خودروها، یار همیشگی بشر در دنیای پرشتاب امروز، نقشی مهم در زندگی انسان ایفا می کنند. از جابه جایی در مسافت های کوتاه تا سفرهای طولانی، از حمل و نقل بار تا رسیدن به سرکار و تفریح، ردپای اتومبیل ها در تار و پود زندگی مدرن کاملا آشکار است.
در قلب خودروها، دنیایی پیچیده از قطعات کوچک و بزرگ جای گرفته است که هر کدام نقشی حیاتی در حرکت روان آن ایفا می کنند. از موتور قدرتمند که نیروی محرکه را تولید می کند تا قطعات ظریف سیستم فرمان، همگی در هماهنگی کامل با یکدیگر، خودرو را به حرکت در می آورند.
گفتنی است، همه این قطعات، باید به درستی کار کنند تا خودرو حرکتی روان داشته باشد. خرابی هرکدام از این قطعات، می تواند بروز مشکلات جدی در خودرو و یا حتی تصادف را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل مهم است که از خودرو خود به درستی نگهداری کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل، آن را تعمیر کنید.
در این مقاله از جاوید امروز اسپادانا، ابتدا سیستم های فعال در خودرو را بررسی کرده و سپس مهم ترین قطعات خودرو را با عکس معرفی می کنیم. همچنین در ادامه مقاله، ضمن بررسی تک تک قطعات خودرو با عکس، نقش آنها در خودرو را هم شرح می دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.
سیستم های تشکیل دهنده یک خودرو سواری
خودرو از مجموعه ای از سیستم های مختلف تشکیل شده است. هر کدام از این سیستم ها، وظیفه ای خاصی را بر عهده داشته و در کنار یکدیگر به صورت هماهنگ عمل می کنند تا خودرو به درستی کار کند. در اینجا به بررسی مهم ترین سیستم های خودرو می پردازیم:
- موتور:
وظیفه ی موتور، تبدیل انرژی شیمیایی سوخت به انرژی مکانیکی است. موتور خودرو با استفاده از قطعاتی مانند سیلندر، پیستون، میل لنگ، سوپاپ، سرسیلندر، میل سوپاپ، کارتر، اویل پمپ و تسمه تایم، خودرو را به حرکت در می آورد.
به طور کلی، مخلوط هوا و سوخت داخل سیلندرها توسط جرقه شمع مشتعل شده و این احتراق، نیروی لازم برای حرکت پیستون ها را به وجود می آورد. پیستون ها هم به میل لنگ متصل هستند و حرکت آنها باعث چرخش میل لنگ می شود. نهایتا میل لنگ، نیروی خود را به جعبه دنده منتقل می کند.
- سیستم انتقال قدرت:
سیستم انتقال قدرت با به کارگیری قطعاتی همچون جعبه دنده، دیفرانسیل، پلوس و میل گاردان، نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ ها منتقل می کند.
در سیستم انتقال قدرت، جعبه دنده دارای دنده های مختلفی است که به راننده امکان می دهد تا سرعت و قدرت خودرو را متناسب با شرایط رانندگی تنظیم کند. نیروی تولید شده توسط جعبه دنده هم به دیفرانسیل منتقل می شود. سپس، دیفرانسیل این نیرو را به دو چرخ یک محور، منتقل می کند. لازم به ذکر است، در خودروهای دیفرانسیل عقب، از میل گاردان برای انتقال نیرو از جعبه دنده به دیفرانسیل استفاده می شود.
- سیستم تعلیق:
قطعاتی از خودرو مانند فنر، کمک فنر، میل تعادل، سیبک، بوش و طبق در کنار یکدیگر سیستم تعلیق را شکل می دهند. قطعات خودرو موجود در این سیستم، با جذب ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده و جلوگیری از انتقال آنها به داخل کابین خودرو، رانندگی راحتی را رقم می زنند.
در سیستم تعلیق، فنرها ناهمواری های جاده را جذب می کنند و کمک فنرها مانع از نوسان شدید خودرو می شوند. میل تعادل هم باعث می شود تا خودرو در پیچ ها تعادل خود را حفظ کند. سیبک ها و بوش ها نیز وظیفه ی اتصال اجزای سیستم تعلیق به یکدیگر را بر عهده دارند.
- سیستم ترمز:
وظیفه ی سیستم ترمز خودرو، متوقف کردن یا کم کردن سرعت خودرو با استفاده از قطعاتی مانند پدال ترمز، بوستر ترمز، پمپ ترمز، لنت ترمز، دیسک ترمز (یا کاسه ترمز) و لوله های روغن ترمز می باشد.
با زاویه دید فنی می توان گفت، زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، نیروی این فشار توسط بوستر ترمز به پمپ ترمز منتقل می شود. پمپ، روغن ترمز را به لنت های ترمز منتقل کرده و لنت ها هم با دیسک ترمز اصطکاک ایجاد می کنند. این عمل، باعث کاهش سرعت یا توقف خودرو می شود.
- سیستم فرمان:
قطعاتی همچون فرمان، میل فرمان، جعبه فرمان و سیبک فرمان، سیستم فرمان را شکل می دهند و وظیفه ی هدایت چرخ ها به سمت دلخواه راننده را برعهده دارند.
عملکرد این سیستم هم بدین صورت است که زمانی که راننده فرمان را می چرخاند، این حرکت به میل فرمان و سپس به جعبه فرمان منتقل می شود. جعبه فرمان، زاویه ی چرخش فرمان را به چرخ ها منتقل کرده و در نتیجه خودرو در مسیر دلخواه راننده، حرکت می کند.
- سیستم برق:
تامین برق مورد نیاز قطعات برقی خودرو با این سیستم و قطعاتی مانند باتری، دینام، استارت، فیوزها، رله ها و سیم ها می باشد.
به بیان دیگر باتری، برق مورد نیاز خودرو را در زمانی که موتور خاموش است، تامین می کند. دینام نیز وظیفه ی شارژ باتری را در زمانی که موتور روشن است، بر عهده دارد. استارت از برق باتری برای روشن کردن موتور استفاده می کند. فیوزها و رله ها نیز از قطعات برقی خودرو در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت می کنند.
سیستم خنک کننده:
وظیفه ی سیستم خنک کننده، خنک کردن موتور و جلوگیری از داغ شدن آن با استفاده از قطعات خودرو مانند رادیاتور، فن، واتر پمپ، ترموستات و مایع خنک کننده می باشد.
در این سیستم، مایع خنک کننده توسط واتر پمپ در داخل موتور به گردش درآمده و گرمای آن را جذب می کند. سپس، حرارت توسط مایع خنک کننده به رادیاتور و نهایتا به بیرون خودرو منتقل می شود.
- سیستم تهویه مطبوع:
سیستم تهویه مطبوع خودرو هم با استفاده از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، دریچه ها و فیلتر هوا و فن بلوئر هوای داخل کابین را خنک، خشک و تصفیه می کند.
- بدنه:
وظیفه بدنه خودرو، محافظت از سرنشینان و قطعات داخلی خودرو است.
- سیستم ایمنی خودرو:
قطعات سیستم ایمنی خودرو مانند کیسه هوا، کمربند ایمنی، ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش و چراغ های مه شکن، برای محافظت از سرنشینان در صورت تصادف یا سایر موقعیت های خطرناک طراحی شده اند.
لازم به ذکر است، خرابی هر کدام از قطعات خودرو می تواند مشکلات جدی را در پی داشته باشد. به همین دلیل، لازم است که به طور مرتب خودرو را سرویس کرده و از سلامت قطعات آن اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، استفاده از قطعات یدکی با کیفیت نیز برای حفظ سلامت خودرو و جلوگیری از خرابی های زود هنگام بسیار مهم است.
معرفی و بررسی مهم ترین قطعات خودرو با عکس
هر خودرویی، فارغ از مدل آن، قطعات ریز و درشت بسیاری دارد. هرچند برخی از این قطعات، نقش های کلیدی و مهمی را برعهده دارند. در این قسمت از مقاله، مهم ترین و کلیدی ترین قطعات خودرو را بررسی می کنیم.
- لاستیک زیر فنر جلو لبه دار : لاستیک زیر فنر جلو لبه دار و ساده جاوید امروز اسپادانا، در جلوبندی خودرو به کار رفته و وظیفه تحمل وزن خودرو و افزایش کارایی سیستم جلوبندی را برعهده دارد.
لاستیک زیر فنر لول جلو لبه دار پراید
برای خرید و استعلام قیمت لاستیک زیر فنر لول جلو لبه دار پراید فرم زیر را پر کنید:
"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد
- بوش طبق جناقی: بوش طبق جناقی 405 تولیدی جاوید امروز اسپادانا، از لاستیک یا پلی اورتان ساخته شده و لرزش و ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده را مهار می کنند. حرکت روان چرخ ها و افزایش طول عمر سیستم تعلیق هم به بوش طبق جناقی وابسته هستند.
بوش طبق لبه دار: یکی دیگر از قطعات خودرو، بوش طبق لبه دار جاوید می باشد. این قطعه فلزی، در یکی از سه بخش طبق مثلثی خودرو قرار گرفته و اجزای سیستم تعلیق را به یکدیگر متصل می کند.
- هوزینگ ترموستات: هوزینگ ترموستات جاوید هم ترموستات را در خود جای داده و در صورت خرابی، مشکلات جدی به بار می آورد.
- واشر منیفولد: جلوگیری از نشت هوا از میان سرسیلندر و منیفولد هوا، از وظایف واشر منیفولد جاوید می باشد. معیوب بودن این واشر افزایش دمای پیشرانه و افت قدرت خودرو را به دنبال دارد.
واشر منیفولد ال90
برای خرید و استعلام قیمت واشر منیفولد ال 90 فرم زیر را پر کنید:
"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد
- اورینگ ترموستات: اورینگ ترموستات جاوید امروز اسپادانا، از سری قطعات سیلیکونی خودرو است که برای آب بندی ترموستات به کار می رود.
- اورینگ دریچه گاز: این واشر لاستیکی، اهمیت بالایی در خودرو دارد. اورینگ های دریچه گاز جاوید، از نشت هوا در محل اتصال دریچه گاز به منیفولد هوا جلوگیری می کنند.
اورینگ دریچه گاز ال90
برای خرید و استعلام قیمت اورینگ دریچه گاز ال90 فرم زیر را پر کنید:
"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد
- بست اگزوز: بست اگزوز جاوید از سری قطعات فلزی خودرو است که در اگزوز به کار رفته و مقاومت بالایی دارد.
- توپی سر کمک: توپی های سر کمک جاوید هم از قطعات مهم خودرو به شمار می آیند. این قطعات، از فلز و لاستیک ساخته شده و جهت ایجاد اتصال بین کمک فنر و سیستم تعلیق کاربرد دارند.
توپی سرکمک پراید
برای خرید و استعلام قیمت توپی سرکمک پراید فرم زیر را پر کنید:
"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد
- سه راهی: سه راهی های آلومینیومی ساخت جاوید امروز اسپادانا، نقش مهمی در بهبود عملکرد و افزایش طول عمر سیستم فرمان برعهده دارند.
- لاستیک نر و مادگی کمک عقب: لاستیک نر و مادگی کمک عقب پراید تولید جاوید امروز اسپادانا، از قطعات لاستیکی خودرو است که با کاهش لرزش و ارتعاشات خودرو، هندلینگ خودرو را تسهیل می کند.
- هرزگرد رانا: یکی دیگر از قطعات خودرو که نقشی مهم بر عهده دارد، هرزگرد رانا می باشد. هرزگرد جاوید، بر روی یک بلبرینگ قرار گرفته و برای تنظیم میزان سفتی تسمه جا انداخته شده بر دو فولی بالا و پایین خودرو به کار می رود.
- پایه نگهدارنده دسته موتور راست: پایه نگهدارنده دسته موتور راست جاوید، ضمن اتصال دست موتور راست به بدنه خودرو، لرزش های موتور را هم مهار می کند.
- دسته موتور پایین راست: دسته موتور پایین راست جاوید امروز اسپادانا، موتور را به شاسی خودرو متصل کرده و لرزش های موتور را هم مهار می کند. گفتنی است، دسته موتور کامل پایین راست تولیدی جاوید هم مجموعه ای از دسته موتور، بوش و پیچ و مهره های مربوطه می باشد.
- دسته موتور پامرغی ال 90: دسته موتور پامرغی ال 90 جاوید، نوعی دسته موتور خودرو است که با کنترل لرزش های موتور، عملکرد موتور را بهبود می بخشد.
دسته موتور پنجه ای: این قطعه تولیدی جاوید هم یکی از انواع دسته موتورهای به کار رفته در خودرو است که ضمن تحمل وزن موتور، لرزش ها را هم مهار می کند.
- دسته موتور چمدانی: دسته موتورهای چمدانی جاوید امروز اسپادانا، ارتعاشات ناشی از موتور خودرو را کاهش داده و مانع از انتقال آنها به کابین خودرو می شوند.
- دسته موتور دو سر پیچ: دسته موتور دو سر پیچ هم از سری قطعات خودرو ساخت جاوید است که طراحی منحصر به فردی داشته و موتور را بر روی شاسی نگه می دارد. همچنین این قطعه، در کاهش میزان ارتعاشات وارد شده به کابین خودرو هم نقش دارد.
- دسته موتور کج: این نوع دسته موتور ساخت جاوید امروز اسپادانا هم لرزش ها و ارتعاشات موتور را مهار می کند.
- دسته موتور شاتونی: یکی دیگر از قطعات خودرو، دسته موتور شاتونی است. دسته موتور شاتونی جاوید امروز اسپادانا، ضمن کنترل نوسانات موتور خودرو، در تبدیل حرکت چرخشی موتور به حرکت خطی هم نقش دارد.
- دسته موتور گرد: دسته موتور گرد جاوید، از سری قطعات خودرو بوده که اغلب از فلز ساخته می شود. این دسته موتور، ضمن مهار لرزش های موتور، به حفظ تعادل آن و کاهش صداهای تولید شده توسط موتور هم کمک می کند.
- دسته موتور لوزی: دسته موتور لوزی سمند جاوید امروز اسپادانا، از قطعات کاربردی خودرو است که ارتعاشات و لرزش های موتور را کمینه می کند.
شیر بخاری: شیر بخاری از سری قطعات ساخت جاوید امروز اسپادانا است که با قرارگیری در مسیر جریان آب گرم موتور، جریان آب ورودی و خروجی به رادیاتور را کنترل می کند.
- غلتک تسمه سفت کن r2 رانا: غلتک تسمه سفت کن r2 رانا جاوید، جهت آسان کردن پروسه تعویض تسمه و متناسب نگه داشتن شعاع آن، کارایی دارد.
غلتک تسمه سفت کن رانا
برای خرید و استعلام قیمت غلتک تسمه سفت کن R2 رانا فرم زیر را پر کنید:
"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد
- قاب زنجیر: قاب زنجیر پیکان تولیدی جاوید نیز ضمن ایجاد فضایی برای قرارگیری زنجیر تایم، جهت نصب اجزای جانبی زنجیر هم کاربرد دارد.
- گلدانی عقب گیربکس: از سری قطعات مهم خودرو می توان به گلدانی عقب گیربکس هم اشاره کرد. این قطعه ساخت جاوید امروز اسپادانا، با قرارگیری در محل اتصال گیربکس به بدنه خودرو، ضربات و ارتعاشات گیربکس را جذب می کند.
گلدانی عقب گیربکس پیکان
برای خرید و استعلام قیمت گلدانی عقب گیربکس پیکان فرم زیر را پر کنید:
"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد
فهرست قطعات خودرو بر اساس سیستم به همراه تصویر
در این قسمت از مقاله، قطعات مهم موجود در سیستم های خودرو را بررسی می کنیم.
قطعات موتور خودرو باعکس:پراید، پژو، سمند
1- بلوک سیلندر
بلوک سیلندر یکی از قطعات خودرو است که از جنس چدن یا آلومینیوم بوده و تشکیل دهنده ساختار اصلی موتور می باشد. بلوک، محل قرارگیری سیلندرها، مجاری آب، کانال های روغن و سایر اجزا بوده و تنش ها و فشارهای احتراق را هم تحمل می کند.
2- سرسیلندر
این قطعه خودرو، از متریال هایی مانند آلومینیوم یا چدن ساخته شده و به همراه بلوک سیلندر، محفظه احتراق را تشکیل می دهند. سرسیلندر، محل قرارگیری سوپاپ ها و مجاری هوا هم می باشد و وظیفه اصلی آن، هدایت مخلوط هوا و سوخت به داخل محفظه احتراق و خارج کردن دود است.
3- واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر در بین بلوک سیلندر و سرسیلندر، جهت آب بندی و درزگیری و همچنین جلوگیری از نشت گاز و مایع خنک کننده از بین آنها، به کار می رود.
4- بوش سیلندر
برای محافظت از جداره سیلندر در برابر سایش و خوردگی و ایجاد سطحی صاف برای حرکت روان پیستون از بوش سیلندر استفاده می شود.
5- واتر پمپ
واتر پمپ به عنوان یکی از قطعات مهم خودرو، مایع خنک کننده را در سیستم خنک کننده موتور به گردش درآورده و دمای موتور را تنظیم می کند.
6- پیستون
پیستون موتور مخلوط هوا و سوخت داخل محفظه احتراق را متراکم کرده و نیروی احتراق را از طریق شاتون به میل لنگ منتقل می کند.
7- میل لنگ
میل لنگ قطعه ای فولادی است که ضمن تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی، نیروی حاصل از احتراق در موتور را به گیربکس منتقل می کند.
8- کارتر
کارتر هم یکی از قطعات خودرو است که از چدن یا آلومینیوم ساخته شده است. کارتر، مخزنی برای روغن موتور بوده و وظیفه جذب و جداسازی آلاینده ها از روغن را بر عهده دارد.
9- سوپاپ
کنترل جریان ورود مخلوط هوا و سوخت به داخل محفظه احتراق و خروج دود حاصل از احتراق، از مهم ترین وظایف سوپاپ می باشند.
10- سوپاپ PCV
سوپاپ PVC، از سری قطعات خودرو است که با تنظیم فشار در کارتر و جلوگیری از ورود بخارات روغن به منیفولد هوا، کار موتور را تسهیل می کند.
11- میل سوپاپ یا میل بادامک
میل سوپاپ از آلیاژهای چدن ساخته شده و سوپاپ ها را با زمان بندی دقیق، باز و بسته می کند.
12- شمع
شمع قطعه ای در خودرو است که جرقه لازم برای احتراق مخلوط هوا و سوخت را ایجاد می کند.
13- تسمه تایم
تسمه تایم قطعه ای لاستیکی در خودرو است که وظیفه آن، ایجاد هماهنگی میان حرکت میل لنگ و میل سوپاپ جهت باز و بسته کردن سوپاپ ها می باشد.
14- فلایویل
فلایویل یکی از قطعات خودرو است که جهت ذخیره انرژی جنبشی تولید شده توسط میل لنگ و کاهش تنش و لرزش موتور، به کار می رود.
15- شاتون
شاتون هم یکی از قطعات خودرو است که پیستون را به میل لنگ متصل می کند.
16- فنر سوپاپ
فنر سوپاپ، از سری قطعات فولادی است که سوپاپ ها را پس از باز شدن توسط میل سوپاپ، می بندد.
17- پمپ روغن
این قطعه خودرو جهت پمپ روغن موتور به تمام قطعات متحرک خودرو، به کار می رود.
18- توربو شارژر
افزایش چگالی هوای ورودی به موتور برای افزایش قدرت و شتاب موتور، از سری وظایف توربو شارژر می باشد.
قطعات سیستم انتقال قدرت با عکس
1- کلاچ
کلاچ جهت قطع و وصل کردن نیروی موتور به گیربکس به کار می رود. زمانی که کلاچ گرفته می شود، دیسک و صفحه از هم جدا شده و نیروی موتور به گیربکس منتقل نمی شود. این امر برای تعویض دنده، حرکت آرام از حالت سکون و جلوگیری از خاموش شدن خودرو در هنگام ترافیک، ضروری است.
2- گیربکس
گیربکس، گشتاور و دور موتور را به گشتاور و دوری متناسب با نیاز چرخ ها تبدیل می کند. این کار با استفاده از مجموعه ای از دنده ها انجام می شود.
3- دیفرانسیل
دیفرانسیل به چرخ ها اجازه می دهد تا با سرعت های مختلف بچرخند. این امر در هنگام پیچیدن و دور زدن خودرو، اهمیت پیدا می کند.
4- پلوس
یکی دیگر از قطعات خودرو که در سیستم انتقال قدرت فعالیت دارد، پلوس است. پلوس عموما از فولاد ساخته شده و گشتاور و دور دیفرانسیل را به چرخ ها منتقل می کند.
5- میل گاردان
میل گاردان از قطعات فولادی خودرو است. این قطعه گشتاور و دور گیربکس را به دیفرانسیل منتقل می کند.
قطعات سیستم تعلیق و فرمان
1- فنر
فنرها با جذب ارتعاشات ناشی از ناهمواری های سطح جاده، نوسانات خودرو را کاهش می دهند.
2- کمک فنر
کمک فنرها، ضمن ارتقای تاثیرات فنر، نوسانات فنرها را هم کمینه کرده و سواری نرم تر و راحت تری را پدید می آورند.
3- سیبک
سیبک ها هم اتصالاتی مفصلی میان قطعات مختلف سیستم تعلیق هستند و به آنها اجازه می دهند تا به طور آزادانه حرکت کنند.
4- میل تعادل
میل تعادل از سری قطعات خودرو است که لرزش های ناشی از چرخ ها را خنثی کرده و باعث می شود سواری خودرو نرم تر شود.
5- میل فرمان
میل فرمان یکی از قطعات سیستم فرمان است که با انتقال گردش غربیلک فرمان به جعبه فرمان، هندلینگ خودرو را راحت تر می کند.
6- جعبه فرمان
جعبه فرمان، اصلی ترین قطعه سیستم فرمان بوده و گشتاور دست راننده را به چرخ ها منتقل می کند.
7- طبق
طبق، یکی از قطعات فلزی خودرو است که قطعات سیستم تعلیق را به شاسی متصل می کند.
8- بلبرینگ چرخ
بلبرینگ چرخ ها ضمن کاهش اصطکاک، به چرخ ها اجازه می دهند تا آزادانه بچرخند.
9- سگدست
سگدست ها هم یکی دیگر از قطعات خودرو هستند که چرخیدن چرخ ها در مسیر مورد نظر راننده را تسهیل می کنند.
10- لاستیک تعادل
لاستیک تعادل جاوید امروز اسپادانا یا بوش میل تعادل، ضمن به حداقل رساندن لرزش و ارتعاشات ناشی از حرکت میل تعادل، به حفظ تعادل خودرو در زمان عبور از ناهمواری ها هم کمک می کند.
11- لاستیک چاکدار
یکی از قطعات خودرو که در حفظ تعادل خودرو نقشی مهم دارد، لاستیک چاکدار یا بوش میل موجگیر می باشد. لاستیک چاکدار جاوید امروز اسپادانا، لرزش های ناشی از سیستم تعلیق را کمینه کرده و در افزایش پایداری خودرو هم نقش دارد.
12- بوش جناقی
بوش های جناقی جاوید، ارتعاشات مربوط به حرکت چرخ های خودرو در هنگام عبور از دست اندازها را کاهش می دهند.
قطعات سیستم ترمز خودرو
1- دیسک ترمز
دیسک ترمز، قطعه ای دیسک شکل و فلزی است که به چرخ ها متصل می شود. در سیستم ترمز دیسکی، لنت های ترمز با وارد کردن فشار به دیسک، اصطکاک ایجاد می کنند و باعث کاهش سرعت یا توقف چرخ می شوند.
2- لنت ترمز
لنت ترمز هم یکی از قطعات خودرو است که با ایجاد اصطکاک، چرخ خودرو را متوقف می کند. لازم به ذکر است، لنت های ترمز به مرور زمان در اثر سایش و گرم شدن فرسوده شده و باید تعویض شوند.
3- پمپ ترمز
پمپ ترمز هم نیروی مکانیکی که راننده با پا به پدال ترمز وارد می کند را به فشار هیدرولیکی تبدیل می کند.
4- بوستر ترمز
بوستر ترمز یکی دیگر از قطعات خودرو است که با استفاده از خلأ ایجاد شده توسط موتور، نیروی مکانیکی که راننده به پدال ترمز وارد میکند، را افزایش می دهد. این امر به راننده اجازه می دهد تا با وارد کردن فشار کمتر به پدال ترمز، به بیشترین قدرت ترمزگیری دست یابد.
5- شیر ترمز دستی
شیر ترمز دستی کابلی است که به لنت های ترمز عقب متصل می شود. راننده با کشیدن اهرم ترمز دستی، این کابل را فعال کرده و لنت های ترمز را به دیسک ترمز عقب فشار می دهد تا خودرو را در حالت پارک نگه دارد.
6- کالیپر ترمز
کالیپر ترمز مجموعه ای از پیستون ها و لنت های ترمز است که به دیسک ترمز متصل می شوند. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، فشار هیدرولیکی از طریق لوله های ترمز به کالیپر منتقل شده و پیستون ها را به حرکت در می آورد. پیستون ها هم لنت های ترمز را به دیسک فشار می دهند و باعث ایجاد اصطکاک و توقف چرخ می شوند.
قطعات سیستم الکتریکی خودرو
1- باتری
باتری، منبع تغذیه الکتریکی خودرو است که انرژی لازم برای راه اندازی و روشنایی خودرو را تامین می کند.
2- دینام
دینام هم ژنراتوری است که هنگام کار موتور، برق مورد نیاز باتری و سایر اجزای الکتریکی خودرو را تولید می کند.
3- استارت
موتور الکتریکی که با چرخاندن میل لنگ، موتور خودرو را روشن می کند، استارت می باشد.
4- رگولاتور ولتاژ
رگولاتور ولتاژ هم ولتاژ خروجی دینام را تنظیم می کند تا از آسیب دیدن باتری و سایر اجزای الکتریکی جلوگیری شود.
5- فیوزها و رله ها
فیوزها و رله هااز سری قطعات خودرو هستند که از مدارهای الکتریکی در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت می کنند.
6- سیم کشی
سیم کشی خودرو هم شبکه ای از سیم ها است که برق را به تمام اجزای الکتریکی خودرو می رساند.
7- کامپیوتر خودرو (ECU)
کامپیوتر خودرو (ECU)، مغز خودرو است که وظیفه ی کنترل و تنظیم عملکرد موتور را برعهده دارد.
8- سنسورها
سنسورها، اطلاعات مربوط به شرایط کار موتور و محیط را به ECU ارسال می کنند.
قطعات سیستم سوخت رسانی
1- باک بنزین
باک، بنزین مورد نیاز خودرو را ذخیره می کند.
2- پمپ بنزین
پمپ بنزین هم یکی از قطعات خودرو است که وظیفه انتقال بنزین از باک به موتور را بر عهده دارد.
3- انژکتور
این قطعه، بنزین را به صورت پودری به داخل محفظه احتراق اسپری می کند.
4- ریل سوخت
ریل سوخت یکی دیگر از قطعات خودرو در سیستم سوخت رسانی است که وظیفه رساندن بنزین به انژکتور را برعهده دارد.
5- فیلتر بنزین
فیلتر بنزین یکی از قطعات مهم خودرو است که آلودگی ها را از بنزین جدا می کند. عملکرد این قطعه در زمان استفاده از بنزین های آلوده و ناخالص، اهمیت بیشتری پیدا می کند.
6- شلنگ بنزین
شلنگ بنزین از قطعات سیستم سوخت رسانی خودرو است که بنزین را از باک به سیستم سوخت رسانی خودرو منتقل می کند.
قطعات سیستم خنک کننده خودرو
1- رادیاتور
وظیفه اصلی رادیاتور خنک کردن مایع خنک کننده موتور است. این کار با عبور مایع داغ از میان پره های نازک رادیاتور و تماس آن با هوای خنک انجام می گیرد.
2- فن
فن یکی از قطعات خودرو در سیستم خنک کننده است و در مواقعی که خودرو در حال حرکت نیست یا با سرعت کم حرکت می کند، به خنک شدن رادیاتور کمک می کند.
3- واتر پمپ
واتر پمپ هم یکی دیگر از قطعات خودرو است که مایع خنک کننده را در سیستم خنک کننده به گردش در می آورد. این گردش باعث می شود مایع خنک کننده، گرمای موتور را جذب کرده و آن را برای خنک شدن به رادیاتور منتقل کند.
4- ترموستات
ترموستات دریچه ای است که عبور جریان مایع خنک کننده به موتور را کنترل می کند. هنگامی که موتور سرد است، ترموستات بسته بوده و از عبور جریان مایع خنک کننده به موتور جلوگیری می کند. این امر باعث می شود موتور سریع تر گرم شود.
هنگامی که موتور گرم می شود، ترموستات باز شده و اجازه می دهد مایع خنک کننده به موتور جریان یابد و آن را خنک کند.
5- شلنگ های آب
شلنگ های آب هم مایع خنک کننده را بین اجزای مختلف سیستم خنک کننده مانند رادیاتور، موتور، واتر پمپ و ترموستات جابه جا می کنند.
قطعات سیستم تهویه مطبوع
1- کمپرسور
این قطعه خودرو، قلب سیستم تهویه مطبوع است که با استفاده از نیروی موتور، گاز مبرد را فشرده می کند. این کار باعث افزایش فشار و دمای گاز می شود.
2- کندانسور
کندانسور یکی از قطعات خودرو در سیستم تهویه مطبوع است که در جلوی خودرو، معمولا کنار رادیاتور قرار دارد. وظیفه این قطعه خودرو، خنک کردن گاز فشرده شده توسط کمپرسور و تبدیل آن از حالت گاز به مایع است. در این فرآیند، گرمای گاز به هوای محیط منتقل می شود.
3- اواپراتور
اواپراتور، مبدل حرارتی دیگری است که در داخل کابین خودرو، معمولا زیر داشبورد قرار گرفته و وظیفه آن جذب گرمای هوای داخل کابین و سرد کردن آن توسط گاز مایع شده می باشد. در این فرآیند، گاز مایع، تبخیر شده و دوباره به سمت کمپرسور برمی گردد.
4- فن بلوئر
این قطعه خودرو هم هوای عبوری از اواپراتور را به داخل کابین خودرو هدایت می کند.
5- لوله ها و اتصالات
این قطعات خودرو، شبکه ای از لوله ها و اتصالات هستند که گاز مبرد را بین اجزای مختلف سیستم تهویه مطبوع جابه جا می کنند. این لوله ها باید از متریالی مقاوم و ضد نشت ساخته شده باشند تا از نشت گاز مبرد، که معمولا مضر است، جلوگیری شود.
قطعات بدنه و شاسی خودرو
1- شاسی
شاسی، اسکلت خودرو است که بدنه، موتور و سایر اجزا را حمل می کند.
2- بدنه
بدنه هم پوسته بیرونی خودرو است که از سرنشینان و اجزای داخلی در برابر عوامل محیطی محافظت می کند.
3- درب ها
درب ها به سرنشینان امکان ورود و خروج از خودرو را می دهند.
4- کاپوت
کاپوت امکان دسترسی به محفظه موتور را فراهم می کند.
5- سپر
سپر از بدنه خودرو در برابر ضربه های جزئی محافظت می کند.
6- شیشه ها
شیشه ها امکان دیدن فضای خارج از خودرو را برای سرنشینان، فراهم می کنند.
قطعات سیستم روشنایی
1- چراغ ها
چراغ ها هم از سری قطعات خودرو هستند که نور را برای رانندگی در شب و شرایط دید کم فراهم می کنند.
2- راهنماهای خودرو
به سایر رانندگان نشان می دهند که قصد تغییر مسیر یا توقف دارید.
قطعات سیستم پاک کننده شیشه خودرو
1- برف پاک کن
برف، باران و کثیفی را از شیشه جلو پاک می کند.
2- شیشه شوی
شیشه شوی یکی از قطعات خودرو است که شیشه جلو را با آب و صابون شستشو می دهد.
لیست سایر قطعات خودرو
قطعاتی که تا اینجا معرفی شد، تنها چند مورد از مهم ترین قطعات خودرو بودند. نام سایر قطعات خودرو که در پروسه به حرکت درآوردن ایمن خودرو نقش دارند، به شرح زیر است:
آستر لنت
پیچ چرخ
تایر یا لاستیک
پین فولادی ای بی اس
حسگر جلو-چپ
حسگر جلو-راست
حسگر عقب-چپ
حسگر عقب-راست
مدار موتور ای بی سی
سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ
سوپاپ تشخیص وزن وارده
سوپاپ تفاضل فشار
سوپاپ تناسب
سوپاپ سنجش
سینی پشتیبان ترمز
شلنگ حامی ترمز
شلنگ کانال ترمز
شلنگ نایلونی ترمز بادی
فنرهای نگهدارنده
کفشک ترمز
اتصالات کفشک ترمز
فنر بازگشت کفشک
لنگر
درپوش راکر
دلکو
در دلکو
عایق روغن میل لنگ
غلاف ورودی هوا
غلتانک راکر
فنر سوپاپ
فیلر
گژن پین یا انگشتی
مخزن سرریز
زانویی آب
اورینگ زانویی آب
رزوناتور
صدا خفه کن (مافلر)
مبدل کاتالیست
نازل انژکتور سوخت
درزگیر پالایشگر سوخت
توزیعکننده سوخت
جداساز آب از سوخت
خط سوخت
خنک کننده سوخت
سوپاپ بازچرخانی گاز اگزوز
قیمت قطعات خودرو
قیمت قطعات خودرو بسته به نوع خودرو، برند و مدل آن متفاوت است. برای اطلاع دقیق از قیمت قطعات مورد نظر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. تیم پشتیبانی جاوید امروز اسپادانا، علاوه بر ارائه قیمت روز قطعات خودرو، در صورت تمایل شما، مشخصات فنی قطعات را هم برای شما بیان می کنند.
پاسخ به چند سوال متداول
روغن موتور خودرو را هر چند وقت یک بار باید تعویض کنم؟
به طور کلی، هر 5000 تا 10000 کیلومتر یک بار، باید روغن موتور را عوض کنید.
علائم خرابی باتری چیست؟
مشکل در روشن شدن خودرو، ضعف در نور چراغ ها و شنیدن صدای تق تق از باتری، از سری علائم خرابی باتری خودرو می باشند.
چگونه می توانم از زنگ زدگی بدنه خودرو جلوگیری کنم؟
شستشوی منظم خودرو، واکس زدن و پارک کردن خودرو در سایه، به حفظ نمای بدنه از آسیب ها کمک می کنند.
چه عواملی بر عمر لاستیک های خودرو تاثیر می گذارند؟
فشار باد لاستیک ها، سبک رانندگی، شرایط جاده و آب و هوا بر بازدهی و طول عمر این قطعات، تاثیرگذار هستند.
جمع بندی
خودروها نقشی حیاتی در زندگی مدرن ایفا می کنند. آنها به شما امکان می دهند به سرکار، مدرسه، فروشگاه ها و سایر مقاصد بروید. بدون خودرو، زندگی بسیار دشوارتر و پرمشغله تر خواهد بود.
خودروها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام وظیفه ای خاص را انجام می دهند. موتور، قلب خودرو است و قدرت لازم برای حرکت آن را تامین می کند. گیربکس نیز به عنوان یکی از قطعات خودرو، قدرت موتور را به چرخ ها منتقل می کند. قطعات سیستم تعلیق، ضربه های ناشی از ناهمواری های جاده را جذب می کنند و باعث می شوند سواری راحت تر باشد. سیستم فرمان هم به راننده امکان می دهد تا خودرو را هدایت کند. همه ی این سیستم ها با استفاده از قطعاتشان، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند تا خودرو بتواند به خوبی به شما خدمت کند.