فهرست محتوایی مقاله
Toggleعلت عدم تعادل عقب خودرو
عدمتعادل بخش انتهایی خودرو مشکلی است که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد و بر عملکرد، ایمنی و راحتی رانندگی تأثیر بگذارد. این مسئله زمانی رخ میدهد که توزیع وزن در قسمت عقب خودرو به دلایلی مانند بارگذاری نامناسب، نقص در سیستم تعلیق یا مشکلات هندسی، به طور یکنواخت نبوده و احساس کشیدهشدن خودرو به یک سمت هنگام رانندگی مستقیم، لرزش و نوسان خودرو در هنگام ترمز یا شتابگیری و سایش غیرعادی لاستیکهای عقب را به همراه داشته باشد. تشخیص دقیق علت عدم تعادل عقب خودرو و رفع آن، برای حفظ ایمنی و عملکرد مطلوب خودرو ضروری است. در این مطلب به بررسی دقیقتر دلایل و راهحلهای این مشکل خواهیم پرداخت.
دلایل مکانیکی عدم تعادل عقب خودرو
وجود عدم تعادل در بخش عقب خودرو میتواند به دلایل مکانیکی مختلفی رخ دهد که بر روی پایداری، هندلینگ و ایمنی خودرو تأثیر میگذارند. برخی از مهمترین دلایل مکانیکی عدم تعادل عقب خودرو عبارتاند از:
مشکلات سیستم تعلیق عقب
- خرابی کمکفنرهای عقب: کمکفنرهای خراب باعث میشوند که خودرو در هنگام عبور از دستاندازها بیش از حد نوسان کند و تعادل خود را از دست بدهد.
- خرابی فنرهای عقب: فنرهای شکسته یا خسته باعث تغییر ارتفاع خودرو و ایجاد عدم تعادل میشود.
- خرابی بوشها و سیبکهای عقب: بوشها و سیبکهای فرسوده باعث ایجاد لقی در سیستم تعلیق شده و در نتیجه عدم تعادل ایجاد میکند.
- خرابی میل تعادل عقب: میل تعادل وظیفه کنترل نوسانات جانبی خودرو را دارد. خرابی آن میتواند باعث افزایش نوسانات و عدم تعادل شود.
مشکلات سیستم ترمز عقب
- گیرکردن لنت ترمز: سبب قفلشدن چرخ شده و خودرو را به سمت مخالف میکشد
- خرابی دیسک یا کاسهترمز: دیسک یا کاسهترمز تاب برداشته یا خورده شده میتواند باعث لرزش خودرو و عدم تعادل شود. تفاوت فشار ترمز در چرخهای عقب: اگر فشار ترمز در دو چرخ عقب یکسان نباشد، خودرو به سمتی که ترمز ضعیفتری دارد کشیده میشود.
- گیرکردن لنت ترمز: گیرکردن لنت ترمز باعث میشود که چرخ قفل شود و خودرو به سمت مخالف کشیده شود.
- خرابی دیسک یا کاسهترمز: زمانی که دیسک یا کاسهترمز تابخورده شده یا تاب بردارد، میتواند باعث لرزش خودرو و عدم تعادل آن شود.
مشکلات سیستم فرمان
- خرابی سیبک فرمان: رایجترین نشانة خرابی و آسیب سیبک فرمان، لقی در سیستم فرمان و تحتتأثیر قرارگرفتن فرمانپذیری خودرو است.
- مشکلات در سیستم فرمان برقی یا هیدرولیک: که میتواند منجر به کشیدهشدن مداوم فرمان خودرو به یک سمت شود.
مشکلات چرخها و لاستیکها
- سایش غیریکنواخت لاستیکها: سایش غیریکنواخت لاستیکها نشاندهنده مشکلات هندسی خودرو یا تنظیم نامناسب چرخها است.
- فشار باد نامناسب لاستیکها: در اثر عدم تنظیم باد مناسب چرخها، یک سو از خودرو کمتر با زمین در ارتباط بوده و تعادل خودرو را بزنم خواهد زد.
- خرابی بلبرینگهای چرخ: خرابی بلبرینگهای چرخ میتواند اصطکاک و حرارت زیادی را سیستم تعلیق به وجود آورد و تعادل خودرو را تحتتأثیر قرار دهد.
- بارگذاری نامناسب در صندوقعقب: قراردادن بار سنگین بهصورت نامتعادل در صندوقعقب میتواند باعث ایجاد عدم تعادل شود.
- تصادفات و آسیبهای وارد شده به خودرو: تصادفات و ضربات وارده به خودرو میتواند باعث تغییر در هندسه خودرو و ایجاد عدم تعادل شود.
سیستم تعلیق چه نقشی در تعادل عقب خودرو دارد؟
سیستم تعلیق خودرو در بخش جلویی و انتهایی آن قرار دارد؛ بهطوریکه هر دو بخش از آن به طور مستقل و همزمان کار میکنند تا خودرو را در تعادل نگه داشته و راحتی رانندگی را افزایش دهند. در حقیقت این سیستم نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل خودرو، بهویژه در قسمت عقب، ایفا میکند.
سیستم تعلیق عقب، ستون فقرات ثبات و تعادل در نیمه پشتی خودرو است که از اجزای مختلفی مانند کمکفنرها، فنرها و بازوهای کنترل تشکیل شده است و هر کدام نقش ویژهای در حرکت روان خودرو ایفا میکنند. کمکفنرها با جذب شوکها و لرزشهای ناشی از ناهمواریهای جاده، از انتقال مستقیم این نیروها به بدنه خودرو جلوگیری کرده و راحتی سرنشینان را افزایش میدهند.
سیستم تعلیق عقب میتواند بهصورت مستقل و غیرمستقل باشد که دو چرخ عقب را به هم متصل کرده و حرکت آنها را محدود میکند. به همان اندازه که سیستم تعلیق جلو در فرمانپذیری خودرو نقش مهمی دارد، سیستم تعلیق عقب بیشتر بر روی پایداری و چسبندگی خودرو در سرعتهای بالا و هنگام مانور تمرکز دارد و به حفظ تعادل خودرو هنگام ترمزگیری و شتابگیری کمک میکند.
چه اجزایی از سیستم تعلیق در تعادل عقب خودرو نقش دارند؟
تعادل قسمت انتهایی خودرو، به طور مستقیم با عملکرد سیستم تعلیق عقب و چندین جزء دیگر مرتبط است. این اجزا با همکاری با یکدیگر، پایداری خودرو را در هنگام حرکت، ترمز و شتابگیری حفظ میکنند. در زیر به برخی از مهمترین این اجزا اشاره میکنیم:
- کمکفنرهای عقب: این قطعات وظیفه جذب ضربات و نوسانات ناشی از ناهمواریهای جاده را بر عهده دارند و از انتقال مستقیم این ضربات به بدنه خودرو جلوگیری میکنند.
- فنرهای عقب: فنرها وظیفه تحمل وزن خودرو در قسمت عقب و حفظ ارتفاع آن را بر عهده دارند.
- بازوهای کنترل عقب: بازوهای کنترل بهعنوان اتصالاتی بین شاسی خودرو و چرخهای عقب، حرکت چرخها را کنترل کرده و سبب حفظ هندلینگ خودرو میشوند.
- بوشها و سیبکهای عقب: این قطعات بهعنوان اتصالاتی بین اجزای مختلف سیستم تعلیق عمل میکنند و از ایجاد اصطکاک و لقی بین قطعات جلوگیری میکنند.
- میل تعادل عقب: میل تعادل وظیفه کنترل نوسانات جانبی خودرو را بر عهده دارد.
- محور عقب: در برخی خودروها، محور عقب جامد یا مستقل وجود دارد که بر نحوه توزیع وزن و پایداری خودرو تأثیر میگذارد.
- سیستم ترمز عقب: عملکرد صحیح سیستم ترمز عقب در حفظ تعادل خودرو، بهویژه هنگام ترمزگیری ناگهانی، بسیار مهم است.
- لاستیکهای عقب: کیفیت و فشار باد مناسب لاستیکهای عقب، بر چسبندگی خودرو و در نتیجه پایداری بخش انتهایی آن تأثیر میگذارد.
مشکلات فرمان و تأثیر آن بر تعادل عقب خودرو
در حالت کلی، مشکلات فرمان به طور مستقیم بر تعادل بخش عقب خودرو تأثیرگذار نیستند. سیستم فرمان اصولاً بر جهت حرکت چرخهای جلو و حرکت کلی خودرو اثر میگذارد. بااینحال، در برخی شرایط خاص و در صورت وجود مشکلات دیگر در خودرو، مشکلات فرمان میتوانند به طور غیرمستقیم بر تعادل بخش عقب تأثیر بگذارند. بهعنوانمثال:
- تراز نبودن چرخها: اگر چرخهای جلو تراز نباشند، ممکن است باعث کشیدهشدن خودرو به یک سمت و در نتیجه ایجاد فشار اضافی بر سیستم تعلیق عقب شود. این فشار اضافی میتواند بر تعادل خودرو تأثیر بگذارد.
- مشکلات سیستم تعلیق جلو: مشکلات سیستم تعلیق جلو، مانند خرابی کمکفنرها یا بوشها، میتواند باعث ناپایداری خودرو شود که به طور غیرمستقیم بر تعادل بخش عقب نیز تأثیر میگذارد.
- مشکلات سیستم ترمز: اگر سیستم ترمز جلو بهدرستی کار نکند، ممکن است در هنگام ترمزگیری، وزن خودرو به سمت جلو منتقل شود و باعث کاهش چسبندگی چرخهای عقب و در نتیجه کاهش پایداری خودرو شود.
بنابراین، اگر با مشکلاتی مانند کشیدهشدن خودرو به یک سمت، لرزش فرمان، یا کاهش پایداری در هنگام پیچیدن مواجه شدید، بهتر است به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید تا خودرو شما به طور کامل بررسی شود.
آشنایی با اجزای سیستم فرمان خودرو
سیستم فرمان خودرو یکی از مهمترین سیستمهای خودرو است کنترل جهت حرکت خودرو را به راننده میدهد. این سیستم از چندین جزء تشکیل شده و نقش مهمی در عملکرد کلی سیستم دارند:
- غربیلک فرمان (Steering Wheel): این بخشی است که راننده مستقیماً با آن در ارتباط است و با چرخاندن آن، فرمان خودرو را تغییر میدهد.
- ستون فرمان (Steering Column): ستون فرمان، گشتاور چرخشی ایجاد شده توسط غربیلک فرمان را به جعبهفرمان منتقل میکند.
- جعبهفرمان (Steering Gearbox): جعبهفرمان گشتاور چرخشی را به حرکت خطی تبدیل میکند و این حرکت خطی به میلههای فرمان منتقل میشود.
- میلفرمان (Tie Rods): میلههای فرمان، حرکت خطی را از جعبهفرمان به سیبکهای فرمان منتقل میکنند.
- سیبکهای فرمان (Tie Rod Ends): سیبکها بهعنوان اتصالاتی بین میلههای فرمان و چرخها عمل میکنند و به چرخها اجازه میدهند که بهصورت مستقل حرکت کنند.
- نشیمنگاه چرخها (Knuckle): نشیمنگاه چرخها، محل اتصال چرخها به سیستم تعلیق است و به چرخها اجازه میدهد که به بالا و پایین حرکت کنند.
- ستون فرمان (Steering Shaft): میلفرمان، گشتاور را از غربیلک فرمان به جعبهفرمان منتقل میکند.
- پمپ هیدرولیک (در سیستمهای فرمان هیدرولیک): پمپ هیدرولیک در سیستمهای فرمان هیدرولیک فشار روغن را برای کمک به چرخاندن فرمان فراهم میکند.
- مخزن روغن (در سیستمهای فرمان هیدرولیک): مخزن روغن حاوی روغن هیدرولیک است که برای عملکرد پمپ هیدرولیک ضروری است
راهکارهای جلوگیری از عدم تعادل عقب خودرو
عدم تعادل عقب خودرو میتواند دلایل مختلفی داشته باشد و بر ایمنی و راحتی رانندگی تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از این مشکل، میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید:
- تراز بودن چرخها: اطمینان حاصل کنید که چرخهای خودرو بهخصوص چرخهای عقب بهدرستی تراز شده باشند. تراز نبودن چرخها میتواند باعث کشیدهشدن خودرو به یک سمت و ایجاد فشار اضافی بر سیستم تعلیق شود.
- بررسی فشار باد لاستیکها: فشار باد مناسب باید به طور یکسان در هر چهار چرخ یکسان باشد؛ در غیر این صورت بر هندلینگ و تعادل خودرو اثر خواهد گذاشت.
- تعویض بهموقع لاستیکها: اگر لاستیکهای یک سمت فرسوده بوده یا آج کمعمق داشته باشد، سبب کاهش چسبندگی و پایداری خودرو خواهد شد.
- بررسی سیستم تعلیق: قطعات سیستم تعلیق مانند کمکفنرها، فنرها، بوشها و سیبکها را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض کنید. این قطعات در حفظ تعادل خودرو نقش بسیار مهمی دارند.
- تراز بودن خودرو: اطمینان حاصل کنید که خودرو به طور کامل تراز باشد. تراز نبودن خودرو میتواند بر توزیع وزن و در نتیجه تعادل خودرو تأثیر بگذارد.
- اجتناب از بارگذاری بیش از حد خودرو: بارگذاری بیش از حد خودرو بهخصوص در قسمت عقب میتواند باعث ایجاد فشار اضافی بر سیستم تعلیق و کاهش پایداری شود.
- رانندگی با سرعت مناسب: سرعت زیاد بهخصوص در پیچها میتواند باعث کاهش پایداری خودرو شود.
- اجتناب از ترمزگیری ناگهانی: ترمزگیری ناگهانی میتواند باعث انتقال وزن خودرو به جلو و کاهش چسبندگی چرخهای عقب شود.
- لرزش خودرو: لرزش خودرو بهخصوص در سرعتهای بالا میتواند نشانهای از مشکل در سیستم تعلیق یا چرخها باشد.
- کشیدهشدن خودرو به یک سمت: اگر خودرو به یک سمت کشیده میشود، ممکن است مشکل در تراز بودن چرخها یا سیستم تعلیق وجود داشته باشد.
- صدای غیرعادی از قسمت عقب: صداهای غیرعادی مانند تقتق یا ساییدگی میتواند نشانهای از مشکل در سیستم تعلیق یا ترمز باشد.
استعلام قیمت و خرید قطعات سیستم تعلیق خودرو از جاوید امروز اسپادانا
قطعات یدکی سیستم تعلیق به علت تنوع مدل و سال تولید، دارای مشخصات ساختاری متفاوتی هستند. برای اطمینان از خرید قطعات مناسب، بهتر است به شرکتی مراجعه کنید که طیف کاملی از قطعات تعلیق برای تمام مدلهای خودرو را ارائه دهد. مجموعه جاوید امروز اسپادانا با دارابودن انواع قطعات تعلیق باکیفیت و قیمت مناسب برای خودروهای ال 90، پراید، پژو ۲۰۶، پارس و پژو 405، میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
جاوید امروز اسپادانا با ارائه قطعات یدکی اصل از برندهای معتبر و ارائه خدمات پس از فروش، همراهی ایدهآل شما در سفر خواهد بود. برای خرید انواع قطعات سیستم تعلیق باکیفیت و ضمانت اصالت کالا، کافیست مدل خودروی خود را در وبسایت ما انتخاب کرده و سفارش خود را ثبت نمایید. ما محصول خریداری شده را در محل موردنظر شما تحویل خواهیم داد.
سؤالات متداول
چرا باید عیبیابی سیستم تعلیق و جلوبندی را انجام دهیم؟
با عیبیابی بهموقع، میتوانید از بروز مشکلات جدیتر و هزینههای بیشتر جلوگیری کنید:
- کاهش کنترل خودرو و افزایش خطر تصادف
- سختی و دشواری رانندگی با خودرو
- کاهش هزینههای تعویض و تعمیرات بهموقع
- افزایش طول عمر خودرو
علت عدم تعادل عقب خودرو سمند چیست؟
عدم تعادل عقب سمند میتواند به دلایل مختلفی از جمله خرابی کمکفنرها، فنرها، بوشها، سیبکها و یا تراز نبودن چرخها باشد. همچنین، فشار باد نامناسب لاستیکها، بارگذاری بیش از حد و مشکلات در میل تعادل نیز میتوانند باعث این مشکل شوند.