جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو از اجزای حیاتی هر وسیله نقلیه محسوب شده و نقش مهمی در عملکرد صحیح، راحتی و ایمنی خودرو ایفا می کنند. سلامت این سیستم ها به طور مستقیم بر هندلینگ، فرمان پذیری، ترمزگیری و کیفیت سواری خودرو تاثیر می گذارد. به همین دلیل، آشنایی با علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق ماشین و اقدام به موقع برای رفع آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.
در این مقاله جامع، ضمن بررسی دقیق جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو، علائم خرابی جلوبندی خودرو در انواع مختلف خودروهای داخلی، خطرات و علل خرابی جلوبندی را هم بیان خواهیم کرد. پس تا انتها با جاوید امروز اسپادانا همراه باشید.
فهرست محتوایی مقاله
Toggleجلوبندی و سیستم تعلیق خودرو چیست؟
جلوبندی مجموعه ای از قطعاتی است که در قسمت جلویی خودرو قرار گرفته و وظایف متعددی را بر عهده دارد. این وظایف هدایت خودرو، انتقال نیرو، مهار ناهمواری ها و حفظ تعادل خودرو را شامل می شوند.
هدایت خودرو: جلوبندی با اتصال چرخ های جلو به شاسی، امکان هدایت و کنترل خودرو در مسیر دلخواه راننده را فراهم می کند.
انتقال نیرو: جلوبندی نیروی موتور را از طریق میل لنگ و جعبه دنده به چرخ ها منتقل می کند.
جذب و مهار ناهمواری ها: سیستم تعلیق که بخشی از جلوبندی است، ارتعاشات ناشی از ناهمواری ها و ضربات وارده از سطح زمین به چرخ ها را جذب کرده و مانع از انتقال آنها به داخل کابین می شود. این امر، سواری نرم و راحت تر خودرو را به دنبال دارد.
حفظ تعادل: جلوبندی با حفظ تعادل خودرو در هنگام عبور از پیچ ها و مانورهای رانندگی، به پایداری و ایمنی خودرو کمک می کند.
قطعات اصلی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو
از مهم ترین قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد.
میل فرمان: میل فرمان یک محور مرکزی جهت نصب چرخ ها بوده که وظیفه هندلینگ خودرو را هم بر عهده دارد.
جعبه فرمان: این قطعه جهت تبدیل حرکت دورانی فرمان به حرکت خطی، کاربرد دارد.
سیبک فرمان: سیبک رابطی میان سیستم تعلیق و چرخ ها است که به چرخش چرخ ها هم کمک می کند.
میل تعادل یا میله موجگیر: این قطعه از نوسان بیش از حد اتاق خودرو در هنگام پیچیدن یا عبور خودرو از دست اندازها، جلوگیری می کند.
رام: رام اسکلت اصلی خودرو است که تمامی قطعات بر روی آن نصب می شوند.
فنر: فنر هم نوسانات ناشی از ناهمواری های جاده را جذب کرده و باعث نرم تر شدن سواری خودرو می شود.
کمک فنر: این قطعه، نوسانات فنر را کنترل کرده و مانع از پرش خودرو می شود.
طبق: طبق جهت متصل کردن شاسی خودرو به سیستم تعلیق به کار می رود.
بوش طبق جناقی: بوش ها، لرزش و نوسانات ناشی از حرکت خودرو را جذب می کنند.
سگدست: سگدست، ضمن انتقال نیرو، چرخ ها را هم در مسیر مورد نظر راننده به حرکت در می آورد.
شغال دست: این قطعه سیبک فرمان را به سگدست متصل می کند.
توپی سرکمک: توپی سر کمک از سری قطعات مهم خودرو بوده و جهت متصل کردن کمک فنر به سیستم تعلیق کارایی دارد.
توپی سرکمک پراید
برای خرید و استعلام قیمت توپی سرکمک پراید فرم زیر را پر کنید:
"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد
گردگیر: یکی دیگر از قطعات مهم خودرو گردگیر است که از سایر قطعات جلوبندی خودرو در برابر گرد و غبار و ضربات، محافظت می کند.
بلبرینگ چرخ: این قطعه ضمن ایجاد اتصال میان چرخ و خودرو، اصطکاک ایجاد شده در هنگام چرخش چرخ را هم کاهش می دهد.
ترمز: جهت کاهش سرعت خودرو یا متوقف کردن آن، از ترمز استفاده می شود.
علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق در خودروهای مختلف
جلوبندی خودرو نقش مهمی در عملکرد صحیح و ایمن آن دارد؛ به طوری که خرابی هر کدام از قطعات جلوبندی می تواند به طور قابل توجهی بر هندلینگ و پایداری خودرو تاثیر بگذارد و حتی خطر تصادف را افزایش دهد.
ّ
در این بخش به بررسی تفصیلی علائم خرابی جلوبندی خودرو می پردازیم:
- لرزش و صدا:
لرزش فرمان: لرزش فرمان در سرعت های مختلف، به خصوص در سرعت های بالا، می تواند نشان دهنده خرابی سیبک فرمان، میل فرمان، جعبه فرمان، بلبرینگ چرخ یا لاستیک ها باشد.
لرزش اتاق خودرو: لرزش اتاق خودرو در هنگام رانندگی در سطوح ناهموار از علائم خرابی فنرها، کمک فنرها، طبق ها، بوش ها یا میل تعادل است.
صدای تق تق: شنیدن صدای تق تق در هنگام عبور از دست اندازها یا ناهمواری های جاده، نشانه خرابی سیبک ها، بوش ها، میل تعادل یا سگدست می باشد.
صدای جیرجیر: شنیده شدن صدای جیرجیر در هنگام فرمان دادن هم می تواند نشان دهنده خرابی سیبک فرمان، جعبه فرمان یا میل فرمان باشد.
- کشش خودرو به یک سمت:
کشش خودرو به یک سمت در هنگام رانندگی از علائم خرابی قطعاتی مانند لاستیک ها، سیبک فرمان، میل تعادل، سگدست و یا تنظیم نبودن فرمان می باشد.
- کاهش کیفیت سواری:
اگر رانندگی خودرو به طور ناگهانی خشک و ناهموار شده است، یا در عبور از دست اندازها و ناهمواری ها ضربه های شدیدی به داخل کابین منتقل می شود، احتمالاً مشکل از کمک فنرها یا فنرها است.
- نشت روغن از کمک فنرها:
نشت روغن از کمک فنرها به صورت لکه های روغن در زیر خودرو قابل مشاهده بوده و نشان دهنده خرابی کمک فنرها و نیاز به تعویض آنها است.
- سایش نامنظم لاستیک ها:
سایش نامنظم لاستیک ها، به خصوص سایش لبه های داخلی یا خارجی لاستیک، از سری علائم خرابی سیبک فرمان، میل تعادل، تنظیم نبودن فرمان یا لاستیک ها می باشد.
سایر علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو
سخت شدن فرمان: سخت شدن فرمان در هنگام رانندگی می تواند نشان دهنده خرابی جعبه فرمان، پمپ هیدرولیک فرمان یا شلنگ های مربوطه باشد.
کاهش ارتفاع خودرو: کاهش ارتفاع خودرو در یک سمت، از خرابی فنر یا کمک فنر در آن سمت، خبر می دهد.
عدم تعادل خودرو: ناپایداری و عدم تعادل خودرو در هنگام رانندگی، به خصوص در پیچ ها، از نشانه های خرابی کمک فنرها، میل تعادل یا سایر قطعات جلوبندی است.
نکات مهم
در صورت مشاهده هرگونه علامت خرابی جلوبندی، سریعا برای تعمیر آن اقدام کنید.
تعمیر جلوبندی باید توسط یک مکانیک ماهر انجام شود.
از قطعات یدکی با کیفیت بالا استفاده کنید.
به طور مرتب به خصوص قبل از سفرهای طولانی، .جلوبندی خودرو خود را به کمک یک مکانیک ماهر بررسی کنید،
به آرامی و با احتیاط رانندگی کنید تا از استهلاک زودرس قطعات جلوبندی جلوگیری شود.
علائم خرابی جلوبندی در پژو 405، پژو 206، ال نود و
علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق ممکن است در خودروهای مختلف مشابه باشند، با این حال، در برخی موارد، شدت و نوع این علائم با توجه به نوع خودرو و سیستم تعلیق آن متفاوت است. در این راستا، علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق برخی از خودروهای محبوب ایرانی را بررسی می کنیم.
علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق پژو 405
لرزش فرمان در سرعت های بالا، کشش خودرو به سمت چپ یا راست، ایراد در فرمان پذیری و شنیدن صدای تقتق از جلو یا عقب خودرو از سری علائم خرابی جلوبندی پژو 405 می باشند.
علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق 206
پژو 206 یکی از خودرو های محبوب ایرانی است که علائمی همچون شنیدن صدای جیر جیر از کمک فنرها، نشت روغن از کمک فنرها یا سیبک ها، کوبیدن شدید خودرو در هنگام عبور از دست اندازها و احساس ناپایداری و گیجی در فرمان، از شایع ترین علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق این خودرو می باشند.
علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق ال 90
لرزش شدید فرمان در سرعت های پایین، کشش خودرو به سمت چپ یا راست در هنگام ترمزگیری، ساییدگی لبه های داخلی لاستیک ها و نشت روغن از جعبه فرمان از علائم خرابی جلوبندی ال نود بوده و در صورت مشاهده هر یک، باید سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.
علائم خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق پراید
کشیده شدن و انحراف خودرو به یک سمت در هنگام رانندگی، نامتقارن بودن ارتفاع خودرو، سایش نامنظم لاستیک ها، سفت شدن و لرزش فرمان از علائم خرابی جلوبندی پراید می باشند. همچنین، اگر در هنگام ترمزگیری دماغه خودرو به سمت پایین شیرجه می رود، احتمالا کمک فنرها و یا سیستم تعلیق دچار مشکل شده اند.
علت خراب شدن جلوبندی و سیستم تعلیق ماشین
عوامل متعددی می توانند منجر به خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو شوند که متداول ترین آنها رانندگی در جاده های ناهموار، عدم توجه به علائم هشدار دهنده، استفاده از قطعات یدکی تقلبی و عدم رسیدگی دوره ای می باشند.
- رانندگی در جاده های ناهموار:
عبور و مرور مداوم در جاده های پر از دست انداز و چاله و ناهموار، به مرور زمان به قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق فشار وارد کرده و باعث فرسودگی و خرابی آنها می شود.
- بارگذاری بیش از حد خودرو:
حمل بار سنگین تر از حد مجاز ظرفیت خودرو، به قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق فشار زیادی وارد کرده و به آنها آسیب می رساند.
- عدم توجه به علائم هشدار:
بی توجهی به علائم هشدار دهنده خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق مانند لرزش فرمان، کشیدن فرمان به یک سمت و عدم تعادل خودرو می تواند منجر به تشدید خرابی و افزایش هزینه های تعمیر شود.
- تصادفات:
تصادفات رانندگی، به خصوص تصادفات شدید، به قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق آسیب جدی وارد می کنند.
- استفاده از قطعات غیر اصلی:
استفاده از قطعات غیر اصلی و تقلبی در تعمیر جلوبندی و سیستم تعلیق، خرابی مجدد آنها در کوتاه مدت را به دنبال دارد.
- عدم رسیدگی دوره ای:
عدم رسیدگی دوره ای به جلوبندی و سیستم تعلیق و انجام ندادن تنظیمات و سرویس های منظم و مورد نیاز خودرو، می تواند باعث فرسودگی زودرس قطعات و خرابی آنها شود.
خطرات خرابی جلوبندی خودرو
همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، جلوبندی و سیستم تعلیق از مهم ترین بخش های خودرو هستند و سلامت آنها برای رانندگی ایمن ضروری است. چرا که در صورت خرابی یکی از قطعات جلوبندی، کل سیستم با مشکل مواجه شده و خودرو عملکرد صحیحی نخواهد داشت.
ناگفته پیدا است که خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق می تواند علاوه بر ایجاد اختلال در عملکرد خودرو، خطرات متعدد دیگری را هم به دنبال داشته باشد. در ادامه، برخی از پیامدهای خرابی جلوبندی خودرو را بررسی می کنیم.
کاهش کنترل خودرو: در صورت خرابی جلوبندی، راننده ممکن است کنترل کامل خودرو را به خصوص در سرعت های بالا یا در شرایط نامساعد جوی، از دست بدهد.
افزایش خطر تصادف: خرابی جلوبندی می تواند منجر به ناپایداری خودرو و افزایش خطر تصادف شود.
وارد شدن خسارت به سایر قطعات خودرو: خرابی جلوبندی به سایر قطعات خودرو مانند لاستیک ها، ترمزها و سیستم فرمان نیز آسیب می رساند.
کاهش کیفیت رانندگی: وجود ایراد در قطعات جلوبندی، رانندگی را به تجربه ای ناخوشایند و خسته کننده تبدیل می کند.
انتخاب و خرید قطعات باکیفیت و اصل
در هنگام خرید قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو، حتماً به نکات زیر توجه داشته باشید:
کیفیت: از قطعات با کیفیت و اصل استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از قطعات غیر اصلی و تقلبی خرابی مجدد آنها را به دنبال داشته و در نهایت، هزینه های بیشتری را به شما تحمیل می کند.
قیمت: قیمت قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق در فروشگاه های مختلف احتمالا متفاوت است. بنابراین، قبل از خرید، از چند فروشگاه قیمت بگیرید و از خرید قطعات با قیمت های غیرمعمول خودداری کنید.
گارانتی: حتماً از فروشنده گارانتی معتبر برای قطعات خریداری شده را دریافت کنید.
قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو را از کجا بخریم؟
قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق را می توانید از فروشگاه های لوازم یدکی خودرو، نمایندگی های مجاز و یا به صورت آنلاین از وب سایت های معتبر مانند جاوید امروز اسپادانا خریداری کنید.
مزایای خرید قطعات جلوبندی از جاوید امروز اسپادانا
کیفیت بالا: تمامی قطعات و محصولات جاوید امروز اسپادانا، از بهترین مواد اولیه و با بالاترین استانداردها تولید شده اند.
قیمت مناسب: این فروشگاه اینترنتی، قطعات جلوبندی را با قیمتی مناسب به مشتریان خود ارائه می دهد.
تنوع محصولات: در جاوید امروز اسپادانا می توانید قطعات جلوبندی تمامی خودرو ها را متناسب با نیازتان خریداری نمایید.
ارسال سریع: این فروشگاه، قطعات جلوبندی خودرو را در سریع ترین زمان ممکن به دست مشتریان خود در سراسر ایران می رساند.
پشتیبانی: کارشناسان جاوید امروز اسپادانا در تمام ساعات شبانه روز آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه مشاوره به مشتریان خود هستند.
پاسخ به چند سوال متداول در زمینه علائم خرابی جلوبندی خودرو
چه زمانی باید جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو را سرویس کنیم؟
به طور کلی، توصیه می شود که جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو هر 20 تا 30 هزار کیلومتر یک بار، توسط یک مکانیک متخصص بررسی و در صورت نیاز سرویس شود.
علاوه بر این، در صورت مشاهده هرگونه علائم خرابی مانند لرزش فرمان، کشیدن فرمان به یک سمت، شنیدن صداهای غیر معمول و … باید در اسرع وقت نسبت به بررسی و تعمیر جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو اقدام کنید.
هزینه تعمیر جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو چقدر است؟
هزینه تعمیر جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو به عوامل مختلفی مانند نوع خودرو، قطعات مورد نیاز و دستمزد مکانیک بستگی دارد.
با این حال، هزینه تعمیر جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.
آیا می توانم خودم جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو را تعمیر کنم؟
تعمیر جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو کار ظریف و دقیقی است که نیاز به دانش و تخصص فنی دارد. اگر تخصص و تجربه کافی در این زمینه را ندارید، به شدت توصیه می شود که تعمیر خودرو را به یک مکانیک متخصص بسپارید؛ چرا که تلاش برای تعمیر بدون تخصص کافی، می تواند منجر به وارد شدن آسیب بیشتر به خودرو و افزایش هزینه ها شود.
جمع بندی
سلامت جلوبندی خودرو برای رانندگی ایمن و لذت بخش ضروری است. با آگاهی از علائم خرابی جلوبندی، می توانید به موقع برای تعمیر یا تعویض قطعات اقدام کنید و از بروز مشکلات جدی تر و هزینه های سنگینتر جلوگیری نمایید. جاوید امروز اسپادانا با ارائه قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق باکیفیت و قیمت مناسب و همچنین ارائه پشتیبانی قوی، می تواند به شما در انتخاب و خرید بهترین قطعات برای خودرویتان کمک کند.