فهرست محتوایی مقاله
Toggleعیب یابی جلوبندی خودرو
جلوبندی خودرو یکی از مهمترین قطعات خودرو است که نقش مهمی در کنترل و ایمنی خودرو و رانندگی با آن ایفا میکند. خرابی هر یک از قطعات جلوبندی میتواند بر روی عملکرد خودرو تأثیر گذاشته و رانندگی را خطرناک کند. عیبیابی به موقع و دقیق جلوبندی خودرو، مزایای متعددی را ازجمله افزایش عمر مفید خودرو، افزایش ایمنی، کاهش هزینهها، افزایش راحتی رانندگی و حتی کاهش مصرف سوخت را برای راننده و خودرو به همراه دارد.
عیب یابی جلوبندی خودرو چیست؟
عیبیابی جلوبندی خودرو فرآیندی است که طی آن، متخصصان خودرو به بررسی دقیق قسمت جلویی خودرو میپردازند تا هرگونه مشکل یا نقصی در قطعات و سیستم تعلیق و فرمان را شناسایی و برطرف کنند در طی این فرایند مکانیک در ابتدا قطعات موجود در این بخش را همچون چرخها، سیبکها، کمک فنرها، بلبرینگها، بوشها و... به طور بصری بررسی میکند و به دنبال هرگونه ترک خوردگی، نشتی روغن یا آسیب دیدگی میگردد.
سپس مکانیک با رانندگی خودرو، صداهای غیرعادی و لرزشها را شناسایی کرده و عملکرد فرمان و سیستم تعلیق را بررسی میکند. مهمترین بخش بررسی زاویه چرخها به کمک دستگاههای تخصصی است. همچنین در برخی موارد، از دستگاه دیاگ برای بررسی سیستمهای الکترونیکی مرتبط با جلوبندی نیز استفاده میشود.
سیستم تعلیق چیست؟
سیستم تعلیق بخشی مهم و کلیدی از خودرو است که وظیفه جذب و دفع تکانها و لرزشهای ناشی از حرکت روی سطوح ناهموار جاده را دارد. مکانیسم عملکردی این سیستم به نحوی است که از انتقال مستقیم ارتعاشات جاده به بدنه و سرنشینان جلوگیری کند. پل ارتباطی بین چرخها و بدنه را میتوان سیستم تعلیق عنوان کرد که به خودرو اجازه میدهد تا به نرمی روی جاده حرکت کند.
وقتی خودرو روی یک دستانداز حرکت میکند، چرخها به سمت بالا حرکت کرده و فنرها فشرده میشوند. انرژی این ضربه در فنرها ذخیره شده و سپس به تدریج آزاد میشود. کمکفنرها نیز با ایجاد اصطکاک، از حرکت سریع و پرش فنرها جلوگیری کرده و باعث میشوند خودرو به نرمی روی جاده حرکت کند.
نشانههای خرابی جلوبندی خودرو
با مشاهده هریک از علائم زیر، یک تایم ویزیت از مکانیک خود بگیرید:
- لرزش فرمان: بارزترین علامت خرابی جلوبندی، لرزش فرمان در سرعتهای بالا است که میتواند مشکل ساز باشد.
- صدای غیرعادی: شنیدن صداهای غیرعادی مانند تقتق، جیرجیر یا ساییدن از قسمت جلوی خودرو، به ویژه هنگام عبور از دستاندازها یا پیچیدن فرمان، میتواند نشانه خرابی باشد.
- کج شدن فرمان: در برخی موارد، خرابی جلوبندی میتواند باعث کج شدن فرمان شود.
- کشیده شدن خودرو به یک سمت: اگر خودرو به طور خودکار به یک سمت کشیده شود، ممکن است مشکلی در سیستم تعلیق یا فرمان وجود داشته باشد.
- سفت شدن فرمان: در بعضی از موارد ممکن است فرمان خودرو سفت شود.
- سایش زودهنگام لاستیکها: سایش غیرعادی لاستیکها میتواند نشانهای از مشکلات همراستایی چرخها یا خرابی سایر قطعات جلوبندی باشد.
قطعات تشکیل دهنده سیستم جلوبندی خودرو
سیستم جلوبندی خودرو از مجموعهای از قطعات تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. اجزای اصلی آن را میتوان فنرها ، کمک فنرها ، طبقها ، سیبکها ، بوشها ، اتصالات فرمان ، میل فرمان، جعبه فرمان و میل تعادل معرفی کرد.
در زمان حرکت خودرو بر روی یک دستانداز، فنرها حالت فشرده به خود گرفته و انرژی ضربه را جذب میکنند. در ادامه کمکفنرها با ایجاد اصطکاک، از پرش بیش از حد فنرها جلوگیری کرده و باعث میشوند تا خودرو به نرمی روی جاده حرکت کند. طبقها، سیبکها و بوشها نیز به چرخها اجازه میدهند تا در جهات مختلف حرکت کرده و فرمان پذیری به راحتی ممکن شود. میل تعادل نیز با کنترل نوسانات بدنه در پیچها، پایداری خودرو را افزایش میدهد.
دلایل خرابی جلوبندی خودرو
جلوبندی خودرو در طی زمان به دلیل استفاده مداوم و قرارگیری در معرض شرایط مختلف رانندگی، ممکن است دچار خرابی شود. برخی از مهمترین دلایل خرابی این بخش عبارتاند از:
عوامل بیرونی
- کیفیت جادهها: رانندگی در جادههای ناهموار و پر از دستانداز، فشار زیادی به قطعات جلوبندی وارد کرده و باعث سایش زودهنگام آنها میشود.
- شرایط آب و هوایی: تغییرات شدید دما، بارندگی، برف و یخزدگی میتوانند به قطعات فلزی و لاستیکی جلوبندی آسیب رسانده و عمر مفید آنها را کاهش دهند.
عوامل داخلی
- سایش طبیعی: با گذشت زمان و افزایش مسافت پیموده شده، قطعات جلوبندی به طور طبیعی ساییده شده و نیاز به تعویض دارند.
- نصب نادرست قطعات: نصب نامناسب قطعات جلوبندی توسط افراد ناآگاه و مکانیکهای غیرحرفهای ازجمله عوامل کلیدی است که میتواند سبب ایجاد تنش و فشار بر روی این سیستم شده و خرابی زودهنگام آنها را به دنبال داشته باشد.
- بارگذاری بیش از حد: حمل بار اضافی یا کشیدن بار سنگین به طور مداوم میتواند به قطعات جلوبندی فشار وارد کرده و باعث خرابی آنها شود.
- تصادفات جزئی: جالب است بدانید که تصادفاتی با دامنه خرابی ناچیز نیز میتوانند سبب آسیب دیدن قطعات جلوبندی شوند.
- عدم تعویض به موقع روغن و فیلترها: روغنکاری نکردن به موقع قطعات متحرک جلوبندی و تعویض نکردن فیلترهای روغن میتواند باعث سایش و خوردگی آنها شود.
نحوه عیب یابی جلوبندی خودرو (پراید، پژو 405، ال نود (L90)
عیبیابی جلوبندی در خودروهای پراید، پژو 405 و ال ۹۰، به دلیل ساختار نسبتا سادهتر آنها نسبت به خودروهای مدرن، میتواند با طی مراحل زیر انجام شود:
بازرسی بصری:
- بررسی ظاهری قطعات برای شناسایی ترک خوردگی، نشتی روغن، خوردگی یا هرگونه آسیب دیدگی
- کنترل وضعیت بوشها، سیبکها، طبقها و سایر قطعات لاستیکی به لحاظ ترک خوردگی یا ساییدگی
- بررسی میزان روغن کمک فنرها و نشتی احتمالی آنها
- کنترل وضعیت لاستیکها از نظر ساییدگی غیرعادی یا باد کم
تست رانندگی:
- رانندگی در سرعتهای مختلف برای تشخیص لرزش فرمان، کشیده شدن خودرو به یک سمت، صداهای غیرعادی و کاهش کنترل خودرو
- عبور از دستاندازها و پیچیدنهای تند برای بررسی عملکرد سیستم تعلیق و فرمان
- بررسی عملکرد ترمزها در شرایط مختلف
بررسی همراستایی چرخها:
- استفاده از دستگاه همراستایی برای بررسی زاویه چرخها و اطمینان از تنظیم صحیح آنها
بررسی قطعات با ضربه زدن:
- ضربه زدن به قطعات مختلف جلوبندی با یک چکش پلاستیکی برای تشخیص لقی یا صداهای غیرعادی
عیبیابی اختصاصی برای هر خودرو
هر یک از خودروهای پراید، پژو 405 و ال ۹۰، به دلیل تفاوت در طراحی و ساختار جلوبندی، ممکن است عیبیابیهای اختصاصی مورد نیاز خود را داشته باشند. به عنوان مثال:
- عیبیابی جلوبندی پراید به دلیل سادگی ساختار آن نسبتا آسان است. با این حال، خرابی بوشها، سیبکها و کمک فنرها در این خودرو بسیار رایج است.
- سیستم تعلیق پژو 405 پیچیدهتر از پراید است و ممکن است نیاز به بررسی دقیقتر قطعاتی مانند میل تعادل و اتصالات فرمان داشته باشد.
- جلوبندی ال ۹۰ نیز دارای پیچیدگیهای خاص خود است و بهتر است تا به طور دقیقتر قطعاتی مانند سیبکهای داخلی و خارجی بررسی شوند.
علائم خرابی جلوبندی خودرو (پراید، پژو 405، ال نود (L90)
نشانه هایی چون لرزش فرمان مخصوصاً در سرعت بالا، صداهای غیرعادی همچون تقتق از قسمت جلوی خودرو، کشیده شدن خودرو به یک سمت در زمان رانندگی مستقیم، سایش غیرعادی لاستیکها، کاهش کنترل خودرو به ویژه در پیچها یا زمان ترمز گرفتن و سفت شدن فرمان در برخی موارد در تمامی خودروهای پراید، پژو 405 و ال نود مشترک است. با این وجود ممکن است برخی تفاوتهای جزئی نیز بین آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال:
- به دلیل سادگی ساختار پراید، خرابی بوشها، سیبکها و کمک فنرها در آن بسیار رایج است و علائمی مانند صداهای تقتق از زیر خودرو هنگام عبور از دستاندازها و لقی فرمان بیشتر ایجاد میشوند.
- در پژو 405، خرابی میل تعادل و اتصالات فرمان میتواند باعث کاهش پایداری خودرو در پیچها و ایجاد صداهای غیرعادی شود.
- در ال 90، خرابی سیبکهای داخلی و خارجی میتواند باعث لقی فرمان و صداهای غیرعادی شود.
مزایای خرید جلوبندی خودرو از جاوید امروز اسپادانا
برای خرید قطعات جلوبندی خودرو با اصالت، گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر، کافی است تا با ما در مجموعه جاوید امروز اسپادانا تماس بگیرید و به راحتی محصولات مدنظر خود را در محل تحویل بگیرید. مجموعه تخصصی جاوید امروز آماده ارائه طیف وسیعی از قطعات یدکی خودرو باکیفیت و مرغوب است و همراهی ایدهآل برای سفر با شما خواهد بود. تمامی محصولات ما با مزایای زیر در اختیار شما قرار میگیرند:
- قیمت بینظیر: ما با حذف واسطهها، قیمت محصولات را برایتان تعدیل کردهایم تا بتوانید در هزینههای خود صرفهجویی کنید.
- اصالت و کیفیت: تمامی محصولات ما دارای ضمانت اصالت و از بالاترین استانداردهای کیفی برخوردارند.
- خرید آسان و مطمئن: وبسایت جاوید، تجربهای امن و آسان از خرید را برای شما رقم میزند.
- گارانتی و خدمات پس از فروش: خیال شما از بابت کیفیت و کارایی قطعات خریداری شده آسوده خواهد بود.
سوالات متداول
عیب یابی جلوبندی خودرو چیست؟
عیبیابی جلوبندی یعنی بررسی دقیق قسمت جلویی خودرو برای پیدا کردن هرگونه مشکل در قطعاتی که باعث حرکت و کنترل خودرو میشوند. این کار برای اطمینان از ایمنی و عملکرد صحیح خودرو بسیار مهم است و با ایجاد رانندگی راحتتر، عمر مفید خودرو را افزایش میدهند.
سیستم تعلیق خودرو چه تفاوتی با جلوبندی ماشین دارد؟
سیستم تعلیق و جلوبندی دو بخش مهم خودرو هستند که اغلب با هم اشتباه گرفته میشوند. جلوبندی درحقیقت قسمتی از سیستم تعلیق به شمار میرود. سیستم تعلیق به کل سیستم فنربندی خودرو گفته میشود که ضربات جاده را جذب کرده و راحتی سرنشینان را فراهم میکند. این سیستم در تمام چرخها وجود دارد. درمقابل جلوبندی فقط در قسمت جلوی خودرو بوده و وظیفه هدایت و کنترل خودرو را بر عهده دارد.
بررسی سیستم جلوبندی ماشین هر چند وقت یکبار ضروری است؟
پاسخ دقیق به این سوال به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، شرایط رانندگی و کیفیت جادهها بستگی دارد. اما به طور کلی، هر 6 تا 12 ماه یکبار یا هر 10,000 تا 15,000 کیلومتر یکبار، بررسی سیستم جلوبندی خودرو توصیه میشود.
دستگاه عیب یابی جلوبندی خودرو چیست؟
دستگاه عیبیابی جلوبندی، ابزاری تخصصی است که برای تشخیص دقیق مشکلات و تنظیمات سیستم جلوبندی خودرو به کار میرود. این دستگاهها با دقت بسیار بالا، زاویه چرخها، همراستایی چرخها و سایر پارامترهای هندسی جلوبندی را اندازهگیری کرده و هرگونه انحراف از حالت استاندارد را شناسایی میکنند. استفاده از این دستگاهها باعث افزایش ایمنی، کاهش هزینهها و بهبود عملکرد خودرو میشود.