فهرست محتوایی مقاله
Toggleبهترین سیستم تعلیق خودرو جهان
سیستم تعلیق بهعنوان عاملی که وظیفه حفظ ثبات و آرامش را در خودرو دارد، باتوجهبه اصل هدررفت و تبدیل نیروی ضربات به انرژی نوع دیگری کار میکند. حتی اگر بهترین سیستم تعلیق خودرو جهان را هم داشته باشیم، فرایند عملکردی و نوع قطعات آن با مدلهای معمولی، چندان متفاوت نخواهد بود. چنین سیستمی در خودرو با تبدیل نیرو به انرژی گرمایی، ضربات وارده به اتاق خودرو و موتور را کاهش داده و خنثی میکند. اصلیترین قطعات آن نیز شامل فنرها، کمکفنرها و پایهها (استرات) میشوند که با هدف دستیابی به پدیده میرایی و مهار نیروی ضربه مورداستفاده قرار میگیرند.
وظیفه سیستم تعلیق چیست؟
اگر به فیزیک و اصول سهگانه نیوتن واقف باشید، میدانید که در حین رانندگی سنگها، دستاندازها، سرعتگیر یا چالههای کوچک و بزرگ و... نیروی زیادی را به خودرو وارد میسازند. در این شرایط سیستم تعلیق با واردکردن نیرویی مشابه و خلاف جهت به این موانع، آنها را جذب و تاحدامکان مهار کرده و سواری راحتتر را فراهم میکند. این سیستم در کنار جذب و مهار ضربات وارده از ناهمواریهای سطح جاده، به کنترل پایداری خودرو نیز کمک میکند و در سرعتهای بالا و پیچهای تند، هندلینگ بهتری را ایجاد میسازد. در حالت کلی وظایف اصلی سیستم تعلیق را میتوان موارد زیر عنوان کرد:
- حفظ تماس چرخها با جاده: سیستم تعلیق در خودرو با حفظ تماس چرخها با جاده، کشش، هندلینگ و ترمزگیری روان و راحتی را در ناهمواریها و سطوح ناهموار فراهم میکند.
- جذب ضربه و ارتعاش: این سیستم همچنین وظیفه جذب ضربهها و ارتعاشات ناشی از ناهمواریهای جاده را داشته و از انتقال آنها به داخل کابین خودرو جلوگیری میکند که درنتیجه میتواند رانندگی راحتتر و آرامتر را با کمترین میزان سایش و پارگی خودرو ایجاد کند.
- حفظ تعادل خودرو: سیستم تعلیق به حفظ تعادل خودرو در هنگام پیچیدن، شتابگیری و ترمزگیری کمک میکند. این امر به رانندگی ایمنتر و قابلکنترلتر کمک میکند.
- افزایش ارتفاع خودرو: سیستم تعلیق ارتفاع خودرو را از سطح زمین افزایش داده و به آن اجازه میدهد تا از موانعی مانند دستاندازها، سرعتگیرها و صخرهها عبور کند.
انواع مختلف سیستم تعلیق
سیستم تعلیق خودروها را بهطورکلی میتوانیم به دو نوع غیرمستقل یا وابسته و مستقل تقسیمبندی کنیم؛ البته که تحقیقات و نوآوریها در زمینه سیستمهای تعلیق همواره در حال انجام است و ممکن است در آینده انواع جدیدی از این سیستمها معرفی شوند:
سیستم تعلیق غیرمستقل یا یکپارچه
در این نوع از سیستمهای تعلیق، یک محور محکم که با نام صلب شناخته میشود، اجزای تعلیق هر دو سمت خودرو را که شامل کمکها، فنرها، طبق و... هستند را روی خود نگه داشته و به یکدیگر مرتبط میسازد. اغلب نیز میتوان آن را در برخی خودروهای شاسیبلند، SUV و کامیونها مشاهده کرد.
تعلیق فنر شمش
یکی از معروفترین انواع سیستم تعلیق غیرمستقل، این مدل است که از چندین صفحه یا تسمه فلزی مستحکم تشکیل شده و بهواسطه فنرهای شمشی ورقهای به یک محور محکم متصل میشود. این مدل قابلیت تحمل وزن بالا را داشته و قیمت مناسبی دارد که ازاینجهت نیز عمدتاً در وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون، اتوبوس و وانتهای باری مثل نیسان آبی استفاده میشود.
تعلیق بازوی کشنده Trailing arm
یکی از معایب اصلی سیستم تعلیق فنر شمش، این است که بهتنهایی توانایی مهار حرکات جانبی و جلو و عقب خودرو را ندارد. سیستم تعلیق بازوی کشنده با کمک بازوهای کنترلی این محدودیت را برطرف کرده و محور و شاسی خودرو را به یکدیگر متصل میکند. قابلیت تنظیم داشته و توانایی بالایی در دفع نیروهای خارجی وارده بر محور خودرو دارد. دررابطهبا قدرت و استحکام آن نیز کاملاً مطمئن باشید؛ چراکه بهاندازه تعلیق فنرهای شمش، قوی و بادوام است و بهزودی به مشکل نمیخورد.
سیستم تعلیق مستقل
در چنین سیستم تعلیقی، چرخهای چپ و راست به طور مستقل از یکدیگر عمل میکنند. این نوع تعلیق که میرایی و دفع ضربه بهتری دارد، از ساختار پیچیدهتری برخوردار بوده و قیمت آن نیز نسبت به مدلهای غیرمستقل بیشتر است. هر یک از مدلهای مختلف این سیستم از آرایش مختلف فنرها و کمکفنرها در خود برخوردار هستند:
سیستم تعلیق مک فرسون
یکی از محبوبترین و شناختهشدهترین انواع سیستم تعلیق و فنربندی مستقل خودرو، مدل مک فرسون است که وزن کمی دارد، به علت طراحی جمعوجور خود فضای کمتری را اشغال میکند، ترکیبی از فنر و کمکفنر است و بار کلی خودرو را تا حد زیادی کاهش میدهد. قیمت این سیستم متناسب با ساختار ساده آن، نسبت به دیگر مدلهای مستقل در پایینترین سطح قرار دارد. همچنین به علت مونتاژ عمودی برای خودروهایی با چرخهای پهنتر و خودروهای اسپرت با ارتفاع پایین مناسب نیست.
تعلیق جناغی دوبل
این نوع تعلیق از بهترین سیستم تعلیق خودرو جهان شناخته میشود که بسیار پایدارتر از سایر سیستمهای تعلیق است. از دو بازوی جناغیشکل برای نگهداشتن چرخها در جای خود استفاده میکند؛ بهنحویکه یک بازو فریم و دیگری چرخ را ثابت نگه میدارند. این سیستم باتوجهبه اینکه از فنرهای پیچشی برای جذب انرژی و از کمکفنرها برای اتلاف انرژی استفاده میکند، باعث بهبود دینامیک خودرو میشود. بااینحال به علت طراحی و ساختار پیچیده، قیمت زیادی دارد و هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز به دلیل وجود اجزای متعدد، کمی بالاست. بهطورکلی از این سیستم در خودروهای ردهبالا و حرفهای استفاده میشود.
تعلیق مالتیلینک
این سیستم، نسل نوین تعلیق دو جناغی محسوب میشود و با ظرافت مهندسی خود، تعادل بینظیری میان هندلینگ و کیفیت سواری را به ارمغان میآورد. در تعلیق مالتیلینک، به جای دو عدد بازوی ساده، از مجموعهای از سه بازوی جانبی و یک یا چند بازوی طولی (عمودی) استفاده میشود. این تعددِ بازوها، آزادی عمل بیشتری را برای تنظیم زاویه آنها در جهات مختلف فراهم میکند و در نتیجه، امکان مانورپذیری و فرمانپذیری خودرو به طور قابلتوجهی ارتقا مییابد. به همین دلیل، ردپای این سیستم تعلیق را میتوان در اغلب خودروهای میانرده و گرانقیمت مشاهده کرد.
تعلیق بادی
اگر به دنبال آسایش و لوکس بودن هستید، تعلیق بادی گویی رویایی را به حقیقت تبدیل میکند. در این سیستم پیشرفته، به جای فنرهای مارپیچ سنتی، از فنرهای بادی استفاده میشود که از جنس لاستیک مستحکم بوده و با هوا پر میشوند. این ساختار منحصربهفرد، امکان تنظیم دقیق ارتفاع و سفتی سیستم تعلیق را باتوجهبه شرایط جاده و بار خودرو فراهم میکند.
علاوه بر این، حس رانندگی با این سیستم تعلیق، گویی بر روی بال ابرهاست! نرمی و لطافت بینظیر آن، ناهمواریهای جاده را به خاطرهای دور تبدیل میکند. بااینحال، این شاهکار مهندسی، بهایی سنگین هم دارد و به همین دلیل، فقط در خودروهای لوکس و گرانقیمت یافت میشود.
تعلیق بازوی عقب
این سیستم تعلیق کارآمد و بهصرفه با وجود شباهتهای بالا به سیستم محور صلب سه اتصالی، عملکردی متفاوت دارد. تعلیق بازوی عقب، به طور متقارن در سمت راست و چپ خودرو و عمدتاً در قسمت عقب آن نصب میشود. سادگی ساختار و عملکرد این سیستم، آن را به گزینهای مقرونبهصرفه تبدیل کرده است. بااینوجود، در مقایسه با سیستمهای مدرنتر، از نظر هندلینگ و کیفیت سواری حرف چندانی برای گفتن ندارد و بیشتر در خودروهای اقتصادی و سدانهای خانوادگی مورداستفاده قرار میگیرد.
مزایا و معایب سیستم تعلیق مستقل و غیرمستقل
انتخاب نوع سیستم تعلیق مناسب به عوامل مختلفی همچون نوع خودرو، کاربرد آن، وزن، بودجه و... بستگی دارد که آشنایی با مزایا و محدودیتهای هر یک به شما کمک میکند تا آگاهانهتر و با میزان خطای کمتر برای خرید آن اقدام کنید.
مزایای سیستم تعلیق مستقل:
- سواری نرمتر: در این سیستم با حرکت مستقل هر چرخ، به طور کامل میتوان ناهمواریها و سطوح ناهموار را جذب کرده و سواری نرمتر و باکیفیتتر داشت.
- هندلینگ بهتر: باتوجهبه طراحی خاص و ساختار این تعلیق، در پیچها و مانورهای ناگهانی، هندلینگ دقیقتر و مطلوبتری خواهیم داشت.
- پایداری بیشتر: پایداری خودرو در جادههای ناهموار و لغزنده در صورت جدا بودن چرخها، افزایش مییابد.
- کاهش فرسایش لاستیک: به دلیل توزیع بهتر وزن خودرو بر روی چرخها، فرسایش لاستیکها به طور یکنواختتر انجام میشود و عمر لاستیکها افزایش مییابد.
معایب سیستم تعلیق مستقل:
- پیچیدگی و گرانقیمت بودن: ساختار پیچیدهتر این نوع سیستم تعلیق، تولید و نگهداری آن را پرهزینهتر میکند.
- وزن بیشتر: اجزای اضافی سیستم تعلیق مستقل، وزن کلی خودرو را کمی افزایش میدهد.
- اشغال فضای بیشتر: اجزای اضافی این نوع سیستم تعلیق، فضای بیشتری را در زیر خودرو اشغال میکنند که میتواند بر فضای کابین یا صندوقعقب تأثیر بگذارد.
مزایای سیستم تعلیق غیرمستقل:
- سادگی و ارزانبودن: ساختار ساده این نوع سیستم تعلیق، تولید و نگهداری آن را آسانتر و مقرونبهصرفهتر میکند.
- استحکام و دوام: محور صلب و فنرهای شمش، به دلیل ساختار قوی، میتوانند وزن سنگین و تنشهای بالا را بهخوبی تحمل کنند.
- قابلیت حمل بار بالا: به دلیل استحکام بالا، این نوع سیستم تعلیق برای خودروهای سنگین مانند کامیونها و SUVهایی که بارهای سنگینی را حمل میکنند، مناسب است.
معایب سیستم تعلیق غیرمستقل:
- سواری خشک: به دلیل عدم وجود حرکت مستقل هر چرخ، ناهمواریها و سطوح ناهموار به طور کامل جذب نمیشوند و سواری خشکتر و کمکیفیتتر خواهد بود.
- هندلینگ ضعیف: به دلیل عدم امکان حرکت مستقل هر چرخ، هندلینگ خودرو در پیچها و مانورهای ناگهانی کمتر مطلوب خواهد بود.
- پایداری ضعیف: به دلیل عدم استقلال حرکات چرخها، پایداری خودرو در جادههای ناهموار و لغزنده میتواند تحتتأثیر قرار گیرد.
معروفترین برندهای تولیدکننده سیستم تعلیق جهان
در دنیای سیستمهای تعلیق خودرو، شرکتها و برندهای متعددی وجود دارند که به تولید و ارائه این قطعات مهم میپردازند. برخی از این شرکتها به دلیل کیفیت بالا، نوآوری و سابقه طولانی در این صنعت، شهرت جهانی دارند:
Bilstein (بیل اشتاین):
- کشور مبدأ: آلمان
- تاریخ تأسیس: 1894
- محصولات: کمکفنر، سیستمهای تعلیق بادی، کیتهای ارتفاع
بیل اشتاین یکی از قدیمیترین و شناختهشدهترین تولیدکنندگان سیستمهای تعلیق در جهان است که با کیفیت بالا، عملکرد عالی، تنوع محصولات خود شناخته میشود. این شرکت آلمانی به دلیل تولید کمکفنرهای باکیفیت و بادوام که در خودروهای مختلف از جمله خودروهای سواری، SUVها، کامیونها و موتورسیکلتها استفاده میشود، مشهور است. بیل اشتاین طیف گستردهای از سیستمهای تعلیق بادی و کیتهای ارتفاع را نیز ارائه میدهد که به شما اجازه میدهد ارتفاع و عملکرد سیستم تعلیق خودروی خود را مطابق با نیازهایتان تنظیم کنید.
KYB (کیوایبی):
- کشور مبدأ: ژاپن
- تاریخ تأسیس: 1919
- محصولات: کمکفنر، سیستمهای تعلیق، قطعات فرمان
کیوایبی بهعنوان یکی دیگر از بزرگترین تولیدکنندگان سیستمهای تعلیق در جهان، همواره از نظر کیفیت بالا، قیمت مناسب و تنوع محصولات خود یاد میشود. این شرکت ژاپنی به دلیل تولید کمکفنرهای باکیفیت و مقرونبهصرفه که در طیف گستردهای از خودروها استفاده میشود، مشهور است و طیف گستردهای از سیستمهای تعلیق و قطعات فرمان را نیز ارائه میدهد.
Koni (کُنی):
- کشور مبدأ: هلند
- تاریخ تأسیس: 1887
- محصولات: کمکفنر، سیستمهای تعلیق، سیستمهای کنترل رانندگی
برند کُنی به دلیل تولید کمکفنرهای باکیفیت و قابلتنظیم که در خودروهای مختلف از جمله خودروهای سواری، SUVها، خودروهای مسابقهای و موتورسیکلتها استفاده میشود، مشهور است. کمکفنرهای کُنی به شما امکان میدهند تا عملکرد سیستم تعلیق خودروی خود را مطابق با نیازهایتان، از سواری نرم تا هندلینگ دقیق، تنظیم کنید و کیفیت بالا را در کنار عملکرد عالی داشته باشید.
Eibach (آیباخ):
- کشور مبدأ: آلمان
- تاریخ تأسیس: 1961
- محصولات: فنر، کیتهای ارتفاع، سیستمهای تعلیق
آیباخ به دلیل تولید فنرهای باکیفیت و کیتهای ارتفاع که در خودروهای مختلف از جمله خودروهای سواری و خودروهای مسابقهای استفاده میشود، مشهور است. کیتهای ارتفاع آیباخ به شما امکان میدهد تا ارتفاع و ظاهر خودروی خود را مطابق با سلیقهتان تغییر دهید و سواری روان در مسیرهای پرچالش و ناهموار داشته باشید.
در کنار این برندهای مطرح، شرکتهای دیگری نیز در زمینه تولید سیستمهای تعلیق خودرو فعالیت میکنند که از جمله آنها میتوان به KW Suspension، Fox Racing Shocks، Pedders، Air Lift Performance و ST Suspensions اشاره کرد. بااینوجود انتخاب بهترین برند سیستم تعلیق به نیازها و سلیقه شما بستگی دارد. اگر به دنبال کیفیت بالا و عملکرد عالی هستید، Bilstein، KYB، Koni و Eibach گزینههای مناسبی هستند. در مقابل درصورتیکه قیمت مناسب برایتان اولویت دارد، KYB و H&R را در نظر بگیرید.
خودروهایی با بهترین سیستمهای تعلیق
تعیین دقیق "بهترین" سیستم تعلیق در بین تمام خودروهای تاپ جهان امری غیرممکن است، چرا که این امر به طور کامل به نیازها، اولویتها و شرایط رانندگی هر فرد بستگی دارد. هر خودروی لوکس، باتوجهبه فلسفه طراحی، نوع رانندگی و بازار هدف، از سیستم تعلیق مخصوص به خود استفاده میکند که مزایا و معایب خاص خود را دارد.
بااینحال، میتوان به برخی از مدلهای برتر که به دلیل عملکرد عالی سیستم تعلیق خود در بین کارشناسان و منتقدان خودرو شناخته شدهاند، اشاره کرد:
- مرسدسبنز S کلاس: این سدان لوکس به طور مداوم به دلیل سواری نرم و بیصدای خود که حاصل سیستم تعلیق بادی پیشرفته آن است، مورد تحسین قرار میگیرد.
- رولز رویس گوست: این خودروی لوکس بریتانیایی به لطف سیستم تعلیق بادی تطبیقی خود، بهعنوان یکی از نرمترین و راحتترین سواریهای جهان شناخته میشود.
- بنتلی کانتیننتال GT: این کوپه لوکس اسپرت، تعادلی عالی بین هندلینگ دقیق و سواری نرم ارائه میدهد و از سیستم تعلیق بادی تطبیقی و سیستم کنترل رانندگی دینامیکی بهره میبرد.
- پورشه 911: این خودروی اسپرت افسانهای، به دلیل هندلینگ استثنایی و فرمانپذیری دقیق خود مشهور است و از سیستم تعلیق فعال و سیستم مدیریت پایداری پویا بهره میبرد.
- آئودی A8: این سدان لوکس آلمانی، ترکیبی از راحتی و هندلینگ را ارائه میدهد و از سیستم تعلیق بادی تطبیقی و سیستم رانندگی تمام چرخ بهره میبرد.
انتخاب بهترین سیستم تعلیق خودرو جهان به سلیقه شما بستگی دارد؛ اگر به دنبال سواری نرم و بیصدا هستید، مرسدسبنز S کلاس یا رولز رویس گوست میتوانند گزینههای مناسبی باشند. تعادل بین هندلینگ و راحتی را میتوانید در بنتلی کانتیننتال GT یا آئودی A8 بیابید. همچنین درصورتیکه به دنبال هندلینگ استثنایی و فرمانپذیری دقیق هستید، پورشه 911 انتخاب ایدهآلی خواهد بود.
علاوه بر موارد ذکر شده، تست رانندگی با خودروهای مختلف و مطالعه نظرات کارشناسان و منتقدان خودرو میتواند به شما در انتخاب نهایی کمک کند. به یاد داشته باشید که قیمت این خودروها به طور قابلتوجهی بالا است و حتی با وجود سیستم تعلیق فوقالعاده خود، نگهداری از آنها نیز میتواند پرهزینه باشد.
بهترین سیستم تعلیق خودرو جهان
ما در دنیای پرشتاب تکنولوژی زندگی میکنیم که سیستمهای تعلیق خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با گذر زمان، شاهد نوآوریها و ابتکارات چشمگیری بودهاند. از سیستمهای سنتی و جاافتاده تا نمونههای مدرن و پیچیده، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و در نهایت، انتخاب نوع سیستم تعلیق مناسب به نیازهای راننده و نوع کاربری خودرو وابسته است. برای انتخاب بهترین سیستم تعلیق خودرو جهان، باید به موارد زیر توجه کنید:
- نوع خودرو: سواری، SUV، آفرود، کامیون و...
- کاربرد: رانندگی روزانه، رانندگی اسپرت، آفرود، حمل بار و...
- بودجه: قیمت سیستم تعلیق و هزینههای نگهداری
- ترجیحات شخصی: سواری نرم یا اسپرت، هندلینگ دقیق یا قابلیت حمل بار بالا
با درنظرگرفتن این موارد، میتوانید گزینههای مختلف را بررسی کنید و بهترین سیستم تعلیق را برای خود انتخاب نمایید. بهعنوانمثال اگر به دنبال سواری نرم و هندلینگ خوب در یک خودروی سواری هستید، سیستم تعلیق مک فرسون استرات یا دو جناغی میتواند گزینه مناسبی باشد. علاوه بر این برای یافتن یک سیستم تعلیق ساده، ارزان و بادوام برای خودروی سنگین خود، میتوانید از بهترین گزینه یعنی سیستم تعلیق فنر شمش کمک بگیرید. همچنین اگر به دنبال بهترین هندلینگ و پایداری در یک خودروی اسپرت هستید، سیستم تعلیق چند مفصلی میتواند گزینه ایدهآلی باشد. در نهایت، توصیه میکنیم قبل از انتخاب نهایی، نظرات و تجربیات سایر کاربران و کارشناسان را مطالعه کرده و در صورت امکان، تست رانندگی با خودروهایی که دارای سیستم تعلیقهای مختلف هستند را انجام دهید.
استعلام قیمت و خرید انواع سیستم تعلیق خودرو از جاوید امروز اسپادانا
لازم به ذکر است که علاوه بر نوع سیستم تعلیق، کیفیت اجزای آن نیز در عملکرد نهایی تأثیرگذار خواهد بود. استفاده از قطعات باکیفیت و برندهای معتبر میتواند به شما در داشتن یک سیستم تعلیق عملکردی و بادوام کمک کند. ما در مجموعه معتبر جاوید امروز کاملترین کلکسیون لوازمیدکی و سیستم تعلیق را با بالاترین کیفیت و دوام در کنار قیمت مناسب ارائه میدهیم.
با استفاده از راههای مختلفی میتوانید با جاوید امروز اسپادانا در ارتباط باشید و نسبت به استعلام قیمت و خرید سیستم تعلیق خودرو اقدام کنید. ما دارای یک وبسایت رسمی هستیم که میتوانید از طریق آن کاتالوگ محصولات، لیست قیمت و اطلاعات تماس را مشاهده کنید و با تماس با ما از قیمت و موجودی محصولات موردنظرتان مطلع شوید.
حتما قبل از خرید سیستم تعلیق از جاوید امروز اسپادانا مدل و سال ساخت خودروی خود را به طور دقیق مشخص کرده و نوع سیستم تعلیق مورد نظر خود را (مستقل یا غیرمستقل) تعیین کنید. ما تمامی محصولات را به همراه گارانتی تعویض و ضمانت اصالت کالا در اختیارتان میگذاریم تا با خیالی راحت و رضایت صددرصدی خرید خود را نهایی کنید.