزش و ارتعاشات ناشی از ناهمواری ‌های جاده، حرکت روان تر چرخ ها و افزایش طول عمر سیستم تعلیق را تضمین می کنند.

14- سگ دست: سگ دست یا سگدست به چرخ‌ ها متصل شده و وظیفه ‌ی انتقال نیرو و چرخش چرخ ها در مسیر مورد نظر راننده را بر عهده دارد.

15- شغال دست: شغال دست هم سیبک فرمان را به سگدست متصل کرده و در کنترل خودرو به سگ دست کمک می کند.

16- رینگ: به عنوان شاسی چرخ عمل کرده و لاستیک را بر روی خود نگه می ‌دارد.

17- لاستیک: تنها نقطه ‌ی تماس خودرو با جاده است و وظیفه ‌ی انتقال نیروی محرکه را بر عهده دارد.

18- بست اگزوز: بست اگزوز پراید جاوید از فلز مرغوب و باکیفیت ساخته شده است. این قطعه به کار رفته در اگزوز، در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم بوده و طول عمر بالایی هم دارد.

19- توپی سر کمک: توپی های سر کمک جاوید از فلز و لاستیک باکیفیت ساخته شده اند و وظیفه ایجاد اتصال بین کمک فنر و سیستم تعلیق را برعهده دارند. این قطعه در افزایش پایداری و هندلینگ پراید و سمند هم نقش بسزایی دارد.

توپی سرکمک پراید

برای خرید و استعلام قیمت توپی سرکمک پراید فرم زیر را پر کنید:

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

20- سه راهی: سه راهی های آلومینیومی هم از قطعات جلوبندی تولید جاوید امروز اسپادانا می باشند که بر افزایش عملکرد و طول عمر سیستم فرمان، تاثیر مثبتی دارند.

21- لاستیک نر و مادگی کمک عقب: لاستیک نر و مادگی کمک عقب پراید تولید جاوید امروز اسپادانا، از سری قطعات لاستیکی سیستم تعلیق پراید است. این قطعه، در عقب پراید قرار گرفته و از برخورد سر کمک فنر با کمک فنر جلوگیری می کند. لاستیک نر و ماده پراید، لرزش و ارتعاشات ناشی از حرکت پراید را هم به حداقل می رساند.

22- هرزگرد: هرزگرد رانا از سری قطعات ساخت جاوید است که شبیه به فولی بوده و بر روی یک بلبرینگ قرار گرفته است. هرزگرد، جهت تنظیم میزان سفتی تسمه جا انداخته شده بر دو فولی بالا و پایین خودرو کاربرد دارد.

هرز گرد رانا

برای خرید و استعلام قیمت هرز گرد رانا فرم زیر را پر کنید:

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

23- رام: رام، که به عنوان شاسی نیز شناخته می شود، اسکلت اصلی خودرو است که تمام اجزای خودرو بر روی آن نصب می شوند. گفتنی است، رام از تمام اجزای خودرو مانند موتور، گیربکس، سیستم تعلیق و سیستم فرمان پشتیبانی می کند. همچنین، رام به حفظ استحکام خودرو در هنگام تصادفات کمک کرده و تا حدی ضربات ناشی از ناهمواری های جاده را جذب می کند.

24- گردگیر: گردگیر قطعه ای لاستیکی است که جهت محافظت از قطعات مکانیکی در برابر گرد و غبار، ضربه، آب و سایر آلاینده ها کاربرد دارد. گردگیرها در سیستم های مختلف خودرو مانند سیستم تعلیق، سیستم فرمان و سیستم ترمز استفاده می شوند.

علائم خرابی قطعات جلوبندی خودرو

سیستم جلوبندی خودرو از جمله بخش ‌های حیاتی و پیچیده هر خودرو است که وظایف متعددی از جمله هدایت و کنترل خودرو، حفظ تعادل و پایداری و ارتقای کیفیت سواری را بر عهده دارد. بنابراین، خرابی هر یک از قطعات این سیستم می ‌تواند به بروز مشکلات متعددی در عملکرد خودرو و به خطر افتادن سلامتی سرنشینان منجر شود. در ادامه علائم خرابی قطعات جلوبندی خودرو را بررسی می کنیم.

لرزش فرمان: لرزش فرمان در حین رانندگی، به خصوص در سرعت ‌های بالا، می ‌تواند نشان‌ دهنده خرابی سیبک فرمان، جعبه فرمان، کمک فنر و یا لاستیک‌ ها باشد.
تکان خوردن خودرو در حین رانندگی: تکان ‌های بیش از حد در حین رانندگی، از علائم خرابی قطعات جلوبندی خودرو از قبیل کمک فنر، فنر و بوش طبق است. کشیده شدن خودرو به یک سمت: اگر در هنگام رانندگی در مسیر مستقیم، خودرو به طور مداوم به یک سمت کشیده می ‌شود، احتمال خرابی در سیستم تعلیق، سیبک‌ ها، تنظیم فرمان و یا ترمزها وجود دارد.
صداهای غیرعادی: شنیدن صداهای غیرعادی مانند تق تق، جیرجیر یا کوبش از قسمت جلوی خودرو، به ‌ویژه هنگام عبور از دست ‌اندازها، می ‌تواند نشان ‌دهنده خرابی قطعات جلوبندی مانند سیبک ‌ها، کمک فنرها، بوش‌ ها و یا سگ دست‌ ها باشد.
سایش نامتعارف لاستیک ها: سایش نامتعارف و ناهموار تایرها، به ‌ویژه در یک سمت یا لبه ‌های تایر، به علت وجود ایراد در سیستم تعلیق و یا تنظیم فرمان می باشد.
نشت روغن: نشت روغن از کمک فنرها یا جعبه فرمان هم نشانه خرابی این قطعات است.
کاهش ارتفاع خودرو: اگر ارتفاع خودرو در یک سمت یا به طور کلی پایین ‌تر از حد معمول باشد، احتمال خرابی در سیستم تعلیق، فنرها و یا کمک فنرها وجود دارد.
عدم تعادل خودرو: عدم تعادل خودرو در هنگام رانندگی و پیچیدن می‌ تواند نشان ‌دهنده خرابی در سیستم تعلیق، سیبک‌ ها و یا کمک فنرها باشد.
عواملی که باعث خرابی قطعات جلوبندی خودرو می شوند.

خرابی قطعات جلوبندی خودرو، می تواند مشکلاتی بزرگ به بار آورد. از این رو با دانستن علل خرابی این قطعات می توان از ضررهای سنگین جلوگیری کرد.

رانندگی مداوم در جاده ‌های ناهموار و پر دست ‌انداز، فشار زیادی به قطعات جلوبندی وارد کرده و خرابی زودرس آنها را در پی دارد. تصادف و وارد شدن ضربه به قسمت جلوی خودرو هم می ‌تواند به قطعات جلوبندی آسیب برساند.

حمل بار سنگین بیش از ظرفیت مجاز خودرو می ‌تواند به قطعات جلوبندی فشار وارد کند و باعث خرابی آنها شود. همچنین، عدم بازدید و سرویس دوره ‌ای جلوبندی خودرو هم باعث خرابی زودتر قطعات آن می شود.

بررسی گام به گام خودرو برای یافتن و رفع ایرادات سیستم فرمان

واضح است که قبل از استفاده طولانی مدت از خودرو مانند مسافرت، سیستم های خودرو جهت اطمینان از نبود ایراد و مشکل در آنها باید چک شوند. در این راستا دانستن نحوه عیب یابی سیستم فرمان خودرو، به شما کمک می کند تا بتوانید خودرو را چک کنید و ایرادات موجود در این سیستم را هم تشخیص داده و رفع کنید.

جهت اطمینان از عدم وجود خرابی در قطعات جلوبندی خودرو یا یافتن علت خرابی های قطعات، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: بررسی ظاهری

بررسی سطح روغن فرمان: مخزن روغن فرمان را چک کنید و در صورت نیاز، مخزن روغن فرمان را تا رسیدن به سطح مناسب پر کنید.

بررسی شیلنگ ها و اتصالات: شیلنگ ها و اتصالات سیستم فرمان را از نظر نشتی، پارگی یا هرگونه آسیب دیگری بررسی کنید.

بررسی تسمه فرمان: تسمه فرمان را هم از نظر ساییدگی، پارگی یا هرگونه آسیب دیگری بررسی کنید.

بررسی قطعات: قطعات سیستم فرمان مانند پمپ فرمان، جعبه فرمان، سیبک فرمان و رینگ ها را برای اطمینان از عدم وجود ساییدگی، پارگی یا ترک خوردگی بررسی نمایید.

مرحله دوم: تست رانندگی

رانندگی در مسیر مستقیم: در یک مسیر مستقیم رانندگی کنید و به انحراف خودرو به یک سمت، در صورت وقوع، توجه کنید.

تست فرمان: فرمان را در جهات مختلف بچرخانید و سختی فرمان، لرزش فرمان و صداهای غیرعادی را زیر نظر بگیرید.

تست ترمز: چندین بار ترمز کنید و به عملکرد سیستم فرمان در هنگام ترمزگیری توجه کنید.

مرحله سوم: بررسی تخصصی

استفاده از دستگاه دیاگ: برای بررسی دقیق تر سیستم فرمان، از دستگاه دیاگ استفاده کنید.

بررسی قطعات: قطعات سیستم فرمان مانند پمپ فرمان، جعبه فرمان، سیبک فرمان و رینگ ها را به طور دقیق و تخصصی بررسی نمایید.

استفاده از ابزار: از ابزارهای مناسب برای تست و عیب یابی سیستم فرمان استفاده کنید.

نکات مهم در زمینه عیب یابی سیستم فرمان خودرو

اگر در زمینه مکانیک خودرو تخصص ندارید، بهتر است برای بررسی و عیب یابی سیستم فرمان به یک مکانیک مراجعه کنید.

قبل از شروع به کار، حتماً ترمز دستی را بکشید و خودرو را در دنده قرار دهید.

از جک های مناسب و استاندارد برای بلند کردن خودرو استفاده کنید.

هنگام کار با ابزار، احتیاط کرده و از عینک و دستکش ایمنی استفاده کنید.

علائم خرابی رایج سیستم فرمان هم سفت شدن فرمان، لرزش فرمان، نشت روغن فرمان، انحراف خودرو به یک سمت، صدای غیرعادی از فرمان و مشکل در چرخش فرمان می باشند. بهتر است در صورت مشاهده هر یک از این علائم، برای بررسی و عیب یابی دقیق سیستم فرمان به یک مکانیک مراجعه کنید.

هزینه تعمیر جلوبندی خودرو

هزینه تعمیر جلوبندی خودرو به عوامل مختلفی مانند نوع خودرو، قطعات آسیب ‌دیده، میزان آسیب وارده به قطعه، دستمزد مکانیک و محل تعمیر بستگی دارد. به‌طور کلی، هزینه تعمیر جلوبندی خودرو  از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.

خرید قطعات جلوبندی خودرو

قطعات جلوبندی خودرو را به دو صورت می توانید خریداری نمایید.

خرید حضوری: می‌ توان به طور حضوری با مراجعه به فروشگاه ‌های لوازم یدکی، قطعات مورد نیاز را خریداری کرد.

خرید آنلاین: از طریق فروشگاه ‌های اینترنتی لوازم یدکی مانند جاوید امروز اسپادانا هم می توانید به صورت کاملا ساده، قطعات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

نکات مهم در هنگام خرید قطعات جلوبندی خودرو

قبل از خرید قطعات، از نوع و مدل دقیق خودرو خود مطمئن شوید.

از یک مکانیک باتجربه برای تشخیص قطعات آسیب ‌دیده کمک بگیرید.

قطعات را از فروشگاه‌ های معتبر و شناخته ‌شده خریداری کنید.

به فاکتور و ضمانت ‌نامه قطعات توجه کنید.

از قطعات باکیفیت ساخت برندهای معتبر استفاده کنید.

قیمت قطعات را از چند فروشگاه مختلف استعلام کنید و از مناسب بودن قیمت آن مطمئن شوید.

لیست قیمت قطعات جلوبندی خودرو (پراید، سمند، پژو، ال 90، پژو پارس)

قیمت قطعات جلوبندی خودرو به عوامل مختلفی مانند نوع خودرو، برند قطعه، کیفیت قطعه و محل خرید بستگی دارد. گفتنی است، قیمت دقیق قطعات جلوبندی خودرو را از راه های مختلفی می توان استعلام کرد.

فروشگاه ‌های لوازم یدکی: می ‌توانید به طور حضوری به فروشگاه‌ های لوازم یدکی مراجعه کنید و قیمت قطعات مورد نظر خود را از فروشنده بپرسید.
فروشگاه ‌های اینترنتی لوازم یدکی: از طریق وب ‌سایت‌ های فروشگاهی مختلف هم می توان قیمت قطعات جلوبندی خودرو را استعلام و مقایسه کرد.
پرسش از تعمیرکاران: تعمیرکاران خودرو هم در این زمینه اطلاعات خوبی دارند و می توانند به شما کمک کنند.

در ادامه قیمت برخی از قطعات جلوبندی خودرو را به صورت تقریبی ذکر می کنیم. توجه داشته باشید که بازه تعیین شده جهت قیمت قطعات جلوبندی، با بررسی قطعات موجود در بازار فارغ از تولیدکننده و جنس قطعه، تعیین شده اند. جهت دریافت و استعلام قیمت دقیق هریک از قطعات جلوبندی خودرو، می توانید با مراجعه به صفحه محصول مورد درنظر در وب سایت جاوید امروز اسپادانا، ضمن استعلام قیمت، اطلاعات فنی محصول را هم مشاهده کنید.

نام قطعه قیمت
بست اگزوز 28.000-100.000
بوش جناقی 110.000-200.000
بوش طبق جناقی 110.000-200.000
توپی سر کمک 150.000-250.000
سه راهی 20.000-100.000
لاستیک تعادل 10.000-30.000
لاستیک چاکدار 10.000-80.000
لاستیک فنر جلو لبه دار و ساده 30.000-80.000
لاستیک نر و مادگی 20.000-70.000
هرزگرد 60.000-150.000
مزایای خرید قطعات‌ جلوبندی خودرو از فروشگاه اینترنتی جاوید امروز اسپادانا

تنوع قطعات: فروشگاه اینترنتی جاوید امروز اسپادانا اکثر قطعات جلوبندی خودرو را برای انواع خودروهای ایرانی و خارجی عرضه می کند.

کیفیت قطعات: محصولات این فروشگاه همگی با کیفیت بوده و بر اساس استانداردهای بین المللی و با استفاده از مواد اولیه مرغوب ساخته شده اند.

قیمت مناسب: قیمت قطعات جلوبندی خودرو در جاوید امروز اسپادانا بسیار مناسب است.

ارسال سریع: قطعات سفارش داده شده در کوتاه ‌ترین زمان ممکن به سراسر ایران ارسال می ‌شوند.

ضمانت اصالت کالا: تمام قطعات ارائه شده در این فروشگاه، دارای ضمانت اصالت کالا هستند.

پشتیبانی آنلاین: مشتریان عزیز می ‌توانند در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی، از پشتیبانی آنلاین فروشگاه اینترنتی جاوید امروز اسپادانا کمک بگیرند.

نکاتی درباره قطعات جلوبندی خودرو که باید به خاطر داشته باشید.

برای جلوگیری از خرابی زودرس قطعات جلوبندی خودرو، باید به طور دوره ‌ای جلوبندی خودرو را توسط یک مکانیک باتجربه بررسی و سرویس کنید.
در هنگام رانندگی در جاده ‌های ناهموار و پر دست ‌انداز احتیاط کنید.
از قطعات باکیفیت و برندهای معتبر برای تعمیر جلوبندی خودرو استفاده نمایید.

پاسخ به سوال متداول

چگونه می ‌توان از خرابی زودرس قطعات جلوبندی خودرو جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از خرابی زودرس قطعات جلوبندی خودرو، باید از رانندگی در جاده ‌های ناهموار و پر دست ‌انداز با سرعت بالا خودداری کنید. همچنین، سرویس دوره ای خودرو هم ضروری است.

چگونه می ‌توان سیبک فرمان را تعویض کرد؟

تعویض سیبک فرمان کار نسبتاً پیچیده ‌ای است و باید توسط یک مکانیک باتجربه انجام شود. با این حال جهت تعویض سیبک فرمان باید مراحل زیر را انجام دهید:

جک زدن خودرو و جدا کردن چرخ: ابتدا باید خودرو را جک زده و چرخ مربوطه را جدا کنید.

جدا کردن سیبک فرمان از سگدست: سپس باید سیبک فرمان را از سگدست جدا کنید.

جدا کردن سیبک فرمان از طبق: در نهایت، سیبک فرمان را از طبق جدا کرده و سیبک جدید را نصب کنید.

چه زمانی باید کمک فنرهای خودرو را تعویض کرد؟

در صورت نشت روغن از کمک فنرها، کاهش راندمان آنها و بالا و پایین رفتن خودرو در هنگام عبور از دست اندازها، باید کمک فنرهای خودرو را تعویض کرد.

جمع بندی

جلوبندی خودرو از جمله بخش ‌های مهم خودرو است که وظایف مختلفی مانند حفظ تعادل خودرو، هدایت خودرو و جذب ضربات ناشی از دست ‌اندازها را بر عهده دارد. لازم به ذکر است، خرابی قطعات جلوبندی می‌ تواند به رانندگی ناامن و آسیب به سایر بخش ‌های خودرو منجر شود.

لرزش فرمان، کشش فرمان به یک سمت، سایش نامنظم لاستیک‌ ها، صداهای غیرعادی از جلوی خودرو، نشت روغن کمک فنر و شل شدن اتصالات از سری علائم خرابی قطعات جلوبندی خودرو می باشند.

دلایل معیوب شدن و فرسودگی قطعات جلوبندی هم رانندگی در جاده های ناهموار، تصادف و وارد شدن ضربه به قطعات، حمل بار سنگین و عدم سرویس دوره ای خودرو می باشند.

جهت نیاز به تعویض قطعات، بهتر است به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید. در هنگام خرید قطعات هم به اصالت کالا، گارانتی، تطابق قطعه با خودرو و قیمت آن توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *