پایه

علائم خرابی جلوبندی پراید+علائم خرابی سیستم تعلیق پراید

علائم خرابی جلوبندی پراید

علائم خرابی جلوبندی پراید

پراید به عنوان یکی از محبوب ‌ترین خودروهای ایران، در طول سال ‌های متمادی سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است. با این حال، مانند هر وسیله نقلیه دیگری، پراید نیز جهت جلوگیری از بروز مشکلات و خرابی ‌ها، نیازمند مراقبت و نگهداری است.

در میان تمامی سیستم های پراید، جلوبندی پراید سهم نسبتا زیادی از این رسیدگی ها و بازرسی های دوره ای را به خود اختصاص می دهد. چرا که جلوبندی یکی از بخش ‌های حیاتی خودرو است که نقش مهمی در هندلینگ، فرمان‌ پذیری، ترمزگیری و در نهایت، ایمنی سرنشینان ایفا می ‌کند. 

در این مقاله قصد داریم به طور جامع به بررسی جلوبندی پراید ، اجزا تشکیل دهنده آن، علائم خرابی جلوبندی پراید و راه‌ های جلوگیری از بروز خرابی های جلوبندی پراید بپردازیم. پس تا پایان با تیم ما همراه باشید.

سیستم تعلیق پراید چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیستم تعلیق پراید  مجموعه ای از قطعات است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با چرخ ‌های خودرو در ارتباط بوده و وظایف متعددی را بر عهده دارند. از جمله وظایف اصلی جلوبندی می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هدایت خودرو: سیستم تعلیق پراید  با انتقال حرکات فرمان به چرخ ‌ها، امکان هدایت و کنترل خودرو را فراهم می‌ کند.

ایجاد تعادل و پایداری: قطعات سیستم تعلیق پراید با جذب نوسانات و ضربات وارده به چرخ‌ ها، تعادل و پایداری خودرو را در مسیر حفظ می‌ کنند.

کاهش ارتعاشات: جلوبندی با جذب ارتعاشات ناشی از ناهمواری‌ های سطح جاده، سواری نرم و راحت را برای سرنشینان فراهم می ‌کند.

ترمزگیری: سیستم تعلیق پراید  نقش مهمی هم در عملکرد صحیح سیستم ترمز خودرو دارد و به توقف ایمن و به موقع خودرو کمک می ‌کند.

سیستم تعلیق پراید ، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه مهم ترین آنها را بررسی می کنیم.

  • فنر: فنرها از سری قطعات سیستم تعلیق پراید  هستند. این قطعه، وظیفه جذب نوسانات و ضربات وارده به چرخ ‌ها را بر عهده دارد و به حفظ تعادل و پایداری پراید کمک می ‌کند.
  • توپی سر کمک: توپی های سر کمک جاوید امروز اسپادانا، علاوه بر ایجاد اتصال میان کمک فنر و سیستم تعلیق، پایداری پراید را هم افزایش می دهند.  

 

توپی سرکمک پراید

برای خرید و استعلام قیمت توپی سرکمک پراید فرم زیر را پر کنید:

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

  • طبق: طبق ها نقش مهمی در هندلینگ و فرمان پذیری خودرو ایفا کرده و وظیفه اتصال چرخ ها به شاسی خودرو را بر عهده دارند.
  • میل تعادل: میل تعادل مانع از چپ شدن خودرو در هنگام عبور از پیچ ها و یا تغییر مسیر ناگهانی می‌ شود.
  • بوش جناقی: بوش های جناقی تولید جاوید امروز اسپادانا هم از فلز و لاستیک ساخته شده و در کاهش نوسانات پراید نقش دارند.
  • لاستیک تعادل: بوش میل تعادل یا همان لاستیک تعادل جاوید، ضمن به حداقل رساندن نوسانات ناشی از حرکت میل تعادل، به حفظ تعادل خودرو هم کمک می کند.
  • سیبک فرمان: این قطعه سیستم تعلیق پراید هم با انتقال حرکات فرمان به چرخ ها، نقش مهمی در هندلینگ و فرمان پذیری خودرو بر عهده دارد.

علائم خرابی سیستم تعلیق پراید

علائم خرابی سیستم تعلیق پراید

شنیدن صداهای غیر طبیعی، لرزش فرمان، ناپایداری خودرو و سایش لاستیک ها از سری علائم خرابی سیستم تعلیق پراید  هستند. آگاهی از علائم خرابی سیستم تعلیق پراید به شما کمک می ‌کند تا در صورت بروز مشکل، بتوانید به موقع برای تعمیر آن اقدام کنید و از بروز صدمات و هزینه ‌های بیشتر جلوگیری نمایید. 

  • شنیدن صداهای غیرطبیعی: 

شنیدن صدای تق تق یا کوبش از جلوی خودرو، به خصوص هنگام عبور از دست‌ اندازها یا ناهمواری ‌های جاده، نشان ‌دهنده خرابی قطعات سیستم تعلیق پراید مانند بوش ‌ها، کمک فنرها یا میل تعادل می باشد.

  • کشیده شدن فرمان به یک سمت:  

کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت در هنگام حرکت مستقیم، از علائم وجود خرابی در اجزای جلوبندی مانند طبق، سیبک فرمان یا میل تعادل است.

  • عدم تعادل و ناپایداری خودرو: 

ناپایداری خودرو در هنگام رانندگی، مخصوصاً در پیچ ها هم می تواند نشان دهنده وجود ایراد در قطعات سیستم تعلیق پراید  باشد.

  • لرزش فرمان: 

لرزش فرمان در سرعت ‌های بالا، از علائم خرابی سیبک فرمان، بلبرینگ چرخ، صاف شدن لاستیک ‌ها یا تنظیم نبودن چرخ ‌ها است.

  • سایش نامنظم لاستیک ‌ها:  

اگر لاستیک‌ ها به طور نامنظم ساییده می ‌شوند، احتمالا یا جلوبندی خودرو تنظیم نمی باشد یا سیبک ‌ها، بوش‌ ها و یا بلبرینگ چرخ ‌ها خراب شده اند.

  • نشت روغن از کمک فنرها:  

نشت روغن از کمک فنرها هم از سری علائم خرابی سیستم تعلیق پراید  است و برای رفع آن باید کمک فنرها را تعویض کرد.

  • کج شدن خودرو:  

در صورتی که یک سمت از خودرو نسبت به سمت دیگر پایین‌ تر به نظر می ‌رسد، ممکن است قطعاتی از سیستم تعلیق پراید  مانند فنرها یا کمک فنرها خراب شده باشند.

عکس کامل جلوبندی پراید

دلایل خرابی سیستم تعلیق پراید

دلایل مختلفی برای خرابی سیستم تعلیق پراید  وجود دارد که در این قسمت از مقاله، رایج ترین آنها را بررسی می کنیم.

رانندگی در مسیرهای ناهموار و دست ‌اندازها: رانندگی در مسیرهای ناهموار و دست ‌اندازها به طور قابل توجهی به جلوبندی خودرو فشار وارد کرده و باعث خرابی زودرس قطعات آن می شود.

عدم توجه به علائم هشدار دهنده: اگر به علائم هشدار دهنده خرابی جلوبندی، مانند لرزش فرمان یا کشیده شدن فرمان به یک سمت، توجه نکنید، ممکن است مشکل تشدید شده و به صرف هزینه‌ های بیشتر برای تعمیر آن نیاز باشد.

استفاده از قطعات یدکی غیراصل: به کارگیری قطعات یدکی غیراصل و تقلبی هم می‌ تواند به جلوبندی خودرو آسیب رسانده و طول عمر آن را کاهش دهد.

عدم انجام سرویس‌ های دوره ‌ای: عدم انجام سرویس ‌های دوره ‌ای جلوبندی، مانند گریس‌ کاری سیبک ‌ها و بلبرینگ‌ ها، باعث خرابی زودرس این قطعات می شود.

چگونه از خراب شدن سیستم تعلیق پراید  جلوگیری کنیم؟

با رعایت چند نکته ساده می ‌توانید از خرابی سیستم تعلیق پراید  جلوگیری کرده و طول عمر آن را افزایش دهید:

رانندگی با احتیاط:

تا حد امکان از رانندگی در مسیرهای ناهموار و دست ‌اندازها خودداری کنید و سرعت خود را در هنگام عبور از جاده های ناهموار کاهش دهید. همچنین، از ترمزگیری ناگهانی و شدید و تغییر مسیرهای سریع هم پرهیز کنید.

انجام سرویس‌ های دوره ‌ای:

به طور منظم جلوبندی خودروی خود را توسط یک مکانیک متخصص بررسی کنید. برای جلوگیری از خرابی سیستم تعلیق پراید  باید سیبک ‌ها، بوش ‌ها، بلبرینگ چرخ‌ ها و کمک فنرها را هم به طور مرتب گریس‌ کاری کنید.

گفتنی است، پس از بررسی ها در صورت نیاز، قطعات جلوبندی را تعویض کنید.

استفاده از قطعات یدکی اصل:

همیشه از قطعات یدکی اصل و با کیفیت برای تعمیر جلوبندی خودروی خود استفاده کنید. قطعات یدکی اصل شاید در ابتدا گران باشند اما در طولانی مدت، با افزایش راندمان جلوبندی، مفید خواهند بود.

نکات دیگر:

لاستیک ‌های خودروی خود را به طور مرتب بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

فشار باد لاستیک ‌های پراید را به طور منظم چک کنید.

از بارگیری بیش از حد خودرو خودداری کنید.

با رعایت این نکات ساده می‌ توانید از خرابی سیستم تعلیق پراید  جلوگیری کنید و از رانندگی ایمن و لذت ‌بخش بهره ‌مند شوید.

تصاویر کامل جلوبندی پراید

 

خطرات خرابی سیستم تعلیق پراید 

خرابی جلوبندی خودرو از آن دسته مشکلاتی است که می‌تواند رانندگی را به‌طورکلی غیرقابل‌تحمل و ناخوشایند کند. خرابی سیستم تعلیق پراید  نیز ممکن است خطرات متعددی را به دنبال داشته باشد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

کاهش تعادل و فرمان‌پذیری خودرو

فنر، کمک‌فنر، سیبک‌ها، میل تعادل و بلبرینگ چرخ‌ها از جمله قطعات مهم سیستم تعلیق پراید  به شمار می‌روند که در صورت خرابی، تعادل و فرمان‌پذیری خودرو را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهند؛ همچنین سبب ساییدگی نامتقارن لاستیک‌ها می‌شوند. این امر به‌خصوص در پیچ‌ها و هنگام ترمزگیری خطرناک است و می‌تواند منجر به رانندگی دشوار، عدم کنترل خودرو و حتی تصادف شود.

صدای خرابی جلوبندی پراید

افزایش مسافت ترمز

لنت ترمز، دیسک ترمز و کالیپر ترمز از جمله قطعات مهم سیستم ترمز و جلوبندی هستند که در صورت خرابی، می‌توانند مسافت ترمز را به طور قابل‌توجهی افزایش دهند. این امر به‌خصوص در مواقع اضطراری می‌تواند خطرناک باشد و منجر به عدم توانایی در توقف به‌موقع و از حادثه ناگوار شود.

ضربه‌زدن به اتاق خودرو

مهم‌ترین موضوع برای هر راننده‌ای در کنار حفظ جان و سلامتی خود و سرنشینان خودرو، ضرر مالی وارده است. در برخی موارد، خرابی شدید جلوبندی می‌تواند منجر به ضربه‌زدن قطعات به اتاق خودرو و ایجاد خسارات مالی شود که به‌خودی‌خود خطری جدی شناخته می‌شود.

صدای خرابی سیستم تعلیق پراید

صدای خرابی سیستم تعلیق پراید  می‌تواند به شکل‌های مختلفی خود را نشان دهد. برای اینکه بدانید این صدا از کدام بخش است و به چه آسیبی اشاره می‌کند، لازم است تا نوع صدا را بشناسید. انواع صداهایی که می‌توانند جزو علائم خرابی سیستم تعلیق پراید  باشند، عبارت‌اند از:

  • تق‌تق: این صدا معمولاً در اثر لق شدن قطعات جلوبندی، مانند سیبک‌ها، میل تعادل و یا بلبرینگ چرخ‌ها ایجاد می‌شود، بیشتر در هنگام عبور از دست‌اندازها و سطوح ناهموار به گوش رسیده و معمولاً به علت مشکل در چرخ‌ها است. 
  • جیرجیر: این صدا معمولاً در اثر ساییدگی قطعات جلوبندی، مانند بوش‌ها و یا بلبرینگ چرخ‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند به طور مداوم یا در هنگام چرخاندن فرمان به گوش برسد. این صدا معمولاً از سمت چرخ‌ها، فرمان و یا اتاق خودرو ایجاد می‌شود.

    عمر جلوبندی پراید

  • کوبش: درصورتی‌که صدای کوبیدن چیزی را از سمت چرخ‌ها و یا اتاق خودرو احساس کردید، به‌احتمال زیاد در اثر خرابی کمک‌فنرها و یا فنرها ایجاد شده است. این صدا بیشتر در هنگام ترمزگیری و یا شتاب‌گیری به گوش می‌رسد.
  • سایش: این صدا در اثر ساییدگی لنت‌های ترمز به دیسک ترمز ایجاد می‌شود، بیشتر در هنگام ترمزگیری به گوش می‌رسد و می‌تواند همراه با لرزش فرمان نیز باشد. این معمولاً از سمت چرخ‌ها شنیده می‌شود.

در برخی موارد، ممکن است صدای خرابی سیستم تعلیق پراید تنها در شرایط خاصی، مانند رانندگی در سرعت بالا و یا در هوای سرد به گوش برسد؛ بنابراین در تمامی شرایط گوش‌به‌زنگ بوده و این علائم را نادیده نگیرید.

عمر جلوبندی پراید

طول عمر جلوبندی خودرو پراید به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرایط رانندگی: رانندگی در مسیرهای ناهموار و پردست‌انداز، بار سنگین حمل‌کردن و ترمزگیری‌های ناگهانی می‌تواند عمر جلوبندی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.
  • کیفیت قطعات: استفاده از قطعات یدکی تقلبی و یا بی‌کیفیت در این بخش می‌تواند عمر جلوبندی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.
  • نحوه رانندگی: رانندگی پرشتاب و ترمزگیری‌های ناگهانی در طی عمر جلوبندی را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

بااین‌حال در نظر داشته باشید که طول عمر مفید جلوبندی خودرو پراید در شرایط رانندگی نرمال حدود 50 تا 80 هزار کیلومتر است؛ اما درصورتی‌که اجزای آن آسیب ندیده یا تعویض نشده باشند. شما می‌توانید با مراقبت و نگهداری صحیح از جلوبندی خودرو پراید، می‌توانید عمر آن را افزایش داد و از بروز بسیاری از مشکلات و هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید. 

علائم خرابی توپی سر کمک پراید

یکی از این راهکارها در نظر داشتن زمان بررسی، تعمیر یا تعویض قطعات جلوبندی پراید است. به‌عنوان‌مثال بهتر است تا سیبک‌ها هر 20 تا 30 هزار کیلومتر بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند. بلبرینگ چرخ‌ها باید هر 50 تا 60 مورد بررسی قرار بگیرند. این میزان برای میل تعادل بین 40 تا 50 هزار کیلومتر و کمک‌فنرها هر 80 تا 100 هزار کیلومتر است. قطعات دیگری چون لنت‌های ترمز باید با توجه به میزان سایش‌شان تعویض شوند؛ درصورتی‌که فنرها اغلب نیازی به تعویض ندارند، مگر اینکه شکسته یا افتادگی پیدا کنند.

توپی سر کمک پراید شرکتی

لیست قیمت قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق پراید

قیمت قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق پراید با توجه به برند و کیفیت آنها متفاوت است. برای اطلاع از قیمت دقیق قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق پراید، کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

خرید قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق پراید از سایت جاوید امروز اسپادانا

شما می ‌توانید قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق پراید را به صورت اینترنتی از سایت جاوید امروز اسپادانا خریداری کنید. جاوید یکی از بزرگ ترین فروشگاه ‌های اینترنتی قطعات یدکی خودرو در ایران است که تمامی قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق پراید را با ضمانت کیفیت و قیمت مناسب به شما ارائه می ‌دهد. 

برای خرید قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق از جاوید امروز اسپادانا، نام قطعه را در نوار جست و جوی وب سایت وارد کرده و پس از انتخاب محصول مناسب از میان نتایج نمایش داده شده، فرم خرید را پر کنید. پس از آن جاوید امروز اسپادانا، در سریع ترین زمان ممکن، قطعات خریداری شده را به دست شما می رساند.

پاسخ به چند سوال متداول درباره علائم خرابی سیستم تعلیق پراید

  • علائم خرابی سیبک فرمان چیست؟

لرزش فرمان، به خصوص در سرعت ‌های بالا، کشیده شدن فرمان به یک سمت و عدم فرمان پذیری خودرو از علائم خرابی سیبک فرمان هستند.

  • عمر مفید کمک فنرها چقدر است؟

عمر مفید کمک فنرها به طور کلی بین 50,000 تا 80,00 کیلومتر می باشد. هرچند در صورت مشاهده علائم خرابی، باید آنها را تعویض کنید.

دلایل خرابی جلوبندی پراید

  • چه زمانی باید بلبرینگ چرخ‌ ها را تعویض کنم؟

بلبرینگ چرخ، وظیفه روان کردن حرکت چرخ‌ ها را بر عهده دارد و در صورت خرابی، باعث شنیده شدن صدا از چرخ‌ ها، لرزش فرمان و سایش نامنظم لاستیک ‌ها می شود.

به طور کلی، بلبرینگ چرخ‌ ها باید هر 80,000 تا 120,000 کیلومتر تعویض شوند. با این حال، اگر علائم خرابی بلبرینگ چرخ‌ ها را مشاهده کردید، باید هر چه سریع‌ تر آن را تعویض کنید.

جمع بندی

با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله و توجه به علائم خرابی سیستم تعلیق پراید ، می‌ توانید ضمن جلوگیری از بروز خرابی های جدی تر، طول عمر قطعات جلوبندی را هم افزایش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *