علائم خرابی بوش کمک عقب پراید
بوشهای کمک عقب نقش مهمی در سیستم تعلیق پراید ایفا میکنند و خرابی آنها میتواند بر روی هندلینگ، راحتی و ایمنی خودرو تأثیرگذار باشد. تعویض به موقع این قطعات فرسوده که قیمت و هزینه زیادی نیز ندارند، از بروز مشکلات جدیتر و بیشتر جلوگیری میکند.
بوش کمک عقب پراید چیست؟
بوش کمک عقب پراید، قطعهای لاستیکی یا پلیاورتان است که در سیستم تعلیق عقب خودرو قرار دارد. این قطعه، بهعنوان یک رابط بین کمک فنر و بدنه خودرو عمل میکند و وظیفه جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از ناهمواریهای جاده را بر عهده دارد. این قطعه معمولاً در دونقطه از کمکفنر عقب قرار میگیرد:
- بالای کمکفنر: این بوش، کمکفنر را به بدنه خودرو متصل میکند.
- پایین کمکفنر: این بوش، کمکفنر را به طبق عقب متصل میکند.
بوشهای کمک عقب سیستم تعلیق پراید از لاستیک طبیعی یا مصنوعی و یا پلیاورتان ساخته میشوند. این مواد به دلیل خاصیت ارتجاعی و مقاومت در برابر سایش، برای این کاربرد مناسب هستند. وظایف این بوشها جذب ضربات ناشی از ناهمواریهای جاده، کاهش ارتعاشات ایجاد شده توسط موتور و سایر قطعات خودرو، افزایش راحتی سرنشینان با جذب ضربات و ارتعاشات، حفظ هندلینگ بهتر و پایداری بیشتر سیستم تعلیق پراید و محافظت از سایر قطعات سیستم تعلیق مانند کمک فنر و طبق عقب عنوان کرد.
علائم خرابی بوش کمک عقب پراید
علائم رایج خرابی بوش کمک عقب پراید را میتوان در دستهبندیهای مختلفی قرار داد که عبارتاند از:
علائم شنیداری:
- صدای کوبیدن یا تقتق از عقب خودرو: این صداها بهخصوص هنگام عبور از دستاندازها یا سرعتگیرها شدت میگیرند و نشاندهنده سایش یا شکستگی بوشها است.
- صدای جیرجیر یا خشخش: این صداها ممکن است هنگام حرکت خودرو و تغییر جهت آن شنیده شوند و نشاندهنده سایش بوشها بر روی قطعات فلزی است.
علائم مرتبط با هندلینگ:
- کاهش پایداری خودرو: بوشهای خراب باعث میشوند که خودرو در پیچها یا هنگام ترمزگیری پایداری خود را از دست بدهد.
- کشیدهشدن خودرو به یک سمت: اگر یکی از بوشها خراب شده باشد، ممکن است خودرو به سمت آن بوش کشیده شود.
- لرزش بیش از حد خودرو: بوشهای خراب باعث میشوند که لرزشهای ناشی از ناهمواریهای جاده بیشتر به بدنه خودرو منتقل شود.
علائم ظاهری:
- بوشهای ترکخورده یا پاره شده: درصورتیکه به بوشهای کمک عقب دسترسی داشته باشید، میتوانید ترکها یا پارگیهای آنها را مشاهده کنید.
- نشانههای ساییدگی روی بوشها: سایش بوشها باعث ایجاد ردهایی بر روی سطح آنها میشود.
سایر علائم:
- کاهش راحتی سرنشینان: خرابی بوشها باعث میشود که ضربات ناشی از ناهمواریهای جاده بیشتر به داخل خودرو منتقل شده و راحتی سرنشینان را کاهش دهد.
- افزایش مصرف سوخت: در برخی موارد، خرابی بوشها میتواند باعث افزایش اصطکاک در سیستم تعلیق و در نتیجه افزایش مصرف سوخت شود.
در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، توصیه میشود هر چه سریعتر به یک مکانیک ماهر مراجعه کرده و اجازه دهید خودرو شما به طور کامل بررسی شود. عمر مفید بوش کمک عقب پراید به عوامل مختلفی مانند کیفیت بوش، شرایط رانندگی، نوع جاده و نحوه نگهداری از خودرو بستگی دارد؛ اما بهطورکلی این قطعه بین 50 تا 80 هزار کیلومتر عمر میکند.
نحوه تعویض بوش کمک عقب پراید
بوشهای خراب کمک عقب در سیستم تعلیق پراید باعث کاهش کنترل خودرو و راحتی سرنشینان میشوند، به همین دلیل باید در زمان مناسب تعویض شوند. برای تعویض این قطعه میتوانید به شکل زیر عمل کنید:
- خودرو را روی سطحی صاف و محکم پارک کنید، ترمزدستی را بکشید و دنده را در حالت خلاص قرار دهید. چرخهای عقب را بازکرده و خودرو را با جک بالا ببرید. پایه جک را زیر شاسی خودرو قرار دهید.
- با استفاده از آچار آلن یا آچارفرانسه، پیچهای اتصال بوش کمک عقب به بدنه و طبق خودرو را باز کنید. ممکن است برای باز کردن برخی پیچها به چکش لاستیکی نیاز داشته باشید.
- با استفاده از ابزار مناسب، بوش قدیمی را از جای خود خارج کنید. ممکن است برای این کار نیاز به کمی فشار باشد. محل نصب بوش جدید را بهخوبی تمیز کرده و از وجود هرگونه آلودگی یا زنگزدگی پاک کنید.
- بوش جدید را بهآرامی در جای خود قرار داده و اطمینان حاصل کنید که بوش به طور کامل در جای خود قرار گرفته است. پیچهای اتصال را سفت کنید. درنهایت خودرو را پایین آورده و پیچهای چرخ را محکم کنید.
- خودرو را حرکت داده و عملکرد سیستم تعلیق را بررسی کنید. صدای غیرعادی، لرزش یا کشیدهشدن خودرو به یک سمت میتواند نشاندهنده نصب نادرست بوش یا وجود مشکل دیگری باشد.
نحوه تعویض بوش کمک عقب پژو ۴۰۵
تعویض بوش کمک عقب در خودروهای مختلف، از جمله پژو 405 و پراید، به دلیل تفاوت در ساختار سیستم تعلیق و پیچیدگی آن، متفاوت خواهد بود. سیستم تعلیق پژو 405 نسبت به پراید پیچیده تر است و به همین دلیل، تعویض بوش کمک عقب در آن نیاز به دقت و تخصص بیشتری دارد. دسترسی به بوشهای کمک عقب در پژو 405 ممکن است دشوارتر باشد و نیاز به باز کردن قطعات بیشتری داشته باشد. هرچند اصول کلی کار یکسان است و شما میتوانید بهصورت زیر تعویض این قطعه را انجام دهید:
- آمادهسازی خودرو: به مانند پراید، خودرو را روی سطحی صاف و محکم پارک کرده، ترمزدستی را بکشید، دنده را در حالت خلاص قرار دهید و چرخهای عقب را بازکرده و خودرو را با جک بالا ببرید.
- باز کردن قطعات: برای دسترسی به بوش کمک عقب، ممکن است نیاز به باز کردن برخی قطعات دیگر مانند اهرمهای تعلیق یا دیسک ترمز باشد.
- خارجکردن بوش قدیمی: پس از باز کردن قطعات، بوش قدیمی را با استفاده از ابزار مناسب خارج کنید.
- تمیزکردن محل نصب: محل نصب بوش جدید را بهخوبی تمیز کرده و از وجود هرگونه آلودگی یا زنگزدگی پاک کنید.
- نصب بوش جدید: بوش جدید را در جای خود قرار داده و پیچهای اتصال را سفت کنید.
- بازگرداندن قطعات: پس از نصب بوش جدید، قطعات باز شده را به جای خود برگردانده و پیچها را محکم کنید.
- آزمایش: خودرو را حرکت داده و عملکرد سیستم تعلیق را بررسی کنید.
* نکته: قبل از نصب بوش جدید، حتماً محل نصب را با گریس آغشته کنید تا از سایش و خوردگی جلوگیری شود. پیچها را نیز با گشتاور مشخصی سفت کنید.
معرفی اجزای کمکفنر عقب پراید
کمکفنر عقب پراید شامل قطعاتی ساده اما بسیار حیاتی است:
- پایه کمکفنر: این قطعه، کمکفنر را به بدنه خودرو متصل کرده و بهعنوان تکیهگاه اصلی آن عمل میکند. پایهها معمولاً از جنس فلز بوده و در دو نوع بالا و پایین طراحی میشوند.
- فنر: این قطعه نیروی لازم برای برگرداندن چرخ به حالت اولیه پس از عبور از دستانداز را فراهم میکند و از فولاد ساخته شده است.
- بوشهای کمکفنر: بهعنوان قطعاتی لاستیکی یا پلیاورتانی بین کمکفنر و سایر قطعات سیستم تعلیق قرار میگیرند و وظیفه جذب ارتعاشات و کاهش صدا را بر عهده دارند.
- میله پیستون: این میله درون سیلندر کمکفنر حرکت کرده و به پیستون متصل است. روی این میله، سوپاپهایی تعبیه شده که میزان روغن عبوری را کنترل کرده و در نتیجه نرمی و سختی کمکفنر را تنظیم میکنند.
- پیستون: قطعهای متحرک است که داخل سیلندر حرکت کرده و روغن را جابهجا میکند. حرکت پیستون باعث ایجاد نیروی اصطکاکی میشود که انرژی ناشی از ناهمواریهای جاده را جذب میکند.
- سیلندر کمکفنر: قطعهای به شکل یک لوله استوانهای است که روغن کمکفنر در آن قرار دارد. حرکت پیستون داخل سیلندر باعث فشردهشدن روغن و ایجاد نیروی مقاومت میشود.
- گردگیر: یک پوشش لاستیکی است که از ورود گردوغبار و آلودگی به داخل کمکفنر جلوگیری میکند.
*توجه: این اجزا ممکن است در مدلهای مختلف پراید کمی متفاوت باشند. برای اطلاعات دقیقتر، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید یا با یک مکانیک متخصص مشورت کنید.
علائم خرابی کمکفنر خودرو
مهمترین نشانههایی که با آنها میتوانید به خرابی کمکفنر خودرو پی ببرید، شامل موارد زیر میشوند:
- تکانهای شدید خودرو هنگام عبور از دستاندازها
- کشیدهشدن خودرو به یک سمت به طور مداوم
- لغزش و کنترل دشوار خودرو در پیچها
- نشتی روغن از کمکفنرها
- لرزیدن چرخها هنگام حرکت به اطراف
- ساییدگی غیرعادی لاستیکها بهصورت نامتعادل
- صداهای غیرعادی زمان عبور از دستاندازها
- شیرجهرفتن زیاد خودرو به جلو هنگام ترمز
- بیثباتی و کاهش پایداری در سرعت بالا
- افزایش فاصله توقف خودرو دیرتر از حالت عادی
مزایای خرید سیستم تعلیق پراید از جاوید امروز اسپادانا
برای دریافت اطلاعات کامل از قیمت دقیق و نکات تکمیلی در خصوص خرید و قیمت سیستم تعلیق پراید، میتوانید به فروشگاههای لوازمیدکی معتبر جاوید امروز اسپادانا مراجعه کنید. ما در مجموعه جاوید بهعنوان یک فروشگاه لوازم یدکی آنلاین و معتبر، به دلیل حذف واسطهها و هزینههای اضافی، محصولاتمان را باقیمتهای پایینتری نسبت به فروشگاههای فیزیکی عرضه میکنیم و در تلاش هستیم تا همواره بهترینها را در اختیارتان قرار دهیم.
شما حتی میتوانید قبل از خرید، از قیمت برندها و مدلهای مختلف این قطعه در بازار استعلام بگیرید و مطمئن باشید که ما این محصول را با بهترین نرخ قیمت در مقایسه با دیگر فروشگاههای قطعات یدکی ارائه میدهیم. همچنین امکان مقایسه قیمتها و بررسی نظرات مشتریان در مورد محصولات مختلف وجود دارد تا بتوانید با آگاهی و اطمینان بیشتری خرید خود را نهایی کنید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره، میتوانید از مشاوره کارشناسان و متخصصان ما در این حوزه کمک بگیرید.
سؤالات متداول
محل قرارگیری بوش کمک عقب پراید کجاست؟
بوش کمک عقب پراید در بخش انتهایی این خودرو، در محل اتصال کمکفنر به بدنه خودرو قرار دارد. بوشها در سیستم تعلیق پراید در دونقطه قرار میگیرند و در دو نوع بوش بالایی کمکفنر و بوش پایینی کمکفنر شناخته میشوند.
علائم خرابی بوش کمک عقب 405
مواجهه با نشانههای زیر به منزله خرابی بوش کمک عقب پژو 405 است:
- صدای کوبیدن یا تقتق از عقب خودرو
- کشیدهشدن خودرو به یک سمت
- لرزش فرمان هنگام حرکت
- کاهش فرمانپذیری
- ساییدگی زودهنگام لاستیکها
- تکانهای شدید خودرو هنگام عبور از دستاندازها
- احساس بیثباتی خودرو در پیچها
صدای بوش کمکفنر پراید از چیست؟
صدای خرابی بوش کمکفنر پراید معمولاً بهصورت تقتق، جیرجیر یا کوبیدن هنگام عبور از دستاندازها یا پیچها شنیده شده و در اثر عواملی چون ورود گردوغبار و آلودگی به داخل بوشها و افزایش اصطکاک، پاره شدن بوشها به دلیل فشار زیاد یا برخورد با اجسام خارجی، سایش بوشها باگذشت زمان و طیکردن مسافت زیاد، شلشدن پیچهای اتصال بوشها و خرابی سایر قطعات سیستم تعلیق پراید ایجاد میشوند.