پایه

معرفی کلیدی ترین قطعات موتور خودرو با عکس (34 قطعه خودرو)

نام قطعات موتور خودرو با عکس

موتور خودرو، که به آن پیشرانه نیز می‌ گویند، قلب تپنده ی هر اتومبیل است و وظیفه‌ ی اصلی آن تبدیل انرژی شیمیایی موجود در سوخت به انرژی مکانیکی جهت حرکت کردن خودرو است. این فرآیند پیچیده از طریق مجموعه ‌ای از اجزای هماهنگ با یکدیگر مانند سیلندرها، پیستون‌ ها، سوپاپ‌ ها، میل ‌لنگ، شمع‌ ها و سیستم احتراق انجام می‌ شود.

اهمیت موتور خودرو از آن جهت است که قدرت لازم برای حرکت و جابه جایی وسیله نقلیه را تامین می ‌کند و بدون وجود موتور، خودرو به هیچ وجه قادر به حرکت نخواهد بود. علاوه بر این، موتور خودرو در راندمان و مصرف سوخت نیز نقشی اساسی دارد. موتورهای باکیفیت و مدرن با بهره گیری از قطعات خود، می ‌توانند با سوزاندن سوخت کمتر، قدرت بیشتری تولید کنند و حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده ها را هم به دنبال داشته باشند.

با نگاه به عملکرد موتور ناگفته پیدا است که قطعات موتور خودرو در انجام این پروسه ها نقش های حیاتی انکارناپذیری دارند. به طوری که کوچک ترین اخلال در یکی از این قطعات، می تواند کل سیستم را با مشکل مواجه کند. در این مقاله از جاوید امروز اسپادانا، ضمن بررسی و تشریح تک تک این قطعات موتور خودرو با عکس ، نقش آنها در موتور خودرو را هم بیان می کنیم. همچنین با پاسخ دهی به سوالات شما، موتور و قطعات را عیب یابی هم خواهیم کرد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

حرکت خودرو: از ابتدا

در موتور خودرو، انرژی شیمیایی موجود در سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل شده و این انرژی برای حرکت خودرو به کار می ‌رود. این فرآیند مرحله ای بوده که در هر کدام، قطعات مختلفی نقش دارند.

  1. احتراق:

پمپ بنزین، سوخت را از مخزن سوخت که محل ذخیره سازی بنزین است، به انژکتور یا کاربراتور منتقل می ‌کند. انژکتور یا کاربراتور هم سوخت را با هوا با نسبت مناسب مخلوط کرده و سپس، شمع با ایجاد جرقه ‌ای، باعث احتراق مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق می ‌شود.

  1. حرکت پیستون:

محفظه احتراق، محلی است که در آن مخلوط هوا و سوخت با جرقه شمع مشتعل می ‌شود. نیروی حاصل از احتراق ایجاد شده در این محفظه، توسط پیستون به میل لنگ منتقل شده و میل لنگ، حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می ‌کند. در این میان، حلقه های پیستون، درز بین پیستون و سیلندر را آب بندی کرده و از نشت گاز جلوگیری می‌ کنند.

  1. انتقال قدرت:

در این مرحله، میل لنگ نیروی حاصل از احتراق را به حرکت دورانی تبدیل می ‌کند. این حرکت دورانی، به جعبه دنده منتقل شده که جعبه هم با استفاده از دنده ‌ها، گشتاور و سرعت چرخش میل لنگ را متناسب با نیاز و شرایط رانندگی تنظیم می‌ کند. سپس قدرت تنظیم شده توسط جعبه دنده، به دیفرانسیل می ‌رسد. دیفرانسیل، قدرت را بین دو چرخ محورهای جلو و عقب (معمولاً چرخ ‌های عقب) تقسیم کرده و در نهایت قدرت به چرخ‌ ها منتقل می ‌شود تا خودرو به حرکت درآید.

علاوه بر این قطعات اصلی، اجزای دیگری مانند کلاچ، هوزینگ گیربکس، بلبرینگ ‌ها و مهره ‌ها نیز در سیستم انتقال قدرت وجود دارند که هر کدام وظایف خاص خود را برای انتقال روان و کارآمد قدرت به چرخ ‌ها انجام می ‌دهند.

  1. خنک کاری:

در طول فرایند احتراق، سیستم خنک کننده، از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می ‌کند. در اینجا رادیاتور، گرمای موتور را به هوا منتقل کرده و واتر پمپ، آب را در سیستم خنک کننده به گردش در می‌ آورد. فن هم هوا را از روی رادیاتور عبور می‌ دهد تا گرمای آن را جذب کند.

قطعات موتور خودرو با عکس

موتور خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه ‌ی خاص خود را بر عهده دارند. قطعات موتور با هم‌ کاری یکدیگر، عمل احتراق و تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی را انجام می‌ دهند. همانطور که در تحلیل حرکت خودرو بررسی شد، سلامت و عملکرد صحیح هر یک از این قطعات برای کارکرد روان و بدون عیب موتور و در نهایت، کل خودرو، حائز اهمیت است.

به‌طور کلی، می ‌توان قطعات موتور را به دو دسته‌ ی کلی تقسیم کرد:

1- قطعات متحرک:

  • بلوک سیلندر: این قطعه که از چدن یا آلومینیوم ساخته می ‌شود، اسکلت اصلی موتور را تشکیل داده و محل قرارگیری سایر قطعات مهم مانند سیلندرها، میل ‌لنگ و واترپمپ است.
  • پیستون: قطعه ‌ای متحرک است که در داخل سیلندر حرکت کرده و با فشرده‌ سازی مخلوط هوا و سوخت و همچنین انتقال نیروی حاصل از احتراق به میل ‌لنگ، نقش مهمی در عملکرد موتور ایفا می‌ کند.
  • میل ‌لنگ: میل لنگ یکی از قطعات موتور خودرو است که از فولاد و فلزهای سخت ساخته شده و حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند. همچنین، این قطعه نیروی حاصل از احتراق را به گیربکس و در نهایت، به چرخ ‌ها منتقل می ‌کند.
  • شاتون: قطعه ‌ای میله ‌ای است که پیستون را به میل‌ لنگ متصل کرده و به همراه میل لنگ، حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند.
  • میل سوپاپ: محوری چرخشی است که سوپاپ ‌های ورودی و خروجی را باز و بسته می ‌کند. این قطعه موتور که با نام میل بادامک هم شناخته می شود، از یک طرف توسط تسمه تایم به میل لنگ متصل شده و از طرف دیگر به واسطه بادامک ها به ورودی سوپاپ ها وصل است. این قطعه با تنظیم زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها از طریق ارتباط با میل لنگ، نقش خود را ایفا می کند.
  • سوپاپ: دریچه‌ هایی هستند که بر روی سرسیلندر قرار دارند. سوپاپ وظیفه‌ ی کنترل ورود مخلوط هوا و سوخت به داخل سیلندر و همچنین خروج دود حاصل از احتراق را بر عهده دارد.

2- قطعات ثابت:

  • سرسیلندر: پوششی است که در بالای بلوک سیلندر قرار می ‌گیرد و محل قرارگیری سوپاپ‌ ها، شمع ‌ها و مجاری هوا و سوخت است. این قطعه ی آلومینیومی، در خنک کاری اتاقک احتراق نقش داشته و در سه نوع سرسیلندر تکی با سرمایش آبی، سرسیلندر تکی با سرمایش هوا و سرسیلندر چندتایی طراحی شده است.
  • واشر سرسیلندر: یکی از قطعات موتور خودرو، واشر سر سیلندر است. این قطعه فولادی، بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار می‌ گیرد و از نشت گاز و مایعات از بین آنها جلوگیری می‌ کند.
  • کارتر: محفظه ‌ای است که در پایین موتور قرار گرفته و روغن موتور را در خود نگه می دارد. علاوه بر این کارتر که با نام کارتل هم شناخته می شود، ضمن کمک به خنک سازی روغن موتور، از تشکیل حباب در روغن جلوگیری کرده و محلی جهت ته نشین شدن ذرات ناخالص موجود در روغن موتور هم می باشد.
  • پمپ روغن: این پمپ پس از دریافت روغن موتور از کارتر و با استفاده از نیروی دریافتی از میل لنگ، روغن موتور را به تمام قطعات متحرک موتور پمپ می ‌کند.
  • واترپمپ: واتر پمپ هم یکی از قطعات موتور است که وظیفه ‌ی گردش آب در سیستم خنک ‌کاری موتور را بر عهده دارد. به بیان دیگر، واتر پمپ با گرفتن نیروی مورد نیاز خود به واسطه یک تسمه از میل لنگ، مایع خنک کننده را میان رادیاتور و سرسیلندر به گردش درآورده و دمای موتور را تنظیم می کند.
  • شمع: این قطعه معمولا بر روی سرسیلندر قرار گرفته و جرقه ‌ای را که برای احتراق مخلوط هوا و سوخت لازم است، ایجاد می ‌کند. شمع از قطعات مختلفی همچون عایقی از جنس چینی، واشر و الکترود تشکیل شده و در مدل های مختلفی موجود است. از متداول ترین مدل های این قطعه موتور خودرو می توان به شمع سرد، شمع گرم، شمع نیکلی، شمع ایریدیومی، شمع پلاتینیومی و شمع چند الکترودی اشاره کرد.
  • فیلتر هوا: از آنجایی که ورود آلاینده و هوای کثیف به موتور، بر عملکرد آن تاثیر منفی دارد، از فیلتر هوا جهت حذف و جداسازی آلودگی ‌ها از هوای ورودی، استفاده می شود.
  • فیلتر روغن: فیلتر روغن از قطعاتی مانند اورینگ آب بندی، کاغذ صافی، فنر نگهدارنده و سوپاپ اطمینان تشکیل شده و وظیفه ی جداسازی آلودگی‌ ها از روغن موتور را برعهده دارد.

گفتنی است، آشنایی با وظایف و عملکرد هریک از قطعات موتور خودروهایی مانند پراید، پژو و سمند به شما کمک می ‌کند تا درک بهتری از اهمیت آنها داشته باشید و با مراقبت و نگهداری صحیح از خودرو، از بروز مشکلات و خرابی ‌های احتمالی در موتور جلوگیری کنید.

معرفی سایر قطعات موتور سمند و پراید به همراه عکس

موتور خودرو هایی مانند سمند، پراید و پژو جهت انجام وظایف خود به بهترین شکل ممکن، قطعات زیادی را به کار می گیرد. در ادامه برخی از قطعات موتور خودرو که نقشی حیاتی دارند را بررسی می کنیم.

1- اورینگ ترموستات: اورینگ ترموستات جاوید امروز اسپادانا یک واشر سیلیکونی است که در درون درب ترموستات نصب شده و جهت آب بندی ترموستات به کار می رود.

2- اورینگ دریچه گاز: این واشر از جنس لاستیک بوده و از اهمیت بالایی در سیستم سوخت رسانی خودرو برخوردار است. اورینگ های دریچه گاز جاوید در محل اتصال دریچه گاز به منیفولد هوا قرار می‌ گیرند و از نشت هوا از آن قسمت جلوگیری می ‌کنند.

3- بوش طبق لبه دار: بوش طبق لبه دار جاوید امروز اسپادانا، قطعه ‌ای فلزی است که در یکی از سه بخش طبق مثلثی خودرو قرار گرفته و وظیفه آن ایجاد اتصال بین اجزای سیستم تعلیق است.

4- پایه نگهدارنده دسته موتور راست: پایه نگهدارنده دسته موتور راست جاوید هم  یکی از قطعات فلزی موتور خودرو  است که دسته موتور راست را به بدنه خودرو متصل می کند. علاوه بر این، پایه نگهدارنده دسته موتور، وظیفه مهار لرزش های موتور را هم برعهده دارد.

5- درب ترموستات: درب ترموستات قطعه ‌ای است که در مسیر جریان آب خنک کننده موتور قرار می‌ گیرد و وظیفه آن تنظیم دمای آب موتور است. درب ترموستات جاوید امروز اسپادانا، در دو نوع فلزی و پلاستیکی تولید شده و به حفظ دمای ایده آل موتور هم کمک می کند.

6- دسته موتور پامرغی: دسته موتور پامرغی جاوید، مانند یک تکیه گاه عمل کرده و لرزش های موتور را مهار می کند.

7- دسته موتور پایین راست: دسته موتور پایین راست جاوید امروز اسپادانا از سری قطعات موتور خودرو است که ضمن اتصال موتور به شاسی خودرو، لرزش های موتور را هم مهار می کند. گفتنی است، دسته موتور کامل پایین راست جاوید هم دسته موتور، بوش و پیچ و مهره ‌های مربوطه را شامل می شود.

8- دسته موتور پنجه ایدسته موتور پنجه ای سمند قطعه تولیدی ای از  جاوید میباشد که  جهت تحمل وزن موتور و مهار لرزش های آن به کار می رود.

9- دسته موتور چمدانی: یکی دیگر از قطعات موتور خودرو، دسته موتور چمدانی است. دسته موتور چمدانی جاوید امروز اسپادانا، با کاهش ارتعاشات ناشی از موتور خودرو، از انتقال آنها به کابین جلوگیری می کند.

10- دسته موتور دو سر پیچ: دسته موتور دو سر پیچ جاوید از سری قطعات ساخته شده از فلز و لاستیک در خودرو است که به واسطه طراحی خاص خود، ضمن نگهداری موتور خودرو بر روی شاسی، میزان اثر ضربه ها و ارتعاشات وارد شده به کابین خودرو را هم تا حد زیادی کاهش می دهد.

11دسته موتور شاتونی: از سری قطعات کاربردی خودرو به دسته موتور شاتونی هم می توان اشاره کرد. دسته موتور شاتونی جاوید امروز اسپادانا، ضمن شرکت در عملیات تبدیل حرکت چرخشی موتور به حرکت خطی، لرزش ها و نوسانات موتور را هم کنترل می کند.

12دسته موتور کج: دسته موتور کج جاوید هم وظیفه مهار لرزش‌ های موتور را بر عهده دارد.

13دسته موتور گرد: دسته موتور گرد جاوید امروز اسپادانا هم عموما از فلز ساخته شده و با حفظ تعادل موتور خودرو و مهار لرزش و ارتعاشات، صداهای تولیدی موتور را کاهش می دهد.

14دسته موتور لوزی: دسته موتور لوزی سمند جاوید امروز اسپادانا نوعی از دسته موتور است که در برخی از خودروها به کار رفته و وظیفه آن مهار لرزش‌ های موتور است.

15شیر بخاری: شیر بخاری جاوید قطعه ‌ای است که در مسیر جریان آب گرم موتور قرار می‌ گیرد و وظیفه آن کنترل جریان آب ورودی و خروجی به رادیاتور است.

16غلتک تسمه سفت کن r2: یکی دیگر از قطعات به کار رفته در خودرو، غلتک تسمه سفت کن r2 جاوید است. این قطعه به منظور متناسب نگه داشتن شعاع تسمه و همچنین سهولت تعویض تسمه، بر روی خودرو نصب می شود.

17قاب زنجیر: قاب زنجیر جاوید علاوه بر ایجاد فضایی مناسب جهت قرارگیری زنجیر تایم، برای نصب اجزای جانبی زنجیر هم به کار می رود.

18گلدانی عقب گیربکس: گلدانی عقب گیربکس جاوید امروز اسپادانا، یکی از قطعات خودرو است که در محل اتصال گیربکس به بدنه خودرو قرار گرفته و وظیفه آن جذب ضربات و ارتعاشات گیربکس است. خرابی گلدانی عقب گیربکس، لرزش و سر و صدای زیاد در هنگام تعویض دنده و شتاب گیری را به دنبال دارد.

19هوزینگ ترموستات : هوزینگ ترموستات سمندEF7 جاوید، محفظه ای است که ترموستات را در خود جای داده و از مقاومت حرارتی خوبی برخوردار است. گفتنی است، خرابی هوزینگ ترموستات می ‌تواند منجر به نشت آب از هوزینگ و گرم شدن بیش از حد موتور شود.

20واشر منیفولد: واشر منیفولد جاوید، واشری است که بین سرسیلندر و منیفولد هوا قرار گرفته و از نشت هوا جلوگیری می ‌کند. خرابی واشر منیفولد می ‌تواند به افت قدرت و شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت و همچنین افزایش دمای پیشرانه منجر شود.

علائم خرابی قطعات موتور خودرو

علائم خرابی هر قطعه می ‌تواند متفاوت باشد، اما به طورکلی، علائم هشدار دهنده مشترکی برای خرابی قطعات موتور خودرو وجود دارد که به شرح زیر می باشند.

لرزش و ارتعاش: لرزش و ارتعاش غیرطبیعی در هنگام کارکرد موتور می ‌تواند نشانه خرابی دسته موتور، بوش طبق، گلدانی عقب گیربکس و یا سایر قطعات موتور باشد.

سر و صدای زیاد: سر و صدای زیاد و غیرطبیعی از موتور هم نشانه خرابی تسمه ها، بلبرینگ ها و یاتاقان ها است.

کاهش قدرت و شتاب: خرابی فیلتر هوا، فیلتر بنزین، شمع ها، وایرها، انژکتورها و یا سایر قطعات موتور، کاهش قدرت و شتاب خودرو را در پی دارد.

افزایش مصرف سوخت: افزایش غیرطبیعی مصرف سوخت می ‌تواند نشانه خرابی سنسور اکسیژن یا  دریچه هوا باشد.

نشت روغن یا آب: نشت هر گونه مایع از موتور از سری علائم خرابی واشرها، اورینگ ها، گسکت ها و یا سایر قطعات موتور است.

عیب یابی موتور خودرو

در بخش قبلی به علائم رایج خرابی قطعات موتور خودرو اشاره کردیم. در این بخش به عیب یابی برخی از قطعات و سیستم های کلیدی موتور خودرو خواهیم پرداخت.

  1. سیستم احتراق:

سیستم احتراق وظیفه مخلوط کردن هوا و سوخت و مشعل کردن آن به منظور تولید قدرت برای حرکت موتور را برعهده دارد. اجزای اصلی سیستم احتراق عبارتند از:

  • باتری: باتری منبع برق سیستم احتراق است.
  • استارت: استارت موتور الکتریکی است که میل لنگ را می چرخاند تا موتور روشن شود.
  • ژنراتور: ژنراتور برق را برای شارژ باتری و تامین انرژی سایر اجزای الکتریکی خودرو تولید می کند.
  • سیم پیچ احتراق: سیم پیچ احتراق ولتاژ بالایی را برای شمع ها ایجاد می کند.
  • شمع ها: شمع ها هم جرقه ای را ایجاد می کنند که مخلوط هوا و سوخت را مشعل می کند.
  • سیم های شمع: سیم های شمع، ولتاژ را از سیم پیچ احتراق به شمع ها منتقل می کنند.

عیب یابی سیستم احتراق خودرو

جهت یافتن منشا ایرادات قطعات سیستم احتراق، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • بررسی باتری: مطمئن شوید که باتری تمیز و بدون خوردگی است و اتصالات هم محکم هستند.
  • بررسی استارت: اگر هنگام استارت زدن موتور صدای کلیک می شنوید، ممکن است استارت خراب باشد و باید آن را بررسی کنید.
  • عیب یابی ژنراتور: روشن بودن چراغ باتری، از سری علائم خرابی ژنراتور است و باید سریعا ژنراتور را عیب یابی کرد.
  • چک کردن سیم پیچ احتراق: اگر موتور در هنگام شتاب گیری یا رانندگی در سربالایی ها با مشکل مواجه می شود، احتمالا ایراد از سیم پیچ احتراق است.
  • شمع های موتور خودرو: در هنگام عیب یابی سیستم احتراق، شمع ها را هم باید بررسی کنید و در صورت مشاهده فرسودگی یا رسوب، اقدامات لازم را انجام دهید.
  • بررسی سیم های شمع: سیم های شمع را هم جهت حصول اطمینان از عدم وجود پارگی یا ساییدگی باید بررسی کرد.
  1. سیستم سوخت رسانی:

وظیفه سیستم سوخت رسانی، رساندن سوخت به موتور بوده و اجزای اصلی آن به شرح زیر می باشند.

  • باک بنزین: باک بنزین سوخت را ذخیره می کند.
  • پمپ بنزین: پمپ بنزین، سوخت را از باک بنزین به انژکتورها یا کاربراتور می رساند.
  • فیلتر بنزین: فیلتر بنزین ناخالصی ها را از سوخت جدا می کند.
  • انژکتورها یا کاربراتور: انژکتورها یا کاربراتور سوخت را به داخل موتور انتقال می دهند.
  • ریل سوخت: ریل سوخت هم از فلز یا پلاستیک ساخته شده و سوخت را به انژکتورها می رساند.

یافتن و رفع ایرادات سیستم سوخت رسانی ماشین

اگر با مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی مواجه هستید، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • چک کردن پمپ بنزین: اگر هنگام استارت زدن موتور یا رانندگی در سربالایی با مشکل مواجه هستید، ممکن است پمپ بنزین خراب باشد.
  • بررسی انژکتورها یا کاربراتور: جهت یافتن ایرادات سیستم سوخت رسانی خودرو، باید انژکتورها را هم برای یافتن گرفتگی یا نشتی در آنها بررسی کنید.
  • عیب یابی ریل سوخت: از عدم وجود نشتی در ریل سوخت هم باید اطمینان حاصل شود.
  • فیلتر بنزین: فیلتر بنزین هم به بازرسی های دوره ای نیاز داشته و باید آن را به طور مرتب تعویض کنید. این امر در صورت آلوده و کثیف بودن بنزین مورد استفاده، اهمیت بیشتری دارد.
  • سیستم خنک کننده موتور خودرو:

سیستم خنک کننده موتور، وظیفه حیاتی خنک نگه داشتن موتور خودرو در حین کار را بر عهده دارد و عدم کارایی این سیستم، می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و وارد شدن آسیب جدی به آن شود. بنابراین آشنایی با اجزای این سیستم و عیب یابی آن بسیار ضروری است. در ادامه اجزای اصلی سیستم خنک کننده موتور را بررسی می کنیم.

  • ترموستات: ترموستات وظیفه حفظ دمای ایده آل موتور با تنظیم جریان مایع خنک کننده از رادیاتور به موتور را بر عهده دارد.
  • واتر پمپ: واتر پمپ مایع خنک کننده را در سیستم خنک کننده به گردش در می آورد.
  • مایع خنک کننده: مایع خنک کننده گرمای موتور را جذب کرده و آن را به رادیاتور انتقال می دهد.
  • رادیاتور: رادیاتور گرمای موتور را از مایع خنک کننده دریافت کرده و آن را به بیرون منتقل می کند.
  • فن: فن به خنک شدن رادیاتور و موتور کمک می کند.

عیب یابی سیستم خنک کننده موتور خودرو

در اینجا چند مورد از علائم رایج خرابی و وجود ایراد در سیستم خنک کننده را بررسی می کنیم.

  • روشن بودن چراغ هشدار دهنده دمای بالا: این مورد واضح ترین علامت خرابی سیستم خنک کننده خودرو است.
  • افزایش دمای موتور: می توان با استفاده از گیج دما بر روی داشبورد، دمای موتور را بررسی کرد.
  • نشت بخار یا مایع خنک کننده از زیر کاپوت خودرو: این مورد نشانه وجود نشتی در رادیاتور، شلنگ ها یا سایر اجزای سیستم خنک کننده است.
  • بوی سوخت سوخته: اگر بوی سوخت سوخته را حس می کنید، ممکن است واشر سرسیلندر شما خراب شده باشد.

گفتنی است، کم بودن سطح مایع خنک کننده هم می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد. بنابراین، مایع خنک کننده را به طور مرتب بررسی کرده و در صورت لزوم، به آن، مایع اضافه کنید.

تا اینجا صحبت از ایرادات رایج قطعات موتور خودرو  و علل آنها بود. در این قسمت اصلی ترین اجزای سیستم خنک کننده خودرو را عیب یابی می کنیم.

  1. رادیاتور:

اول از همه باید رادیاتور را از نظر انسداد بررسی کرد. چرا که گرد و غبار و کثیفی، مسیر جریان هوا در رادیاتور را مسدود کرده و موجب گرم شدن بیش از حد موتور می شوند.

در مرحله بعد، شلنگ های رادیاتور را جهت حصول اطمینان از عدم وجود نشتی یا پارگی باید چک کنید.

درب رادیاتور هم بهتر است بررسی شود. توجه داشته باشید که درب رادیاتور باید به درستی مهر و موم شده باشد تا از نشت مایع خنک کننده جلوگیری کند.

  1. ترموستات:

در هنگام عیب یابی سیستم خنک کننده خودرو، ترموستات را هم برای اطمینان از باز و بسته شدن صحیح آن باید تست کنید.

  1. واتر پمپ:

واتر پمپ را جهت یافتن نشتی یا صداهای غیرعادی بررسی کنید.

  1. فن:

اطمینان حاصل کنید که فن به درستی کار می کند و در زمان گرم شدن موتور روشن می شود.

  1. مایع خنک کننده:

مایع خنک کننده را هم باید چک کرد. همچنین، از مایع خنک کننده مناسب برای نوع خودرو استفاده کرده و سطح آن را به طور مرتب بررسی کنید.

لازم به ذکر است، اگر مطمئن نیستید که چه کاری انجام دهید، یا چنانچه نمی توانید خودتان ایرادات را برطرف کنید، وقت آن است که از یک مکانیک کمک بگیرید.

نکات مهم در عیب یابی قطعات  سیستم خنک کننده

  • به طور مرتب سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید.
  • رادیاتور و شلنگ ها را به طور مرتب از نظر انسداد و نشتی بررسی نمایید.
  • ترموستات و واتر پمپ را به طور مرتب تعویض کنید.
  • در هنگام تعویض هر یک از قطعات موتور خودرو، از قطعه ای با کیفیت استفاده نمایید.
  • از مایع خنک کننده مناسب برای نوع خودرو استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائم خرابی در سیستم خنک کننده، در سریع ترین زمان ممکن آن را بررسی کنید.

نهایتا، با مراقبت و نگهداری منظم از سیستم خنک کننده خودرویتان، می توانید کارایی موتور خودرو در سال های آینده را تضمین کنید.

هزینه تعمیر قطعات موتور خودرو

هزینه تعمیر قطعات موتور خودرو به نوع قطعه، مدل خودرو، دستمزد مکانیک و محل تعمیر بستگی دارد. به طور کلی، هزینه تعمیر قطعات ساده تر موتور مانند واشرها و اورینگ ها کمتر از هزینه تعمیر قطعات پیچیده تر مانند موتور و گیربکس است.

خرید قطعات موتور خودرو

قطعات موتور خودرو را می ‌توان از یدکی فروشی ها، فروشگاه های آنلاین مانند جاوید امروز اسپادانا و یا نمایندگی های مجاز فروش خودروها تهیه کرد. در این میان گفتنی است، تمامی قطعات موتور و محصولات جاوید امروز اسپادانا، کیفیت بالایی داشته و ضمن داشتن قیمت مناسب، در اولین زمان ممکن برای شما ارسال می شوند.

نکات مهم هنگام خرید قطعات موتور خودرو

در هنگام خرید قطعات موتور خودرو، فارغ از روش خرید، باید به چند نکته توجه داشته باشید.

  1. مدل خودرو: هنگام خرید قطعه، حتماً مدل و سال ساخت خودرو خود را به فروشنده اطلاع دهید تا قطعه مناسب خودرو را به شما ارائه دهد.
  2. اصالت کالا: در هنگام خرید قطعات موتور خودرو باید به اصالت و کیفیت آن توجه کنید. جهت حصول اطمینان از اصالت کالا، حتماً از فروشگاه های معتبر و مجاز، قطعات موتور خودرو را خریداری نمایید.
  3. قیمت: قبل از خرید، قیمت قطعات مورد نظر را از چند فروشگاه استعلام بگیرید تا بتوانید بهترین محصول با مناسب ترین قیمت را پیدا کنید.
  4. گارانتی: حتماً از فروشنده گارانتی کتبی برای قطعه خریداری شده، دریافت کنید.

لیست قیمت قطعات موتور خودرو های پراید، سمند، پژو، ال 90 و پژو پارس

در ادامه قیمت برخی از قطعات موتور خودرو را بیان می کنیم. لازم به ذکر است، قیمت های ذکر شده در این لیست، تقریبی بوده و ممکن است با توجه به مدل خودرو، برند قطعه و محل خرید متفاوت باشند. جهت استعلام قیمت دقیق محصولات و قطعات موتور خودرو جاوید امروز اسپادانا، کافی است  با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا به صفحه محصول مورد نظر در سایت جاوید مراجعه کنید.

نام قطعه خودروقیمت تقریبی
اورینگ ترموستات5,000 تا 10,000 تومان
اورینگ دریچه گاز10,000 تا 25,000 تومان
بوش طبق لبه دار40,000 تا 100,000 تومان
پایه نگهدارنده دسته موتور100,000 تا 150,000 تومان
درب ترموستات30,000 تا 80,000 تومان
دسته موتور پا مرغی230,000 تا 500,000 تومان
دسته موتور پایین راست150,000 تا 300,000 تومان
دسته موتور پنجه ای200,000 تا 400,000 تومان
دسته موتور چمدانی150,000 تا 300,000 تومان
دسته موتور دو سر پیچ100,000 تا 200,000 تومان
دسته موتور شاتونی400,000 تا 1.500,000 تومان
دسته موتور کج250,000 تا 400,000 تومان
دسته موتور گرد100,000 تا 200,000 تومان
دسته موتور لوزی300,000 تا 500,000 تومان
شیر بخاری100,000 تا 400,000 تومان
غلتک تسمه سفت کن r2100.000 تا 300,000 تومان
قاب زنجیر100,000 تا 300,000 تومان
گلدانی عقب گیربکس900,000 تا 1.500,000 تومان
هوزینگ ترموستات200,000 تا 500,000 تومان
واشر منیفولد20,000 تا 40,000 تومان

پاسخ به چند سوال متداول درباره قطعات موتور خودرو

  • چه زمانی باید قطعات موتور خودرو را تعویض کرد؟

پاسخ این سوال به نوع قطعه، شرایط رانندگی و نحوه نگهداری از خودرو بستگی دارد. به طور کلی، قطعات موتور خودرو باید به طور مرتب بررسی  شده و در صورت مشاهده هر گونه علائم خرابی تعویض شوند.

  • چگونه می ‌توان از خرابی قطعات موتور خودرو پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از خرابی قطعات موتور خودرو، باید به طور مرتب سرویس های دوره ای خودرو را انجام دهید و از روغن موتور و فیلترهای مناسب استفاده نمایید. همچنین جهت افزایش راندمان قطعات موتور خودرو، باید از رانندگی پرشتاب و تهاجمی هم خودداری کنید.

  • چگونه می‌ توانم بفهمم که کدام قطعه موتور خودرو خراب شده است؟

برای تشخیص خرابی قطعات موتور خودرو باید موتور را عیب یابی کرد. در صورت عدم داشتن دانش فنی در این زمینه، بهتر است به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. مکانیک با بررسی علائم خرابی و انجام تست های لازم، می ‌تواند قطعه خراب شده را شناسایی کرده و آن را تعویض یا تعمیر کند.

جمع بندی

موتور خودرو حکم قلب تپنده آن را دارد و نقشی حیاتی در به حرکت درآوردن وسیله نقلیه ایفا می کند. این شاهکار مهندسی از اجزای مختلفی تشکیل شده که با همکاری یکدیگر، انرژی شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند و این نیرو، به چرخ ها منتقل شده و باعث حرکت خودرو می شود.

قطعات موتور نقش کلیدی در انجام وظایف مختلف آن دارند. هر کدام از این قطعات، وظیفه ای خاص را بر عهده دارد و در صورت خرابی یا عدم عملکرد صحیح، می تواند بر عملکرد کلی موتور و خودرو تاثیر منفی بگذارد. بنابراین، آشنایی با قطعات موتور و عملکرد آنها به شما کمک می کند تا در صورت بروز مشکل، سریع تر علت آن را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کنید.

گفتنی است، موتور خودرو را می توان به عنوان یک سیستم پیچیده در نظر گرفت که قطعات آن در هماهنگی کامل با یکدیگر کار می کنند و حرکت خودرو کاملا به قطعات موتور وابسته است. به همین دلیل، نگهداری و مراقبت از آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. با انجام سرویس های دوره ای و تعویض به موقع قطعات فرسوده، می توان از سلامت موتور و عملکرد بهینه آن اطمینان حاصل کرد. در این مقاله سعی کردیم تا کلیدی و مهم ترین نام قطعات موتور خودرو را همراه با عکس معرفی کنیم، شما هم اگر تجربه ای نسبت به قطعات موتور خودرو دارید خوب است در قسمت نظرات با جاوید اسپادانا امروز به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *