پایه

ترموستات چیست + علائم خرابی و تعویض ترموستات پراید، سمند، پژو 405، پارس، 206

ترموستات چیست و کاربرد ترموستات

سیستم خنک کننده خودرو نقشی حیاتی در حفظ دمای موتور در محدوده ایده ‌آل دارد. این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده که یکی از مهم ‌ترین آنها، ترموستات است. ترموستات دریچه ‌ای است که در مسیر جریان آب خنک کننده قرار گرفته و وظیفه ‌ی آن کنترل دمای موتور می باشد.

ترموستات ماشین با سنجش دمای محیط، فرمان باز یا بسته شدن دریچه را صادر می ‌کند تا به وسیله مایع خنک کننده، دمای سیستم خنک کننده و موتور در محدوده ‌ی مطلوب حفظ شود.

ترموستات چیست و چه وظیفه ای دارد؟

ترموستات قطعه ‌ای است که در سیستم‌ خنک کننده خودرو قرار گرفته و  وظیفه‌ ی کنترل دما را بر عهده دارد. ترموستات با تنظیم جریان آب، دمای موتور را در محدوده 80 تا 90 درجه سانتی‌ گراد نگه می ‌دارد. گفتنی است، تا زمانی که موتور سرد است، ترموستات بسته می ‌ماند و مانع از حرکت جریان آب به رادیاتور می‌ شود. با گرم شدن موتور، ترموستات به تدریج باز شده و اجازه می ‌دهد تا مایع خنک کننده به رادیاتور رفته و گرمای اضافی موتور را دفع کند.

انواع ترموستات ماشین

ماشین ها نیز مانند سایر دستگاه ها و سیستم ها جهت کنترل دما از ترموستات استفاده می کنند. با این حال، بسته به مدل و تولید کننده خودرو، نوع ترموستات نیز، ممکن است متفاوت باشد. در ادامه دو نمونه از ترموستات ماشین را بررسی می کنیم.

ترموستات مکانیکی: ترموستات مکانیکی از یک دریچه و یک ماده مومی تشکیل شده است. ماده مومی در اثر گرما و افزایش حرارت، ذوب شده و فنر را منبسط می کند. انبساط فنر هم منجر به باز شدن دریچه و حرکت مایع خنک کننده می شود.

ترموستات الکترونیکی: این نوع ترموستات، با استفاده از سنسورهای الکترونیکی دما را کنترل می کند.

ترموستات پراید و محل قرارگیری آن در خودرو

ترموستات پراید در سیستم خنک ‌کننده‌ ی این خودرو قرار داشته و وظیفه‌ ی کنترل دمای موتور را بر عهده دارد. گفتنی است، این قطعه در مسیر عبور آب بین موتور و رادیاتور قرار گرفته است.

ترموستات پراید چگونه کار می کند؟

ترموستات پراید با عبور دما از حد مشخصی (معمولاً ۷۶ یا ۸۲ درجه سانتی‌ گراد)، باز شده و سیال خنک کننده با حرکت به سمت رادیاتور، عملیات خنک سازی را انجام می دهد.

لازم به ذکر است پروسه باز شدن دریچه، به نوع ترموستات بستگی دارد. برای مثال در ترموستات های 76 درجه این عمل، در دمای 76 درجه انجام می گیرد.

کاربردهای ترموستات پراید

کنترل دمای موتور: ترموستات با تنظیم جریان مایع خنک کننده، دمای موتور پراید را در محدوده مشخص و امنی نگه می‌ دارد.

جلوگیری از جوش آوردن موتور: ترموستات پراید با تنظیم دمای موتور خودرو، از جوش آوردن موتور جلوگیری می‌ کند.

کاهش مصرف سوخت: هنگامی که موتور گرم است، ترموستات باز شده و اجازه می‌ دهد تا مایع خنک کننده به سمت رادیاتور جریان یابد. این کار افزایش راندمان موتور و در نتیجه کاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد.

افزایش عمر مفید موتور: ترموستات پراید با کنترل حرکت مایع خنک کننده و خنک کردن سریع موتور، احتمال خرابی موتور را کاهش داده و عمر مفید آن را هم افزایش می دهد.

 انواع ترموستات پراید

ترموستات ۷۶ درجه: این نوع ترموستات که در دمای ۷۶ درجه سانتی‌ گراد باز شده و اجازه حرکت آب به سمت مدار خنک ‌کاری  را می ‌دهد.

ترموستات ۸۲ درجه: این ترموستات پراید هم در دمای ۸۲ درجه سانتی ‌گراد باز می ‌شود.

 علائم خرابی ترموستات پراید

از آنجایی که ترموستات پراید یک قطعه حیاتی است، خرابی آن علائمی واضح دارد. از سری این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوسان دمای موتور: در صورت خرابی ترموستات پراید، دمای موتور در نوسان بوده و سیستم خنک کننده کارایی خوبی نخواهد داشت.

گرم شدن بیش از حد موتور: اگر موتور پراید شما بیش از حد گرم می ‌شود، احتنالا ترموستات خراب شده و به درستی باز نمی شود.

سرد ماندن موتور: بسته نشدن ترموستات پراید، نرسیدن موتور به دمای ایده آل را به دنبال دارد.

نشت آب از ترموستات: اگر واشر ترموستات خراب شده باشد، ممکن است آب از آن نشت کند.

روشن شدن چراغ چک: در برخی موارد، خرابی ترموستات باعث روشن شدن چراغ چک موتور می‌ شود.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید سریعا ترموستات خودرو را تعویض کنید. عدم تعویض ترموستات پراید، با توجه به تاثیر مستقیم آن بر عملکرد موتور پراید، ممکن است تبعاتی سنگین به دنبال داشته باشد.

ترموستات پراید کاربراتور کجاست

 ترموستات پراید کاربراتور در محل اتصال لوله‌های آب رادیاتور به سر سیلندر موتور قرار دارد. برای یافتن دقیق‌تر آن، می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

1. دنبال کردن لوله‌های آب رادیاتور:

  • لوله‌های آب رادیاتور را از رادیاتور دنبال کنید تا به محل اتصال آنها به موتور برسید.
  • در محل اتصال، به دنبال محفظه یا برآمدگی کوچکی باشید که ترموستات در آن قرار دارد.
  • این محفظه معمولاً از جنس فلز بوده و دارای دو یا سه پیچ برای اتصال آن به سر سیلندر است.

2. یافتن محفظه ترموستات:

  • روی سر سیلندر، به دنبال محفظه یا برآمدگی کوچکی باشید که محل قرارگیری ترموستات است.
  • این محفظه معمولاً در سمت چپ (راننده) موتور و در قسمت جلویی سر سیلندر قرار دارد.
  • ممکن است یک علامت یا نوشته “ترموستات” روی آن حک شده باشد.

3. دنبال کردن سیم‌های ترموستات:

  • اگر سیم‌هایی به سر سیلندر متصل هستند، آنها را دنبال کنید تا به ترموستات برسید.
  • سیم‌های ترموستات معمولاً دارای روکش عایق بوده و به سوکت یا کانکتور متصل می‌شوند.
  • ترموستات دارای دو یا سه پین برای اتصال سیم‌ها است.

نکات تکمیلی:

  • در برخی از مدل‌های پراید کاربراتور، ممکن است از یک واشر لاستیکی بین ترموستات و سر سیلندر استفاده شود.
  • قبل از شروع هرگونه کار، حتماً دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید و از آچار و ابزار مناسب استفاده کنید.
  • اگر در انجام این کار مهارت کافی ندارید، از یک مکانیک مجرب کمک بگیرید.
 

نحوه ی تعویض ترموستات پراید

تعویض ترموستات پراید کار نسبتاً ساده‌ ای است و می ‌توانید با استفاده از ابزارهای ساده و داشتن کمی تجربه و مهارت فنی، آن را انجام دهید.

برای تعویض ترموستات پراید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کاپوت را بالا زده و اجازه دهید موتور خنک شود.
  • کابل منفی باتری را جدا کنید.
  • محل ترموستات را پیدا کنید. ترموستات پراید در زیر قاب پمپ آب قرار دارد.
  • در این مرحله، شیلنگ ‌های آب را از ترموستات جدا کنید.
  • پس از بازکردن پیچ ‌های ترموستات، آن را از جای خود خارج نمایید.
  • ترموستات جدید را در داخل خودرو قرار دهید.
  • پیچ‌ های ترموستات را ببندید.
  • شیلنگ ‌های آب را به ترموستات وصل کنید.
  • کابل منفی باتری را هم وصل کنید.

نکاتی که در هنگام تعویض ترموستات پراید باید در نظر داشت.

دمای موتور پراید و مایع خنک کننده در حین فعالیت خودرو، بالا می باشد. بنابراین حداقل حدود یک ساعت اجازه دهید موتور خنک شود.

اگر در پیدا کردن ترموستات با مشکل مواجه شدید، کافی است به بالای رادیاتور نگاه کنید. ترموستات پراید در بالای محفظه رادیاتور قرار دارد.

در هنگام تعویض ترموستات پراید، امکان نشت مایع خنک کننده وجود دارد. به همین منظور ظرفی را جهت جلوگیری از هدر رفتن مایع در زیر محل تعویض قرار دهید. پس از اتمام تعویض ترموستات، مایع خنک کننده را به داخل رادیاتور بریزید.

از سالم بودن درب ترموستات و واشر آن هم اطمینان حاصل کنید.

نحوه تعویض ترموستات پراید 131

برای تعویض ترموستات پراید 131، مراحل زیر را دنبال کنید:

مراحل تعویض:

  1. ابزار و لوازم مورد نیاز:

    • آچار فرانسه
    • آچار آلن
    • انبردست
    • واشر ترموستات
    • ترموستات نو
    • ظرف برای تخلیه آب رادیاتور
  2. خنک کردن موتور:

    • قبل از شروع کار، صبر کنید تا موتور خودرو کاملاً خنک شود.
  3. تخلیه آب رادیاتور:

    • شیر تخلیه آب رادیاتور را پیدا کنید و آن را باز کنید تا آب رادیاتور تخلیه شود.
    • مراقب باشید که آب رادیاتور داغ است، از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.
  4. باز کردن ترموستات:

    • با استفاده از آچار فرانسه، پیچ‌های ترموستات را باز کنید.
    • مراقب باشید که واشر ترموستات آسیب نبیند.
  5. جدا کردن ترموستات:

    • ترموستات را از سر سیلندر جدا کنید.
  6. نصب ترموستات نو:

    • واشر ترموستات نو را در جای خود قرار دهید.
    • ترموستات نو را در جای خود نصب کنید.
    • پیچ‌های ترموستات را با استفاده از آچار فرانسه سفت کنید.
  7. پر کردن آب رادیاتور:

    • آب رادیاتور را به آرامی داخل رادیاتور بریزید.
    • هواگیری رادیاتور را انجام دهید.
  8. استارت کردن موتور:

    • موتور خودرو را روشن کنید و منتظر بمانید تا فن رادیاتور روشن شود.
    • نشتی آب رادیاتور را بررسی کنید.

نکات:

  • قبل از شروع کار، دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید.
  • اگر در انجام این کار مهارت کافی ندارید، از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید.
  • از ترموستات و واشر ترموستات با کیفیت استفاده کنید.

تعویض ترموستات پراید یورو ۴

مراحل تعویض ترموستات پراید یورو ۴ مشابه پراید ۱۳۱ است، با چند تفاوت جزئی:

ابزار و مواد مورد نیاز:

  • آچار فرانسه
  • آچار آلن
  • واشر ترموستات
  • ترموستات جدید (متناسب با پراید یورو ۴)
  • انبردست
  • سطل برای تخلیه آب رادیاتور

مراحل تعویض:

  1. موتور را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود.
  2. آب رادیاتور را تخلیه کنید. برای این کار، سطل را زیر رادیاتور قرار دهید و پیچ تخلیه را باز کنید.
  3. محل قرارگیری ترموستات را پیدا کنید. ترموستات در پراید یورو ۴، روی سرسیلندر و در سمت چپ آن قرار دارد.
  4. با استفاده از آچار فرانسه، پیچ‌های ترموستات را باز کنید. در پراید یورو ۴، دو پیچ ترموستات را باید باز کنید.
  5. ترموستات قدیمی را با دقت از جای خود خارج کنید. مراقب باشید که واشر ترموستات آسیب نبیند.
  6. واشر ترموستات جدید را در جای خود قرار دهید.
  7. ترموستات جدید را در جای خود قرار دهید و پیچ‌ها را با آچار فرانسه سفت کنید.
  8. آب رادیاتور را به داخل آن بریزید.
  9. موتور را روشن کنید و صبر کنید تا گرم شود.
  10. نشتی آب را بررسی کنید.

تفاوت‌های پراید یورو ۴ با ۱۳۱:

  • محل قرارگیری ترموستات: در پراید یورو ۴، ترموستات روی سرسیلندر و در سمت چپ آن قرار دارد، در حالی که در پراید ۱۳۱، در کنار سرسیلندر و نزدیک به رادیاتور قرار دارد.
  • تعداد پیچ‌های ترموستات: در پراید یورو ۴، دو پیچ ترموستات را باید باز کرد، در حالی که در پراید ۱۳۱، سه پیچ وجود دارد.

نکات:

  • قبل از شروع کار، حتماً دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید.
  • اگر در انجام این کار مهارت کافی ندارید، از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید.
  • از ترموستات با کیفیت مناسب و متناسب با پراید یورو ۴ استفاده کنید.
  • واشر ترموستات را حتماً تعویض کنید.

نحوه قرارگیری ترموستات پراید:

ترموستات قطعه ای حیاتی در سیستم خنک کننده موتور خودرو پراید است که وظیفه تنظیم دمای موتور را بر عهده دارد. یافتن و تعویض ترموستات کار نسبتاً ساده ای است که می توانید با کمی دانش و ابزار مناسب آن را انجام دهید.

مراحل:

1. مدل پراید خود را مشخص کنید:

  • محل قرارگیری ترموستات در پراید ۱۳۱ و یورو ۴ کمی متفاوت است.
  • برای یافتن دقیق ترموستات، باید مدل پراید خود را بدانید.

2. ابزار و مواد مورد نیاز را تهیه کنید:

  • آچار فرانسه
  • آچار آلن (در صورت نیاز)
  • واشر ترموستات جدید
  • ترموستات جدید (متناسب با مدل پراید شما)
  • انبردست
  • سطل برای تخلیه آب رادیاتور

3. موتور را خاموش و خنک کنید:

  • قبل از شروع کار، حتماً موتور را خاموش کنید و صبر کنید تا کاملاً خنک شود.
  • کار بر روی موتور گرم می تواند خطرناک باشد.

4. آب رادیاتور را تخلیه کنید:

  • برای تخلیه آب رادیاتور، سطل را زیر رادیاتور قرار داده و پیچ تخلیه را باز کنید.
  • صبر کنید تا تمام آب تخلیه شود.

5. محل ترموستات را پیدا کنید:

  • پراید ۱۳۱: ترموستات در کنار سرسیلندر و نزدیک به رادیاتور قرار دارد.
  • پراید یورو ۴: ترموستات روی سرسیلندر و در سمت چپ آن قرار دارد.

6. ترموستات را باز کنید:

  • با استفاده از آچار فرانسه، پیچ های ترموستات را باز کنید.
  • در پراید ۱۳۱، سه پیچ و در پراید یورو ۴، دو پیچ وجود دارد.
  • مراقب باشید که واشر ترموستات قدیمی آسیب نبیند.

7. ترموستات قدیمی را خارج کنید:

  • ترموستات قدیمی را با دقت از جای خود خارج کنید.

8. واشر ترموستات را تعویض کنید:

  • واشر ترموستات قدیمی را با واشر جدید تعویض کنید.
  • از سالم بودن واشر جدید اطمینان حاصل کنید.

9. ترموستات جدید را نصب کنید:

  • ترموستات جدید را در جای خود قرار دهید و پیچ ها را با آچار فرانسه سفت کنید.

10. آب رادیاتور را دوباره پر کنید:

  • آب رادیاتور را به داخل مخزن رادیاتور بریزید.
  • از مخلوط آب و ضدیخ مناسب استفاده کنید.

11. موتور را روشن کنید و نشتی را بررسی کنید:

  • موتور را روشن کنید و صبر کنید تا گرم شود.
  • به دنبال نشتی آب در اطراف ترموستات باشید.
  • در صورت مشاهده نشتی، پیچ ها را دوباره سفت کنید یا از واشر جدید استفاده کنید.

نکات:

  • قبل از شروع کار، دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید.
  • اگر در انجام این کار مهارت کافی ندارید، از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید.
  • از ترموستات با کیفیت مناسب و متناسب با مدل پراید خود استفاده کنید.
  • همواره از عینک و دستکش ایمنی استفاده کنید.

تست هایی برای تشخیص سالم بودن ترموستات خودرو

  • بررسی گیج دما:

موتور را سرد روشن کرده و به گیج دما نگاه کنید. عقربه باید به تدریج بالا رفته و در دمای کارکرد موتور (معمولاً بین 90 تا 100 درجه سانتی گراد) ثابت شود. اگر عقربه به سرعت بالا رفت و یا در دمای پایین تری ثابت شد، ترموستات ممکن است خراب باشد.

  • لمس شلنگ های رادیاتور:

در این روش به دو صورت می توان سالم بودن ترموستات را تعیین کرد.

  • موتور را روشن کنید و بگذارید کمی گرم شود. سپس شلنگ بالایی رادیاتور (که از موتور خارج می شود) را لمس کنید. این شلنگ باید در ابتدا سرد بوده و به تدریج گرم شود. چنانچه شلنگ به سرعت گرم شود، ترموستات ممکن است باز باشد.
  • شلنگ پایینی رادیاتور (که به موتور بر می گردد) را لمس کنید. این شلنگ باید تا زمانی که ترموستات باز نشود، سرد بماند. اگر شلنگ زودتر از موعد گرم شود، ترموستات ممکن است خراب باشد.
  • مشاهده بخار از رادیاتور:

با موتور روشن، به رادیاتور نگاه کنید. در موتور سرد و سالم، بخاری از رادیاتور مشاهده نمی شود. اگر در موتور گرم، بخاری از رادیاتور خارج شود، ترموستات ممکن است خراب بوده و در حالت باز گیر کرده باشد.

توجه:

این تست ها فقط برای تشخیص اولیه خرابی ترموستات مفید هستند.

برای اطمینان از سالم بودن ترموستات، باید یک مکانیک ماهر آن را بررسی و در صورت نیاز تعویض کند

هنگام انجام تست ها، مراقب باشید که خودتان را نسوزانید.

 نقش درب ترموستات در ماشین

درب ترموستات که به عنوان درب رادیاتور نیز شناخته می ‌شود، در مسیر جریان آب خنک کننده بین موتور و رادیاتور قرار گرفته است. این درب وظیفه ‌ی حفظ فشار آب در سیستم خنک کننده را بر عهده دارد. تا زمانی که دمای موتور به حد مشخصی نرسیده باشد، درب ترموستات بسته می ‌ماند و از حرکت مایع خنک کننده به سمت رادیاتور جلوگیری می‌ کند. این کار گرم شدن سریع ‌تر موتور در زمان استارت را به دنبال دارد.

خرید و قیمت درب ترموستات انواع پراید

درب ترموستات یکی از قطعات حیاتی در سیستم خنک‌ کننده خودرو است که نقش کلیدی در تنظیم دمای موتور برعهده دارد. انتخاب و خرید درب ترموستات مناسب برای پراید، چه انژکتوری، چه کاربراتوری و چه یورو ۴، می ‌تواند به عمر طولانی ‌تر موتور، راندمان بهتر و رانندگی ایمن ‌تر شما کمک کند.

قیمت درب ترموستات پراید هم با توجه به برند و نوع آن متفاوت است. به طور کلی، قیمت درب ترموستات پراید انژکتوری کمی از قیمت درب ترموستات پراید کاربراتوری بیشتر است. همچنین، قیمت درب ترموستات پراید یورو 4 از سایر مدل ‌ها بیشتر است. 

راهنمای خرید آنلاین درب ترموستات پراید

جهت خرید آنلاین درب ترموستات پراید، می ‌توانید به وب ‌سایت ‌های معتبر فروش لوازم یدکی خودرو مانند جاوید امروز اسپادانا مراجعه کنید.

قبل از خرید، نظرات و تجربیات سایر خریداران را مطالعه کنید.

از اصالت و کیفیت کالای مورد نظر خود مطمئن شوید.

به ضمانت و گارانتی محصول توجه کنید.

راهنمای خرید حضوری درب ترموستات

به فروشگاه ‌های معتبر فروش لوازم یدکی خودرو مراجعه کنید.

کیفیت و اصالت کالا را تایید کنید.

به قیمت و برند محصول توجه داشته باشید.

مزایای خرید از فروشگاه جاوید امروز اسپادانا

عملکرد بهینه موتور: با استفاده از ذرب ترموستات باکیفیت، دمای موتور در محدوده ایده ‌آل حفظ شده و از وارد شدن آسیب به موتور جلوگیری به عمل می آید.

کاهش مصرف سوخت: در پی نصب درب ترموستات مرغوب، راندمان موتور افزایش یافته و مصرف سوخت بهینه می ‌شود.

رانندگی ایمن‌ تر: با خرید درب ترموستات جاوید و به کارگیری آن در خودرو، از جوش آوردن موتور و مشکلات ناشی از آن جلوگیری می ‌شود.

علاوه بر این، تمام محصولات جاوید امروز اسپادانا از متریال های با کیفیت ساخته شده و استانداردهای جهانی هم در تولید درب ترموستات پراید در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است، قیمت درب ترموستات جاوید نسبت به کیفیت آن، بسیار مناسب بوده و به صورت سریع و مطمئن برای شما ارسال می شود.

سوالات متداول درباره ترموستات پراید

  • عمر مفید ترموستات پراید چقدر است؟

عمر مفید ترموستات پراید به طور متوسط 5 تا 10 سال است.

  • آیا می ‌توان ترموستات را تعمیر کرد؟

در برخی موارد می ‌توان ترموستات را تعمیر کرد، اما به طور کلی تعویض آن مقرون به صرفه ‌تر است.

  • از کجا بفهمیم ترموستات خراب است؟

علاوه بر علائم ذکر شده در پاسخ قبلی، چند نکته دیگر وجود دارد که می تواند به شما در تشخیص خرابی ترموستات کمک کند:

  • بوی سوختگی: اگر بوی سوختگی از موتور خود متوجه شدید، ممکن است به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور ناشی از خرابی ترموستات باشد.

  • دود سفید از اگزوز: دود سفید متراکم از اگزوز می تواند نشانه نشت مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق باشد که می تواند به دلیل خرابی واشر یا ترموستات باشد.

  • صدای تق تق موتور: گرم شدن بیش از حد موتور می تواند باعث ایجاد صدای تق تق در موتور شود.

  • روشن شدن چراغ هشدار دهنده دما: اکثر خودروها دارای چراغ هشدار دهنده دما روی داشبورد هستند که در صورت گرم شدن بیش از حد موتور روشن می شود. روشن شدن این چراغ نشان دهنده ی مشکل بالقوه در سیستم خنک کننده، از جمله خرابی ترموستات است.

تشخیص:

برای تشخیص قطعی خرابی ترموستات، مکانیک شما از چند روش مختلف استفاده می کند:

  • بررسی بصری: آنها ترموستات و شلنگ های رادیاتور را برای علائم نشت یا آسیب دیدگی بررسی می کنند.

  • آزمایش ترموستات: آنها ترموستات را در یک حمام آب گرم قرار می دهند تا ببینند آیا در دمای صحیح باز می شود یا خیر.

  • تست فشار سیستم خنک کننده: آنها از یک فشارسنج برای بررسی نشت در سیستم خنک کننده استفاده می کنند.

تعمیر یا تعویض:

اگر مشخص شود که ترموستات شما خراب است، باید تعویض شود. این یک کار نسبتاً ساده است که معمولاً می توان در عرض چند ساعت انجام داد.

هزینه:

هزینه تعویض ترموستات بسته به نوع خودرو و محل زندگی شما متفاوت است. با این حال، به طور کلی، این یک تعمیر نسبتاً ارزان است که می تواند به شما در جلوگیری از مشکلات جدی تر موتور در آینده کمک کند.

نکات پیشگیرانه:

  • سرویس منظم: سیستم خنک کننده خودرو خود را به طور منظم توسط یک مکانیک واجد شرایط سرویس کنید.

  • بررسی مایع خنک کننده: به طور مرتب سطح و کیفیت مایع خنک کننده خود را بررسی کنید.

  • استفاده از ضد یخ: از ضد یخ مناسب برای آب و هوای خود استفاده کنید.

  • توجه به علائم: به علائم هشدار دهنده خرابی ترموستات توجه کنید و در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام کنید.

با مراقبت از سیستم خنک کننده خودرو و توجه به علائم خرابی ترموستات، می توانید از بروز مشکلات جدی موتور و هزینه های تعمیرات گران قیمت جلوگیری کنید.

علائم خرابی ترموستات آب پراید چیست؟

ترموستات قطعه ای حیاتی در سیستم خنک کننده خودرو شما است که به تنظیم دمای موتور کمک می کند. اگر ترموستات خراب شود، می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور، جوش آوردن و آسیب جدی به موتور شود.

در اینجا برخی از علائم رایج خرابی ترموستات آب پراید آورده شده است:

1. گرم شدن بیش از حد موتور:

  • این شایع ترین علامت خرابی ترموستات است. اگر عقربه آمپر آب به طور مداوم در محدوده قرمز قرار دارد یا موتور شما به طور مکرر جوش می آورد، ممکن است ترموستات شما خراب باشد.

2. نوسان دمای موتور:

  • اگر دمای موتور شما به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخص افزایش یا کاهش می یابد، ممکن است ترموستات شما به درستی کار نکند.

3. روشن شدن چراغ هشدار دهنده دما:

  • اکثر پرایدها دارای چراغ هشدار دهنده دما روی داشبورد هستند که در صورت گرم شدن بیش از حد موتور روشن می شود. روشن شدن این چراغ نشان دهنده ی مشکل بالقوه در سیستم خنک کننده، از جمله خرابی ترموستات است.

4. نشت مایع خنک کننده:

  • اگر در اطراف ترموستات یا شلنگ های رادیاتور نشت مایع خنک کننده مشاهده کردید، ممکن است ترموستات شما آسیب دیده باشد.

5. عملکرد ضعیف موتور:

  • ترموستات خراب می تواند باعث عملکرد ضعیف موتور، کاهش قدرت و افزایش مصرف سوخت شود.

6. دود سفید از اگزوز:

  • دود سفید متراکم از اگزوز می تواند نشانه نشت مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق باشد که می تواند به دلیل خرابی واشر یا ترموستات باشد.

7. صدای تق تق موتور:

  • گرم شدن بیش از حد موتور می تواند باعث ایجاد صدای تق تق در موتور شود.

تشخیص:

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، مهم است که خودرو خود را توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی کنید تا ترموستات و سیستم خنک کننده شما را تشخیص دهد.

تعمیر یا تعویض:

اگر مشخص شود که ترموستات شما خراب است، باید تعویض شود. این یک کار نسبتاً ساده است که معمولاً می توان در عرض چند ساعت انجام داد.

هزینه:

هزینه تعویض ترموستات پراید بسته به نوع پراید و محل زندگی شما متفاوت است. با این حال، به طور کلی، این یک تعمیر نسبتاً ارزان است که می تواند به شما در جلوگیری از مشکلات جدی تر موتور در آینده کمک کند.

نکات پیشگیرانه:

  • سرویس منظم: سیستم خنک کننده خودرو خود را به طور منظم توسط یک مکانیک واجد شرایط سرویس کنید.

  • بررسی مایع خنک کننده: به طور مرتب سطح و کیفیت مایع خنک کننده خود را بررسی کنید.

  • استفاده از ضد یخ: از ضد یخ مناسب برای آب و هوای خود استفاده کنید.

  • توجه به علائم: به علائم هشدار دهنده خرابی ترموستات توجه کنید و در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام کنید.

با مراقبت از سیستم خنک کننده خودرو و توجه به علائم خرابی ترموستات، می توانید از بروز مشکلات جدی موتور و هزینه های تعمیرات گران قیمت جلوگیری کنید.

اگر ترموستات عمل نکند چه اتفاقی می افتد؟

اگر ترموستات خراب شود، می تواند عواقب جدی برای موتور خودرو شما داشته باشد. در اینجا به بررسی دو سناریوی اصلی که می تواند رخ دهد می پردازیم:

1. ترموستات در حالت بسته گیر کرده است:

در این حالت، مایع خنک کننده هرگز از موتور به رادیاتور نمی رسد، باعث گرم شدن بیش از حد موتور و پتانسیل جوش آوردن آن می شود. این می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • آسیب به واشر سرسیلندر: گرمای شدید می تواند باعث تاب برداشتن یا ترک خوردن واشر سرسیلندر شود که یک تعمیر گران قیمت است.
  • ترک خوردن سرسیلندر: در موارد شدید، گرمای بیش از حد می تواند باعث ترک خوردن سرسیلندر شود که نیاز به تعویض موتور دارد.
  • ذوب شدن قطعات موتور: گرمای شدید می تواند باعث ذوب شدن قطعات موتور مانند پیستون ها و یاتاقان ها شود.

2. ترموستات در حالت باز گیر کرده است:

در این حالت، مایع خنک کننده دائماً در حال گردش است، حتی زمانی که موتور سرد است. این می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • کارکرد ضعیف موتور: موتور در رسیدن به دمای کارکرد ایده آل خود مشکل خواهد داشت، که می تواند منجر به کاهش قدرت و افزایش مصرف سوخت شود.
  • سایش زودرس موتور: کارکرد موتور در دمای پایین تر می تواند باعث افزایش سایش و پارگی شود.

علاوه بر این، ترموستات خراب می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • نشت مایع خنک کننده: اگر ترموستات به درستی مهر و موم نشده باشد، می تواند باعث نشت مایع خنک کننده از موتور شود.
  • روشن شدن چراغ هشدار دهنده دما: اکثر خودروها دارای چراغ هشدار دهنده دما روی داشبورد هستند که در صورت گرم شدن بیش از حد موتور روشن می شود. روشن شدن این چراغ نشان دهنده ی مشکل بالقوه در سیستم خنک کننده، از جمله خرابی ترموستات است.

تشخیص و تعمیر:

اگر هر یک از علائم خرابی ترموستات را تجربه می کنید، مهم است که خودرو خود را توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی کنید. تشخیص ترموستات خراب نسبتاً ساده است و معمولاً می توان آن را در عرض چند ساعت تعویض کرد.

هزینه تعویض ترموستات بسته به نوع خودرو و محل زندگی شما متفاوت است. با این حال، به طور کلی، این یک تعمیر نسبتاً ارزان است که می تواند به شما در جلوگیری از مشکلات جدی تر موتور در آینده کمک کند.

نکات پیشگیرانه:

برای کمک به جلوگیری از خرابی ترموستات، می توانید اقدامات پیشگیرانه زیر را انجام دهید:

  • سیستم خنک کننده خود را به طور مرتب سرویس کنید: این شامل بررسی سطح و کیفیت مایع خنک کننده، بررسی شلنگ ها و اتصالات برای نشت و اطمینان از عملکرد صحیح فن ها می باشد.
  • از ضد یخ مناسب استفاده کنید: از ضد یخ مناسب برای آب و هوای خود استفاده کنید و آن را طبق دستورالعمل سازنده تعویض کنید.
  • به علائم هشدار دهنده توجه کنید: به علائمی مانند گرم شدن بیش از حد موتور، نشت مایع خنک کننده و روشن شدن چراغ هشدار دهنده دما توجه کنید و در اسرع وقت برای تعمیر خودرو خود اقدام کنید.

با مراقبت از سیستم خنک کننده خودرو و توجه به علائم خرابی ترموستات، می توانید از بروز مشکلات جدی موتور و هزینه های تعمیرات گران قیمت جلوگیری کنید.

  • علائم خرابی ترموستات بخاری خودرو:

    ترموستات بخاری یک قطعه کوچک اما مهم در سیستم گرمایش خودرو شما است که به تنظیم دمای هوای داخل کابین کمک می کند. اگر ترموستات خراب شود، می تواند منجر به گرم نشدن یا گرم شدن بیش از حد کابین شود.

    در اینجا برخی از علائم رایج خرابی ترموستات بخاری خودرو آورده شده است:

    • گرم نشدن کابین: اگر در هنگام روشن بودن بخاری، کابین خودرو شما گرم نمی شود، ممکن است ترموستات خراب باشد.

    • گرم شدن بیش از حد کابین: اگر کابین خودرو شما بیش از حد گرم می شود، حتی زمانی که تنظیمات دما را پایین آورده اید، ممکن است ترموستات خراب باشد و در حالت بسته گیر کرده باشد.

    • دمای ناپایدار کابین: اگر دمای کابین شما به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخص افزایش یا کاهش می یابد، ممکن است ترموستات به درستی کار نکند.

    • نشت مایع خنک کننده: اگر در اطراف ترموستات بخاری یا شلنگ های آن نشت مایع خنک کننده مشاهده کردید، ممکن است ترموستات آسیب دیده باشد.

    • صدای غیرعادی: اگر در هنگام روشن بودن بخاری، صدای غیرعادی از داشبورد می شنوید، ممکن است ترموستات خراب باشد.

    تشخیص:

    اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، مهم است که خودرو خود را توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی کنید تا ترموستات بخاری و سیستم گرمایش شما را تشخیص دهد.

    تشخیص ترموستات خراب نسبتاً ساده است و معمولاً می توان آن را در عرض چند ساعت تعویض کرد.

    تعمیر یا تعویض:

    اگر مشخص شود که ترموستات بخاری شما خراب است، باید تعویض شود. این یک کار نسبتاً ساده است که معمولاً می توان در عرض چند ساعت انجام داد.

    هزینه:

    هزینه تعویض ترموستات بخاری بسته به نوع خودرو و محل زندگی شما متفاوت است. با این حال، به طور کلی، این یک تعمیر نسبتاً ارزان است که می تواند به شما در جلوگیری از ناراحتی رانندگی در زمستان های سرد کمک کند.

    نکات پیشگیرانه:

    برای کمک به جلوگیری از خرابی ترموستات بخاری، می توانید اقدامات پیشگیرانه زیر را انجام دهید:

    • سیستم خنک کننده خود را به طور مرتب سرویس کنید: این شامل بررسی سطح و کیفیت مایع خنک کننده، بررسی شلنگ ها و اتصالات برای نشت و اطمینان از عملکرد صحیح فن ها می باشد.
    • از ضد یخ مناسب استفاده کنید: از ضد یخ مناسب برای آب و هوای خود استفاده کنید و آن را طبق دستورالعمل سازنده تعویض کنید.
    • به علائم هشدار دهنده توجه کنید: به علائمی مانند گرم نشدن کابین، گرم شدن بیش از حد کابین، دمای ناپایدار کابین، نشت مایع خنک کننده و صدای غیرعادی توجه کنید و در اسرع وقت برای تعمیر خودرو خود اقدام کنید.

    با مراقبت از سیستم گرمایش خودرو و توجه به علائم خرابی ترموستات بخاری، می توانید از رانندگی گرم و راحت در زمستان لذت ببرید.

  • عمر مفید ترموستات پراید

 
 

همانطور که قبلاً گفته شد، عمر مفید دقیق ترموستات پراید را نمی توان به طور قطعی بیان کرد، زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اینجا به برخی از این عوامل به طور مفصل تر می پردازیم:

1. کیفیت ساخت:

  • ترموستات های با کیفیت بالا که از مواد بادوام و با دقت ساخته شده اند، طول عمر بیشتری نسبت به ترموستات های ارزان قیمت و بی کیفیت دارند.

2. شرایط رانندگی:

  • رانندگی در ترافیک سنگین، آب و هوای گرم و یا صعود از سطوح شیب دار به طور قابل توجهی به ترموستات فشار می آورد و عمر آن را کوتاه تر می کند.

3. نگهداری خودرو:

  • سرویس منظم سیستم خنک کننده، از جمله تعویض مایع خنک کننده به موقع و بررسی نشت، می تواند به حفظ سلامت ترموستات و افزایش عمر مفید آن کمک کند.

4. عادات رانندگی:

  • رانندگی پرخاشگرانه و گرم نکردن کامل موتور قبل از رانندگی با سرعت بالا می تواند به ترموستات آسیب برساند و عمر آن را کوتاه کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، برخی از مدل های پراید ممکن است به طور ذاتی مستعد خرابی ترموستات باشند.

به همین دلیل، مهم است که به علائم هشدار دهنده خرابی ترموستات توجه کنید و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، برای تعویض آن در اسرع وقت اقدام کنید.

عواقب عدم تعویض ترموستات خراب:

  • آسیب به موتور: گرم شدن بیش از حد موتور می تواند منجر به آسیب جدی به اجزای موتور مانند واشر سرسیلندر، سرسیلندر و پیستون ها شود.
  • کاهش عملکرد: ترموستات خراب می تواند باعث عملکرد ضعیف موتور، کاهش قدرت و افزایش مصرف سوخت شود.
  • ناراحتی در رانندگی: گرم نشدن یا گرم شدن بیش از حد کابین می تواند رانندگی را به ویژه در آب و هوای سرد یا گرم ناخوشایند کند.

هزینه تعویض ترموستات پراید:

هزینه تعویض ترموستات پراید بسته به نوع خودرو، محل زندگی شما و دستمزد مکانیک متفاوت است. با این حال، به طور کلی، این یک تعمیر نسبتاً ارزان است که می تواند از مشکلات جدی تر و هزینه های تعمیرات گران قیمت در آینده جلوگیری کند.

در نهایت، به یاد داشته باشید که تعویض پیشگیرانه ترموستات پراید طبق توصیه سازنده یا در صورت مشاهده علائم خرابی، می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه، جلوگیری از مشکلات و اطمینان از عملکرد صحیح و قابل اعتماد خودرو شما برای سال های آینده کمک کند.

 

جمع بندی

ترموستات یک قطعه کوچک اما مهم در سیستم خنک کننده موتور خودرو است که وظیفه کنترل دمای موتور و حفظ آن در یک محدوده ایده ‌آل را بر عهده دارد. این قطعه با تنظیم میزان ورود مایع خنک کننده و مخلوط هوا و سوخت به موتور، از گرم شدن یا سرد شدن غیرمجاز آن جلوگیری می ‌کند.

از انواع ترموستات ماشین هم می توان از ترموستات مکانیکی و ترموستات الکترونیکی نام برد. ترموستات مکانیکی با استفاده از ماده ای مومی شکل و حساس به دما و ترموستات الکترونیکی با استفاده از سنسورهای الکترونیکی، فرایند کنترل دما را انجام می ‌دهند.

ترموستات در خودروی پراید در سیستم خنک کننده و در بالای محفظه رادیاتور قرار دارد. این ترموستات با باز و بسته شدن، دمای موتور  را کنترل می‌ کند.

ترموستات پراید با افت و خروج دما در موتور کار می‌ کند. هنگامی که موتور گرم می‌ شود، ترموستات باز شده و به آب خنک کننده اجازه می ‌دهد به موتور رفته و  آن را خنک کند.

کاربردهای ترموستات پراید هم کنترل دمای موتور، حفظ دمای ثابت موتور، جلوگیری از گرم شدن یا سرد شدن غیرمجاز موتور و بهبود عملکرد موتور را شامل می شود.

گرم شدن زیاد یا کم موتور، افزایش مصرف سوخت، نوسان دمای موتور، نشت آب از ترموستات و گاها روشن شدن چراغ چک از علائم خرابی ترموستات پراید می باشند.

برای تعویض ترموستات پراید، ابتدا باید موتور را خاموش کرده و پس از تخلیه مایع خنک کننده، ترموستات قدیمی را با ترموستات جدید جایگزین کنید. در آخر هم سیستم را دوباره پر کرده و تست نمایید.

وظیفه درب ترموستات در ماشین هم محافظت از ترموستات و سیستم خنک کننده، جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و حفظ دمای مناسب موتور می باشد.

قیمت درب ترموستات پراید بر اساس نوع و برند تولید کننده، متفاوت می ‌باشد. این قطعه را می توان از فروشگاه های آنلاین یا مراکز فروش قطعات یدکی خودرو خریداری کرد. در هنگام خرید به کیفیت، اصالت، قیمت و گارانتی محصول توجه داشته باشید.

به طور کلی، ترموستات یک قطعه اساسی در سیستم خنک کننده موتور خودرو است که با کنترل دما، عملکرد موتور را بهینه کرده و از خرابی ‌های ناخواسته هم جلوگیری می‌ کند. از آنجایی که ترموستات تاثیر مهمی بر عملکرد خودرو دارد، نگهداری و تعویض منظم آن ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *